Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Aldoende heeft in het schooljaar 2021-2022 16 groepen. Deze groepen zijn als volgt verdeeld:
- groepen 1-2: vier
- groep 3 t/m 8: twee per jaargroepen.
De gemiddelde groepsgrootte per groep die de school aanhoudt is 27 leerlingen. Per schooljaar stromen er ca. 70 leerlingen in
De hierboven geschetste urenverdeling is sterk bij benadering. Vaak worden domeinen in samenhang aangeboden en thematisch verwerkt. Tellen tijdens het touwtje springen, samenwerken tijdens het kleien van de eigen naam en luisteren naar een prentenboek over de herfst en de seizoenen.
Vakken en gebruikte methodes:
Lezen: Lijn 3
Schrijven: Novoscript
Rekenen: Rekenrijk
Taal/Spelling: STAAL
Zaakvakken: Natuniek, Speurtocht, De blauwe planeet
Engels: Groove me
Bewegingsonderwijs: vakdocent (alle groepen)
Dans en Drama: vakdocent
Muziek: Leerlijn Zing zo van de muziekschool Amsterdam
Kunt en Cultuur: Deelname aan verschillende projecten vanuit de aanbieders Rode Loper en MoccaCultuureducatie op Aldoende
Cultuureducatie is op Aldoende een speerpunt, want door dans, drama, beeldende vorming en muziek kijk je anders naar jezelf en de wereld om je heen. De grote trots van Aldoende is de doorgaande leerlijn dans/drama voor de groepen 1 t/m 4, die vanaf schooljaar 2021-2022 met groep 5 wordt uitgebreid, gegeven door onze eigen vakdocent. Naast (zelfontwikkelde) doorgaande leerlijnen blijven we van het aanbod van externen gebruik maken en waarderen we hun specifieke kennis, kunde en entourage. In onze school brengen we kunst dichtbij het kind door nauwe samenwerkingen met o.a. De Rode Loper op School en Muziekschool Amsterdam. Zo krijgen de kinderen in hun tijd op Aldoende les van vakdocenten in zang, muziek maken, componeren, muziek luisteren en muziektheater. Daarnaast zijn het kleuterkoor en het kerstkoor al jaren een zeer gewaardeerde traditie.
Kinderen krijgen de gelegenheid hun eigen mogelijkheden en talenten op een andere manier te ontdekken, in een andere omgeving dan de eigen school. Elke klas brengt bijvoorbeeld om het jaar een bezoek aan een museum of muziektheater en volgt daarbij een speciaal onderwijsprogramma. Ook Helen Parkhurst, grondlegster van het daltononderwijs, propageert om in het werken aan taken de expressievakken en activiteiten als sport, toneel en amusement te integreren. Over de integratie van het kunstvakonderwijs in het curriculum zegt ze: “Kunst is van de school, niet alleen van de kunstleraar. Als het slechts werk is dat in de klas wordt gedaan, om gezien te worden tijdens de jaarlijkse tentoonstelling, is het dood. Het zou door de hele school moeten worden gevoeld.” (Parkhurst, 1922)
Diverse culturele en technische activiteiten vinden ook na schooltijd plaats in samenwerking met de Talententent van Dynamo. Dit in het kader van de brede talentontwikkeling. Aldoende heeft een cultuurbeleidsplan opgesteld en heeft een cultuurcoördinator.
Aan wie kunnen wij onderwijs bieden?
In het kader van passend onderwijs is in principe iedereen welkom op onze school, dit is echter niet altijd mogelijk. Wij vinden het namelijk van belang de nodige zorg ook daadwerkelijk te kunnen bieden. De school wil leerlingen die iets meer nodig hebben dan anderen, de opvang en begeleiding bieden die nodig is om hun ontwikkelingsproces te ondersteunen. Daarom streven wij naar een goede afstemming tussen wat de school (onderwijzend- en onderwijs ondersteunend personeel) kan en wat aan (externe) ondersteuning nodig is en geboden kan worden.
De school streeft ernaar onderwijs te bieden aan:
- Leerlingen met grote niveauverschillen. Er kan gewerkt worden met eigen leerlijnen.
- Leerlingen die zelfstandig en niet zelfstandig zijn. Deze leerlingen hebben behoefte aan duidelijkheid in de leerstofplanning. Een weektaak en een gedifferentieerd lesaanbod.
- Leerlingen met leerproblemen. Deze leerlingen hebben er behoefte aan dat hun probleem onderkend wordt en dat er passende leerstof en aanpak is op hun niveau.
- Leerlingen met lichte medische en fysieke zorg (diabetici, obesitas). Deze leerlingen hebben verpleegkundige zorg nodig, acceptatie door mede leerlingen en leerkrachten die kunnen samenwerken met ouders en externen.
- Leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. Deze kinderen hebben behoefte aan een onderzoekende manier van leren en hebben baat bij het inzicht verkrijgen in hun eigen manier van leren.
- Leerlingen die vertrouwen en veiligheid nodig hebben. De leerlingen hebben behoefte aan een omgeving waar ze kunnen zijn wie ze zijn. Van belang zijn uniformiteit in dagritme, duidelijkheid en structuur
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
0
‘Ik & Ko’ is een totaalprogramma met VVE stempel voor kleutergroepen. Het hoofddoel van ‘Ik & Ko’ is het vergroten van de Nederlandse taalvaardigheid. Daarnaast komen beginnende gecijferdheid en sociaal-emotionele ontwikkeling expliciet aan bod. Allemaal binnen de context van aansprekende thema’s, waarin de knuffelpop Ko een belangrijke rol speelt.