Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op basis van onze schoolweging mogen wij qua referentieniveau afwijken van de landelijke norm. Voor 1F geldt een signaleringswaarde (aangepaste norm) van 85%. Voor 2F/1S geldt een signaleringswaarde van 30,3%.In onderstaande tabel is te zien hoe wij als school t.o.v. de landelijke norm gepresteerd hebben.
2021-2022
We zijn trots op de resultaten van deze groep! We scoren met onze leerlingpopulatie boven het landelijk gemiddelde. Daar is door leerlingen, leerkrachten, ondersteuners en ouders hard aan gewerkt.
We wensen alle leerlingen veel ontwikkelplezier op de middelbare school.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op Dalton IKC Zeven Zeeën volgen we de kinderen d.m.v. observaties, methode toetsen en CITO toetsen. De CITO toetsen nemen we jaarlijks af in januari en juni. Deze gegevens worden door de leerkracht met de intern begeleider besproken tijdens de groepsbespreking.
Twee keer per jaar analyseert het team de gegevens schoolbreed. Dan kijken we of ons onderwijs het juiste effect heeft en of de resultaten op het gewenste niveau zijn en onze onderwijsdoelen behaald zijn. Impulsen worden zo nodig gegeven of plannen worden bijgesteld.
De ontwikkeling van de leerlingen aan het eind van de basisschool meten we met een eindtoets. In beginsel laten we daaraan alle leerlingen meedoen. Leerlingen die uitstromen naar het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs en/of leerlingen die minder dan vier jaar in Nederland zijn en grote problemen hebben met de taal laten we niet meedoen.
Leerlingen die zijn ingestroomd in groep 7 of 8 laten we wel meedoen aan de eindtoetsen.
We garanderen een zorgvuldige toetsafname, omdat we ons exact houden aan de voorschriften. Van de resultaten op de eindtoets wordt een interpretatie gemaakt. Deze kan leiden tot aanpassingen in het aanbod, de instructie en het model dat we hanteren voor differentiatie.
Naast het afnemen van de Centrale eindtoets laten wij alle leerlingen (met toestemming van de ouders) deelnemen aan een intelligentie onderzoek. Op deze manier streven wij naar het geven van het meest passende advies.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ons bestuur, Innoord, heeft een Protocol veiligheid opgezet waar wij ons aan houden.Schoolleiding en leraren dragen zorg voor een veilige omgeving voor leerlingen en alle andere betrokkenen die het schoolterrein betreden.In de school is een interne vertrouwens persoon/pestcoördinator werkzaam, deze is verantwoordelijk voor de uitvoering van het pestprotocol.Daarnaast beschikt het bestuur over een externe vertrouwenspersoon.
Ons team bestaat uit betrokken onderwijsprofessionals met ieder hun eigen specialisme en stijl. Wij streven ernaar om als team dezelfde pedagogisch uitgangspunten te onderschrijven waarbij we zo veel mogelijk vanuit de onderwijsbehoefte van het kind handelen, maar ook rekening houden met de binnen de school geldende leerlijnen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.