Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de BOE werken 52 mensen. Iedere groep heeft één of twee vaste leerkrachten. We hebben een gemêleerd team, zowel in leeftijd als in talenten.
Samen leren en samen werken is voor ons een natuurlijke manier van hoe wij invulling geven aan ons werk. Dit dragen wij over aan de leerlingen.
Een thema in de onderbouwgroepen krijgt op twee manieren vorm. De leerkrachten bespreken welk thema geschikt is voor de groep. Hierbij wordt rekening gehouden met interesses maar ook met wat de leerlingen nog moeten leren. Binnen de twee onderbouw jaren zullen de leerlingen met thema’s in aanraking komen uit verschillende kennisgebieden.
Binnen al deze thema’s staan een 5 - tal kernactiviteiten centraal:
1. spelactiviteiten;
2. beeldende- en constructieve activiteiten;
3. gespreksactiviteiten;
4. lees- en schrijfactiviteiten;
5. reken- en wiskunde activiteiten.
Rondom deze kernactiviteiten wordt een thema gevormd. Hierbij is spel de leidende activiteit. Waarbij bijvoorbeeld rekenen een spelactiviteit kan zijn. Met deze doelen in het achterhoofd ontwerpen de leerkrachten de start en planning van het thema. Een dergelijke planning noemen we een half open planning. Dit doen we omdat de inbreng van de kinderen ook zeker een plek krijgt. Om de bedoelingen van de leerkracht, de betekenissen en plannen van de leerlingen binnen een thema goed samen te laten komen is er in iedere groep veel ruimte voor gesprek. Die gesprekken geven vorm aan het verloop van het thema. De gesprekken geven de leerkracht informatie over wat de leerlingen al weten en wat ze willen weten. Er worden plannen en afspraken gemaakt.
Veel thema’s worden met een presentatie afgesloten. De bedoeling van een dergelijke thema-afsluiting is dat u samen met uw kind ziet wat er in een themaperiode is geleerd. Deze afsluitingen worden steeds op een andere wijze vorm gegeven en vinden meestal plaats in de week voor een vakantieperiode.
Ook krijgen de kinderen veel bewegingsonderwijs: 2 uur per week van de vakleerkracht en verder buitenspeel-bewegingsonderwijs van de groepsleerkracht.
In alle groepen wordt rond thema’s gewerkt. Vanuit deze thema’s worden activiteiten aangeboden, zoals lees- en schrijfactiviteiten, reken- en wiskundeactiviteiten, spelactiviteiten, kringactiviteiten, bouw- en constructieve activiteiten en kunstzinnige en creatieve vorming.
Vanaf groep 5 worden ook de vakgebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, wereld oriëntatie, levensbeschouwing en biologie geïntegreerd in de thema’s.
Ons aanbod is gevarieerd en gericht op de brede ontwikkeling van het kind.
Binnen de BOE wordt concreet gezocht naar manieren om de verschillen tussen de leerlingen op te vangen. Dit gebeurt door speciale opvang binnen de groep te zoeken, en langzaam maar zeker door vormen van co-teaching, de begeleiding in de klas te laten plaatsvinden. Maar ook door het nemen van schoolinterne differentiatie maatregelen. Verschillen tussen de leerlingen worden als uitgangspunt genomen en positief gewaardeerd.
In sommige gevallen is de basisondersteuning voor een leerling niet toereikend. Samen met ouders en eventueel deskundigen bekijkt school dan welke extra ondersteuning nodig is en wat er geboden kan worden. Dat kan in de klas of buiten de klas zijn. Het kan met behulp van extra expertise van de Ondersteuner Passend Onderwijs. Het is een aanvullend aanbod op de reguliere aanpak van de leerkracht.
De interne begeleiders (IB-ers) coördineren de zorg voor de leerlingen in nauw overleg met de leerkrachten en bieden ondersteuning aan leerkrachten en kinderen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.