Openbare Montessori Basisschool De Jordaan

Elandsstraat 99 1016 RX Amsterdam

  • Achter de schoolgebouwen ligt ons nieuwe speelplein. Het plein is in de zomer van 2019 volledig nieuw ingericht en vergroend.
  • Schoolfoto van Openbare Montessori Basisschool De Jordaan
  • Schoolfoto van Openbare Montessori Basisschool De Jordaan
  • Schoolfoto van Openbare Montessori Basisschool De Jordaan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen deden mee aan de Eindtoets, ook de leerlingen met uitstroom LWOO / VSO 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school gebruikt het Leerling in beeld van Cito om de ontwikkeling van de kinderen te volgen, naast de methodegebonden toetsen.

De toetsen van Cito worden twee maal per jaar afgenomen, in januari en in juni. Daarnaast werken wij met herfstsignaleringen voor onder andere het technisch lezen. De toetsen worden geanalyseerd door de Intern Begeleider en de leerkracht en gebruikt in de groepsbespreking. 

De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau bekeken en vergeleken met voorgaande toetsen.

Wanneer voor een kind de groei binnen de verwachting valt, kan het kind verder in het curriculum. Wanneer een score afwijkt, zal dat leiden tot een aanpassing in het leerstofaanbod.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom groep 8.

Aan het eind van het afgelopen schooljaar (zomer 2022) verlieten 43 kinderen uit groep 8 de school.

De verdeling naar het voortgezet onderwijs is al volgt:

VMBO B/K 1                   VMBO KL: 2               VMBO TL: 2                 

HAVO:  5                       HAVO/VWO:  13         VWO:  20 

Er is door de coronacrisis dit jaar geen cito-eindtoets afgenomen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven naar een voor alle kinderen veilig sociaal klimaat op onze school. Sociaal competent gedrag ontstaat niet vanzelf en moet worden geleerd. Dan doen wij tijdens het dagelijks werken, tijdens wisselmomenten en tijdens activiteiten. 

Uit de vragenlijsten van de kinderen komt naar voren dat de school extra aandacht moet geven aan het veilige klimaat tijdens de overblijf. Dat is de afgelopen twee jaar gebeurd in de vorm van nascholing van de overblijfmedewerkers, het installeren van een leerlingenraad TSO, het starten van de Pauzeclub voor de kwetsbare kinderen. 

Dit jaar zullen de kinderen op twee momenten bevraagd worden over hun sociaal welbevinden: een enquête van de TSO en middels de vragenlijst Sociale Veiligheid kinderen van WMK-MO. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige omgeving
  • Gezien en gehoord voelen
  • Samen, met en voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven