Wat is de klachtenregeling?
Overal kunnen wel eens dingen verkeerd gaan of ontstaan er misverstanden. Mocht u het met bepaalde punten niet eens zijn, of klachten hebben over de gang van zaken op school, dan kunt u altijd een afspraak maken met de groepsleerkracht, met de intern begeleider of met de directeur.
Indien een gesprek op school naar uw mening toch onbevredigend is verlopen, dan kunt u contact opnemen met het bestuur (Staij). Mirjam Hoedemaker is degene die uw klacht dan in behandeling neemt: [email protected]. Mocht u niet naar de school of het bestuur willen stappen, dan kunt u zich wenden tot de externe vertrouwenspersoon Evelien Brouwer [email protected]. Zij zal in overleg met u bepalen op welke wijze uw klacht het beste behandeld kan worden. Zij zal de klacht niet zelf in behandeling nemen, maar u waarschijnlijk doorverwijzen naar de school, het bestuur, of naar de landelijke klachtencommissie.
De klachtenregeling heeft als doel een zorgvuldige behandeling van klachten te garanderen. Hiermee wordt het belang van betrokkenen gediend en wordt een veilig schoolklimaat bevorderd. Ook voor Daltonschool De Meer is een klachtenregeling vastgesteld. Daarin staat precies bij wie een klacht ingediend kan worden en hoe de afhandeling zal plaatsvinden. De regeling ligt op school ter inzage.
De klachtenregeling van ons bestuur vindt u op de website van Staij.
Klachten kunnen gaan over de begeleiding van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, beoordeling, de inrichting van de schoolorganisatie, maar ook over ongewenste omgangsvormen. Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals pesten, discriminatie, agressie, geweld of seksuele intimidatie kunnen ouders en leerlingen een beroep doen op ondersteuning van de vertrouwenspersoon. Op daltonschool De Meer zijn dit Bas Venhorst ([email protected]) en Esther Verburg ([email protected]). Zij luisteren naar u en geven u informatie en advies over mogelijke vervolgstappen. De vertrouwenspersoon kan u desgewenst in contact brengen met de externe vertrouwenspersoon. In samenspraak met deze functionaris kan besproken worden of er een kans is om de klacht op schoolniveau op te lossen, bijvoorbeeld door bemiddeling, of dat u de klacht wilt voorleggen aan een onafhankelijke landelijke klachtencommissie.
De externe vertrouwenspersoon kan u desgewenst begeleiden bij het traject naar de klachtencommissieAls u een klacht bij de klachtencommissie indient, zal deze een oordeel geven over de gegrondheid van de klacht en in veel gevallen een advies geven over de te treffen maatregelen. Oordeel en advies worden naar het schoolbestuur gestuurd. Het schoolbestuur beslist of het oordeel van de klachtencommissie gedeeld wordt en of de voorgestelde maatregelen worden overgenomen.