Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tweemaal per jaar, in het midden en aan het einde van het schooljaar worden de Cito-toetsen afgenomen. De resultaten worden per kind en per groep geregistreerd in ons leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden geanalyseerd en geëvalueerd op school-, groeps- en kind niveau.
Met behulp van de analyses worden er handelingsplannen op school, groep en kindniveau opgesteld.
De schoolplannen worden opgesteld door de directie en besproken het team en de MR.
De groepsplannen worden opgesteld door de leerkrachten en besproken met de internbegeleidsters.
De individuele plannen worden door de leerkracht opgesteld en besproken met de internbegeleidsters, r.t-er/onderwijsassistenten, ouders en de leerling.
Op de Waterkant krijgen leerlingen, door middel van ons daltononderwijs, onderwijs op maat.
Dat wil zeggen passend bij hun vaardigheden/mogelijkheden waarbij we steeds proberen het kind uit te dagen en te begeleiden naar een stapje hoger.
Hiervoor maken we gebruik van:
Het takentijd en gedifferentieerde instructie ; hierdoor kan de leerkracht steeds passende instructie/begeleiding geven aan kleine groepjes terwijl de rest van de groep op eigen niveau zelfstandig aan het werk is.
methodes die differentiëren in de verwerking; hierdoor kan per onderdeel en vakgebied persoonlijk worden aangesloten bij het kindpersoonlijke weektaken waardoor elk kind die taken te doen krijgt die voor dat kind op dat moment belangrijk zijn en de kinderen hun werk ook leren plannen en eigen verantwoordelijkheid voor hun werk leren dragen.
Door deze werkwijze kan school alle kinderen bieden wat zij nodig hebben en stroomt elk kind uit naar zijn/haar eigen passende niveau VO.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Waterkant is een Vreedzame school.
Wij gebruiken het programma voor de sociale competentie en democratisch burgerschap. Wij beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.