2e Daltonschool Pieter Bakkum

Willem Witsenstraat 10 1077 AZ Amsterdam

  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum
  • Schoolfoto van 2e Daltonschool Pieter Bakkum

Het team

Toelichting van de school

De vakleerkracht voor beeldende vorming werkt met de kinderen aan de meest indrukwekkende kunstprojecten. De jaarlijkse hoedenshow door de leerlingen uit groep 8 is het hoogtepunt van het jaar. 

Together with the children art teacher works 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Protocol vervanging bij ziekte

1. Invalpoule

  • Ambulante leerkrachten op school zonder speciale taak die dag
  • De Brede Selectie, invalpoule van het openbaar onderwijs Amsterdam
  • Studenten en leerkrachten via uitzendbureau ASA of Excellent Flex
  • (oud)-leerkrachten die af en toe willen invallen op onze school
  • Eigen leerkrachten die extra willen/kunnen werken

2. Interne oplossing

  • Inzet ambulante Experts die hun geplande werk kunnen verschuiven/uitstellen diedag (eigen inzicht van de Expert) met een maximum van 4 dagen per jaar (opongeveer 13 ambulante dagen)
  • Inzet directie als hun geplande werk die dag kan worden verschoven/uitgesteld
  • Inzet IB als hun geplande werk die dag kan worden verschoven/uitgesteld
  • Stagiaires onder verantwoordelijkheid van directie; ingezet in de groep waar zij stagelopen of hebben gelopen

3. Verdelen

  • Een groep wordt verdeeld volgens het verdeelrooster (welke groep over welkegroepen en welke kinderen) en in onderling overleg tijdens de briefing
  • Verdelen van een groep gebeurt maximaal één dag per week en niet vaker dan 2 keer tussen twee vakanties in.
  • Een leerkracht krijgt nooit vaker dan 2x per week ‘verdeelkinderen’ van een andere groep
  • Bij de onderbouw kan er aan de ouders worden gevraagd om de 4-jarige kinderenindien mogelijk een dag thuis te houden

Verdeelrooster:

  • Hierin staat per groep welke kinderen over welke groepen worden verdeeld
  • Iedere leerkracht maakt aan de start van het schooljaar een verdeelrooster voor zijn/haar groep
  • Iedere leerkracht draagt er zorg voor dat het rooster in de klassenmap zit

4. Een groep naar huis sturen

Als zich de situatie voordat dat voor één of hooguit enkele dagen de eerste drie stappen indit protocol geen soelaas meer bieden, dan kan als uiterste maatregel gekozen worden voor het naar huis sturen van een groep. Hiervoor geldt de volgende procedure:

  1. De directie vraagt toestemming bij het bestuur
  2. Er kan nooit op de dag zelf worden besloten een groep naar huis te sturen. Dit dienteen dag ervoor te worden besloten.
  3. Ouders worden ’s middags per mail geïnformeerd over het feit dat er de volgende dag of enkele dagen geen les zal zijn.
  4. De school moet altijd zorgdragen voor opvang voor kinderen die niet thuis kunnenzijn. Deze opvang kan zijn bij een BSO waarmee we samenwerken. Kosten van de opvang zijn voor de ouders.
  5. De school informeert Leerplicht over het naar huis sturen van een klas, het bestuur informeert de Inspectie.
  6. Indien er sprake is van een langere periode zonder invallers dan kan worden overgegaan op het naar huis sturen van meerdere groepen op verschillende dagen van de week (wisselsysteem). Hiermee wordt voorkomen dat niet steeds dezelfde groep thuis dient te blijven. Ook hiervan worden ouders tijdig schriftelijk geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In deze schoolgids willen we graag de invulling van de onderwijstijd benadrukken, aangezien dit een essentieel aspect is van het onderwijs dat wij bieden. Bij 2e Daltonschool streven we ernaar om elke kostbare minuut van de onderwijstijd optimaal te benutten, zodat onze leerlingen een rijke en stimulerende leerervaring kunnen beleven. Ons curriculum is zorgvuldig samengesteld en voldoet aan de hoogste onderwijsnormen. We bieden een breed scala aan vakken en leergebieden die aansluiten bij de leerbehoeften en interesses van onze leerlingen. Binnen deze vakken streven we ernaar om een uitdagende en gevarieerde leeromgeving te creëren, waarbij zowel theoretisch als praktisch leren aan bod komt. We moedigen onze leerlingen aan om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces en te streven naar excellentie in hun academische prestaties.

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De 2e Daltonschool heeft zogenaamde Plusklassen die wij hebben geschaard onder de noemer De Zee

De Zee biedt een verrijkend onderwijsaanbod voor leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging en verdieping. Het is een omgeving waarin deze leerlingen samen kunnen komen en zich kunnen ontwikkelen op basis van hun individuele capaciteiten en interesses. Het doel van de Plusklas is om leerlingen te voorzien van een uitdagend curriculum dat aansluit bij hun niveau en leervermogen. Dit kan onder andere bestaan uit complexe vraagstukken, onderzoeksopdrachten, creatieve projecten en andere activiteiten die de diepgang en breedte van het leren vergroten. Binnen De Zee worden de leerlingen begeleid door deskundige  docenten die ervaring hebben met hoogbegaafde leerlingen. Zij creëren een stimulerende en ondersteunende leeromgeving waarin leerlingen zich vrij voelen om hun talenten te ontplooien en hun nieuwsgierigheid te volgen. De docenten bieden ook verrijkt aanbod voor in de groep. Dit werk is voor alle leerlingen op school toegankelijk en is verwerkt in het extra aanbod binnen de week- of maandtaak

Kinderen met meervoudige problematiek op het gebied van leesvaardigheid en rekenen krijgen extra aanbod en hulp van een remedial teacher binnen De Haven. Het principe van De Haven in tegenstelling tot De Zee is dat er even kan worden aangemeerd om extra hulp aangeboden te krijgen. Dit kan dus ook om een tijdelijke interventie gaan. 

Kinderen met dyslexie:

Op de 2e Daltonschool erkennen we dat dyslexie een specifieke leerbehoefte is en streven we ernaar om alle leerlingen met dyslexie de nodige ondersteuning te bieden. Ons team van professionals, waaronder gespecialiseerde dyslexiecoaches en remedial teachers, is getraind in het herkennen en begeleiden van leerlingen met dyslexie. We werken nauw samen met ouders om een individueel ondersteuningsplan op te stellen dat aansluit bij de behoeften van de leerling. We hanteren op school het dyslexieprotocol. Dat is een periode van 12 weken waarin wekelijks op diverse manieren de mate dyslexie in kaart brengen alvorens er een aanvraag kan worden gedaan voor onderzoek via het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen.

Oudersteunpunt: voor al uw vragen over passend onderwijs in Amsterdam-Diemen

Heeft u vragen over het onderwijs van uw kind? Stel deze vooral binnen onze school. Wilt u liever onafhankelijke informatie of advies? Neem dan contact op met het Oudersteunpunt passend onderwijs Amsterdam-Diemen. Medewerkers van het Oudersteunpunt denken graag met u mee, bijvoorbeeld over de ondersteuning die er voor uw kind op school mogelijk is hoe u en uw kind een goede school kunnen kiezen, ook als uw kind extra hulp nodig heeft welke scholen voor speciaal (basis)onderwijs er zijn lastige situaties op school U kunt het Oudersteunpunt bellen, mailen een appje sturen, of u kunt terecht bij de spreekuren van het oudersteunpunt/OCO in de stad.

Website:               www.oudersteunpunt020.nl

Telefoon:              020-3306320

WhatsApp:           06-16004600

E-mail:                info@oudersteunpunt020.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft een groeiend aantal leerlingen met een meertalige achtergrond. Ons beleid is gericht op het bevorderen en ondersteunen van meertaligheid bij onze leerlingen. We erkennen dat veel van onze leerlingen thuis meerdere talen spreken en we moedigen het behoud en de ontwikkeling van hun moedertalen aan. We beschouwen meertaligheid als een troef en een bron van culturele rijkdom. Ons beleid is gericht op het bieden van effectieve taalondersteuning aan leerlingen voor wie Nederlands niet hun moedertaal is. We begrijpen dat het leren van de Nederlandse taal een belangrijke stap is in de integratie en participatie in onze samenleving. We bieden speciale programma's en ondersteuning aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij het leren van de Nederlandse taal. Dit kan variëren van intensieve taallessen tot specifieke ondersteuning tijdens reguliere lessen. Onze taaldocenten zijn ervaren in het begeleiden van leerlingen met verschillende taalachtergronden en passen hun aanpak aan op de individuele behoeften van elke leerling. Daarnaast besteden we binnen ons curriculum ook veel aandacht aan de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid. We werken aan woordenschatuitbreiding, grammatica, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid, zodat onze leerlingen zich zowel mondeling als schriftelijk goed kunnen uitdrukken in het Nederlands. We streven naar een inclusieve omgeving waarin alle leerlingen zich ondersteund voelen bij het leren van de Nederlandse taal. We moedigen ook de interactie en uitwisseling tussen leerlingen met verschillende taalachtergronden aan, zodat ze van elkaar kunnen leren en elkaars culturen kunnen waarderen.

Een bijzondere extra interventie is de samenwerking met de Basisclub die bij ons op de woensdagmiddag de Dutch Club organiseert voor kleuters. Deze naschoolse activiteit helpt jonge leerlingen in de ontwikkeling van een rijke Nederlandse woordenschat en basisbegrippen. 

https://basisclub.nl/basisclub/dutchclub/

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven