2e Daltonschool Pieter Bakkum

Willem Witsenstraat 10 1077 AZ Amsterdam

  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In deze schoolgids willen we graag de resultaten van de eindtoets benoemen, die in overeenstemming zijn met de verwachtingen gezien de cognitieve capaciteiten van onze leerlingenpopulatie. Op de 2e Daltonschool streven we ernaar om elke leerling te ondersteunen bij het behalen van optimale leerresultaten, rekening houdend met hun individuele mogelijkheden en talenten. De resultaten van de eindtoets worden gebruikt als een van de vele indicatoren om de effectiviteit van ons onderwijsprogramma te evalueren en te verbeteren. We analyseren de resultaten zorgvuldig en identificeren eventuele gebieden waarin we ons kunnen verbeteren om de leerresultaten verder te verhogen. Het is ons doel om een stimulerende en inclusieve leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen zich uitgedaagd voelen en zich kunnen ontwikkelen op hun eigen niveau. We zetten ons in voor gedifferentieerd onderwijs dat rekening houdt met de individuele behoeften en mogelijkheden van elke leerling.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het monitoren van de tussentijdse opbrengsten stelt ons in staat om een duidelijk beeld te krijgen van de vorderingen van elke leerling en om eventuele knelpunten tijdig te signaleren. We gebruiken hiervoor verschillende instrumenten, zoals toetsen, observaties en rapportbeoordelingen, die afgestemd zijn op de leeftijd en het niveau van de leerlingen. Door regelmatig de tussentijdse opbrengsten te evalueren, kunnen we gerichte ondersteuning bieden aan leerlingen die extra hulp nodig hebben. We analyseren de resultaten en passen ons onderwijs aan om tegemoet te komen aan de individuele behoeften van elke leerling. Dit kan variëren van differentiatie binnen de reguliere lessen tot het aanbieden van remedial teaching of andere vormen van ondersteuning.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure

In groep 7 krijgen leerlingen aan het einde van het jaar tijdens een oriënterend gesprek een doorstroomperspectief. Dit perspectief geeft  een indicatie van het te verwachten uitstroomniveau op basis van de beschikbare informatie en resultaten van dat moment. I

n groep 8 maken de leerlingen medio november de Begin-Groep-8-toets (B8-toets) maken. De resultaten van de B8-toetsen worden per brief met u gedeeld  en toegelicht tijdens tien-minutengesprekken. Het voorlopig advies wordt medio januari  gegeven. De data zijn gekoppekld aan het Amsterdamse lotingsysteem die ELK formuleert.  Het advies wordt mondeling op school besproken in het bijzijn van de leerling. 

Het voorlopig advies is gebaseerd op:

- de resultaten van de Cito-toetsen vanaf groep 6

- de methodetoetsen

- werkhouding, motivatie, taakgerichtheid en gedrag spelen een rol. 

Doorstroomtoets

Begin februari maken de leerlingen de Doorstroomtoets. Deze toets is landelijk verplicht.Voor de Doorstroomtoets gebruiken wij ook Cito- Leerling in Beeld (LiB). Het resultaat van deze Doorstroomtoets wordt meegenomen in het uiteindelijke advies, waarbij het voorlopig advies alleen naar boven kan worden bijgesteld.Definitieve advies voor groep 8

Na de Doorstroomtoets volgt het definitieve advies.Er zijn 3 manieren om tot een definitief advies te komen:

1.Het voorlopig advies wordt omgezet in een definitief advies als het voorlopig advies overeenkomt met de score op de Doorstroomtoets.

2.Het voorlopig advies wordt omgezet in een definitief advies als de score op de Doorstroomtoets lager is dan het voorlopig advies.

3.Het voorlopig advies kan omhoog worden bijgesteld als de score op de Doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig advies.

Het definitieve advies wordt per brief gedeeld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De 2e Daltonschool wil een school zijn, waar kinderen graag zijn, waar zij zich veilig en gewaardeerd voelen en waar zijn hun cognitieve, creatieve en sociaal-emotionele mogelijkheden optimaal te kunnen ontwikkelen. Om nu in het klein en straks in het groot een actieve en positieve bijdrage te kunnen leveren aan onze samenleving.

Er wordt structureel en systematisch aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, omdat het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen van grote invloed is op hun cognitieve ontwikkeling. Als een kind zich prettig en veilig voelt en met plezier naar school toe gaat, komt het tot leren.

Er worden onder andere sociale vaardigheidstrainingen op school aangeboden en kinderen van gescheiden ouders kunnen deelnemen aan de training Kinderen In Echtscheidingssituaties (KIES). Leerkrachten hebben de mogelijkheid om sociogrammen af te nemen en vragenlijsten, gericht op het welbevinden, de motivatie en betrokkenheid van leerlingen, (door leerlingen) in te (laten) vullen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Plezier
  • Motivatie en betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven