Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden de resultaten van iedere groep besproken met de intern begeleider.
Sinds het schooljaar 2024/2025 werken we naast een deze groepsbesprekingen met 'zicht op ontwikkeling'-vergaderingen. Per bouw zitten de leerkrachten voor elke vakantie (5 keer per jaar) samen en analyseren zij elkaars resultaten.
In beide gespreksvormen wordt gezamenlijkheid gekeken naar welke resultaten conform de vooraf gestelde doelen en verwachtingen zijn, maar ook waar verbetering mogelijk is. De analyse van de tussenresultaten is onze voeding voor de invulling van ons onderwijsaanbod voor de komende periode; een belangrijke schakel dus.
Aldoende kijkt bij het schooladvies goed naar de mogelijkheden van het kind. Wij vinden dus het ene type vervolgonderwijs niet beter of slechter dan het andere. Per kind kijken we welk type voortgezet onderwijs het beste bij hem/haar past. Het advies sluit aan bij de ambitie om het vervolgonderwijs zo goed als mogelijk te laten aansluiten bij het niveau, werkhouding en mate van zelfstandigheid van de leerling. Dit zodat zij succesvol hun schoolcarrière kunnen vervolgen.
Zoals u uit de grafieken kunt afleiden, volgt het merendeel van onze leerlingen nog steeds het advies dat wij ze bij vertrek van onze school hebben meegegeven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Basisschool Aldoende biedt een sociaal veilige en stimulerende leeromgeving waarin we leerlingen plezier, rust en veiligheid bieden. We leren de leerlingen respectvol met elkaar om te gaan. Het team van Aldoende zet zich in om een goed pedagogisch klimaat in elke klas neer te zetten. De sociale veiligheid wordt gewaarborgd door zowel het team als externe professionals, waaronder een ouder-kind adviseur en orthopedagoog. Veiligheid is een voorwaarde om te komen tot leren en is verweven in ons Dalton-onderwijs.
Aldoende heeft van de inspectie de beoordeling GOED ontvangen in juni 2019. Als vanzelfsprekend blijft de school zich verder ontwikkelen. Het belang van de kinderen staat hierbij centraal.