Dongeschool

Dongestraat 12 1078 JW Amsterdam

  • Schoolfoto van Dongeschool
  • Schoolfoto van Dongeschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten spelen een belangrijke rol bij de structurele evaluatie van ons onderwijs. Kwaliteitszorg is dan ook een belangrijk speerpunt voor de Dongeschool. Het bieden van onderwijs en ondersteuning aan leerlingen baseren wij op de 7 uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Twee keer per jaar (in januari en juni) worden de uitkomsten van de cito toetsen hier ook in meegenomen. Deze gegevens worden verzameld in het groepsoverzicht. De cyclus wordt afgesloten met een groepsbespreking. Tijdens de groepsbespreking evalueert de leerkracht samen met de intern begeleider de doelen uit het groepsplan en welke aanpassingen er nodig zijn voor de komende periode. De groepsbespreking is gelijk de start van een nieuwe cyclus. Elk half jaar evalueren we ons onderwijs op school- en groepsniveau. Dit gebeurt op basis van de uitkomsten van de 'Leerling in beeld' -toetsen van het CITO. De evaluaties worden gedaan door directie, intern begeleiders en de groepsleerkrachten. We proberen trends waar te nemen en te onderzoeken, we onderzoeken scores die onvoldoende zijn en/ of tegenvallen, maar ook scores die juist erg goed zijn. Uit deze evaluatie komen actiepunten, waarmee we ons onderwijs continu willen verbeteren.

Op de Dongeschool worden de resultaten voor de vakgebieden Begrijpend lezen, Rekenen, Technisch lezen en Spelling op de volgende manier geanalyseerd:

  1. Zijn de gestelde doelen voor de M en E toetsen in niveauwaardes behaald
  2. Wat zijn de percentages A t/m E score  per leerjaar op het vakgebied
  3. Wat is het percentage leerlingen  in het leerjaar dat  voldoende of onvoldoende  is gegroeid in vaardigheidsscore van juni (E-toetsen) naar januari (M-toetsen) en van januari (M-toetsen) naar juni (E-toetsen)
  4. Overzicht middenmoot per vakgebied in niveauwaarde

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de overgang van groep 8 van de basisschool naar het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen, beschikt de Dongeschool over een schoolkeuze- en adviesprocedure. Belangrijk onderdeel daarvan is de informatievoorziening naar de kinderen en hun ouders.

Voor het opstellen van het schooladvies nemen we de volgende gegevens mee;

  • Resultaten van het leerling volgsysteem 'Leerling in beeld'. 
  • Resultaten op de methode toetsen
  • Algemene indruk van de leerkracht
  • Werkhoudingsaspecten; taakgerichtheid, belangstelling, zelfstandigheid, motivatie en doorzettingsvermogen

De adviezen worden opgesteld door de groepsleerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directie. 

Tevens organiseren wij jaarlijks een informatiebijeenkomst voor de ouders over de kernprocedure PO-VO van de gemeente Amsterdam. Wij nodigen hiervoor een expert van de OCO uit.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij hechten sterk aan een veilige omgeving waarin iedereen elkaar kan vertrouwen. Een veilige leeromgeving is een basisbehoefte en noodzakelijk om leren leuk te vinden en succesvol te zijn. Dat doen we onder meer door afstemming van het onderwijs op de ervarings- en belevingswereld van de kinderen, open staan voor initiatieven van kinderen, het bevorderen van een open en communicatief schoolklimaat en een actieve bestrijding van discrimineren en pesten.

Kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn en eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen. Dat doen we door de leerstof zoveel mogelijk af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Ook sociaal-emotioneel kan ieder kind zich op eigen wijze uiten en ontplooien: kunst, cultuur en expressie krijgen veel aandacht op onze school. Hoe verschillend we ook zijn: we zijn samen ook een groep. Dat betekent dat we dagelijks leren om elkaar te waarderen, te respecteren en we iedereen de ruimte geven om zichzelf te zijn.

Een veilige sfeer dwing je niet af, die moet je met elkaar (team, kinderen en ouders) creëren en bewaken. Reageren op conflictsituatie is daarbij niet afdoende. Onze visie is dat het accent moet liggen op preventie. We moeten ervoor zorgen dat onwenselijk gedrag geen kans heeft te ontstaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven