IKC de Brink

Mijehof 302 1106 HW Amsterdam

Schoolfoto van IKC de Brink

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij de opbrengsten wordt vaak gekeken naar het gemiddelde resultaat. Dit doet echter geen recht op de individuele ontwikkeling van leerlingen. Gaan er relatief meer leerlingen naar VMBO en minder naar HAVO/VWO dan kan dat een prima resultaat zijn. Het geeft echter dan wel een onvoldoende gemiddeld resultaat. Als leerlingen de basisschool verlaten wordt gekeken naar het “uitstroomniveau. Het minimumniveau wordt het fundamenteel niveau (1F) genoemd. Het hogere niveau heet 2F of 1S ( streefniveau).


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ontwikkeling en resultaten

We gebruiken op onze school methode-toetsen en onafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van leerlingen te monitoren. Voor kleuters gebruiken we gestandaardiseerde observatielijsten.

De resultaten van de toetsen analyseren we op leerling-, groep- en schoolniveau. De analyse geeft ons inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs. En het geeft handvatten om tegemoet te komen aan onderwijsbehoeften van individuele leerlingen.

We hebben op basis van resultaten uit het verleden streefdoelen opgesteld. Met de streefdoelen hebben we een kader waarop we ons kunnen richten. Het zijn onderwijsresultaten die met de juiste inspanning, zijn te realiseren. Drie keer per jaar stelt iedere leerkracht groepsplannen op. In dit plan legt de leerkracht vast welke stof aan de orde komt en hoe de stof wordt aangeboden.

De leerkracht maakt onderscheid tussen leerlingen die extra instructie en ondersteuning nodig hebben en leerlingen die zich de stof zelfstandig eigen kunnen maken. Door het werk dagelijks te beoordelen, krijgt de leerkracht snel inzicht in opvallende resultaten en kan de aanpak aanpassen. De streefdoelen zorgen over dat doelen niet naar beneden worden bijgesteld, maar een beter aansluitende aanpak wordt gekozen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen in groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.  Om tot een schooladvies te komen, volgen wij de kernprocedure zoals die is vastgesteld in Amsterdam vanaf eind groep 7. Via een elektronisch systeem (ELK) vindt uitwisseling plaats tussen basisscholen en middelbare scholen.

Wanneer en wat?

Groep 7 einde schooljaar: Indicatie voorlopig schooladvies

Groep 8 tussen 10 januari en 31 januari: Voorlopig schooladvies

Groep 8 eerste weken februari: Doorstroomtoets

Groep 8 uiterlijk 24 maart: definitief schooladvies

Groep 8 tussen 25 maart en 31 maart: aanmelden voor middelbare school

In groep 8 wordt tussen 10 en 31 januari het voorlopig schooladvies gegeven.  Het voorlopig advies wordt gezamenlijk bepaald door de leerkrachten van groep 8, de intern begeleiders en de directie.  Hierbij wordt de indicatie van het schooladvies die de leerkracht eind groep 7 heeft gegeven, ook meegewogen. Daarnaast kijken de leerkrachten en intern begeleiders naar toetsresultaten, werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en motivatie.

Wat als u het niet eens bent met het schooladvies? We nemen ouders vroeg meenemen in de ontwikkeling van hun kinderen en in de advisering. Hiermee willen we voorkomen dat u wordt overvallen door het schooladvies. Bent u ondanks eerdere voortgangsgesprekken toch overvallen door het schooladvies en heeft u er een andere kijk op, dan denken wij graag met u mee. Wordt het advies toch niet bijgesteld en bent u het hiermee oneens, dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie. Deze commissie toetst of de school het basisschooladvies zorgvuldig heeft heroverwogen en adviseert alleen om het advies bij te stellen als het overduidelijk onjuist is (Bron: Onderwijsgeschillen).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op IKC de Brink handelen we vanuit pedagogisch tact, met als hoofddoel: We sluiten niemand buiten. We hebben afspraken over hoe we met elkaar omgaan, hoe we elkaar aanspreken en hoe we problemen oplossen. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef van jezelf
  • Keuzes kunnen maken
  • In verbinding met de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Brink heeft in maart 2019 inspectiebezoek aangevraagd om de kwalificatie "goede school" te kunnen ontvangen. Dat is gelukt!

Het basisarrangement is verlengd. We hebben de indicatie ""goed" gekregen.

  • Alle indicatoren zijn als voldoende beoordeeld.
  • De indicatoren aanbod, samenwerking, beide onderdelen kwaliteitszorg, verantwoording en dialoog en  pedagogisch klimaat zijn als "goed " beoordeeld.

Terug naar boven