Ikc Overhoeks

Grasweg 3 1031 HW Amsterdam

Leerlingen werken in de schoolbibliotheek aan hun IPC-opdrachten.

Het team

Toelichting van de school

Ons team kenmerkt zich door diversiteit. Dat betekent diversiteit in leeftijd, culturele achtergrond en geslacht. We hebben relatief veel mannelijke leerkrachten, waardoor er meer balans is op teamniveau dan op de meeste andere scholen. Omdat we een groeischool zijn er de laatste jaren veel nieuwe leerkrachten en ondersteuners bijgekomen. Inmiddels werken we met een mooi team van ongeveer 35 mensen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er zijn jaarlijks een aantal leerkrachten, die verlof krijgen voor gebeurtenissen in hun privésituatie en/of voor hun studie. Hier is formatieruimte voor beschikbaar. We doen ons best om vervanging te organiseren voor deze dagen. In verband met het grote personeelstekort valt dat niet altijd mee. Door flexibele inzet van personeel lukt het vrijwel altijd om deze vervanging voor elkaar te krijgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de onderbouw werken we met gemengde groepen. Dat wil zeggen 5 tot 6 groepen 1/2 (4/5 jarigen). Vanaf groep 3 werken we met homogene groepen. We hebben (per 2023-2024) 5 groepen 1-2 en vanaf groep 3 van elk leerjaar 2 groepen. In totaal zijn dat 17 groepen en ongeveer 400 leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een netwerkschool. We werken veel in groepen en sluiten aan bij het leertempo, de leerstijl en de onderwijsbehoeften van het individuele kind. Wij zullen daar waar nodig werken met individuele leerlijnen. We streven er naar om  handelings- en opbrengstgericht  te werken (HGOW).

Dit is  een manier van werken, waarbij de leerkracht een paar keer per jaar een cyclus doorloopt dat bestaat uit bijbehorende stappen:  

 Waarnemen: verzamelen gegevens (Observaties/Cito-gegevens) in een groepsoverzicht                                                                            Signaleren:  kinderen met specifieke onderwijsbehoeften  in kaart                                                                                                                     Begrijpen: benoemen algemene onderwijsbehoeften van alle kinderen en specifieke onderwijsbehoeften                                                      Plannen: clusteren kinderen die met en van elkaar leren en opstellen groepsplan                                                                                    Realiseren: uitvoeren groepsplan(-nen) en evalueren.    

 Indien nodig vragen wij ondersteuning van ons Expertise Centrum.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft de ambitie om een doorlopend de beste mix te realiseren tussen werkboeken, concrete materialen en digitale lesstof (methode).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De kinderen van onze school maken steeds meer gebruik van het aanbod van onze partner Tinteltuin. Zij hebben een mooie plek in ons gezamenlijke gebouw. De aanmelding voor kinderopvang lopen via Tinteltuin zelf.

Deze opvangorganisaties halen de leerlingen bij school op.

  • Kindcentrum Ayla
  • Kinderdagverblijf Kleinlab
  • BSO Kids Aktief
  • Kinderopvang Levantjes

Wanneer kinderen gaan starten op Overhoeks vindt er een warme overdracht plaats.

Terug naar boven