Olympiaschool

Stadionkade 113B 1076 BN Amsterdam

  • Op de laatste dag van hun laatste schooljaar wordt groep 8 uitgeveegd door de rest van de school
  • Hoe maak je een auto die ook nog heuvel op kan?
  • De kinderen hebben samen met een architect het schoolplein zelf ontworpen.
  • Tussen de middag zorgt een enthousiaste groep vrijwilligers voor een gezellig overblijfuur.
  • Leerkrachten leren samen van en met elkaar, gericht op het verbeteren van de onderwijskwaliteit

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten gebruiken wij om ons onderwijs te analyseren en zo nodig aan te passen.

Twee keer per jaar analyseren wij de resultaten op schoolniveau, op leerjaarniveau, op groepsniveau en op kindniveau. Zo zijn wij in staat om trends te ontdekken of juist uitschieters. Met het team bespreken we dit en we stemmen ons aanbod af op alle kinderen. 

Dit doen wij enerzijds voor de korte termijn. Soms kan een interventie, bijvoorbeeld door tijdelijk de onderwijstijd van een bepaald vak uit te breiden, nodig zijn om de resultaten te verbeteren.

Anderzijds gebruiken wij de uitkomst van onze analyses om bepaalde keuzes te maken in onze schoolontwikkeling. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het eindrapport van groep 6 is een extra blad toegevoegd; ‘prognose VO’. Op dit blad kunnen kinderen en ouders voor de basisvakken een prognose zien voor het niveau voortgezet onderwijs, horend bij de behaalde resultaten tot nu toe,  op de onafhankelijke toetsen die wij op twee momenten in het jaar afnemen.

Bij het eindrapport van groep 7 is er een gesprek met kind en ouders over de route die na de basisschool gevolgd zou kunnen worden, gebaseerd op behaalde (methode)toetsen, werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en motivatie.

Halverwege groep 8 krijgen de kinderen hun definitieve schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Olympiaschool begeleiden we de kinderen, zodat zij zich ontwikkelen tot zelfbewuste, zelfstandige en hulpvaardige mensen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Alle kinderen worden gezien
  • De school zijn wij allemaal
  • We zorgen voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven