Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team wordt aangestuurd door de directeur, Annelies Verkade. Zij is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Hierbij wordt zij ondersteund door het MT bestaande uit:
- daltoncoördinator;Jasper Smit
- bovenbouwcoördinator: Renate Landsman
- onderbouwcoördinator: Simone van Boven
- zorgcoördinator: Yvonne Strackx.
In onze groepen werken leerkrachten fulltime voor een groep of samen met een collega-leerkracht. De leerkrachten op De Waterkant zijn verantwoordelijk voor het onderwijs in de groep, de ondersteuning voor hun leerlingen en zij zijn het eerste aanspreekpunt voor ouders bij vragen en opmerkingen over de leerlingen of over de school.
Binnen ons team heeft een aantal leerkrachten zich gespecialiseerd. Deze leerkrachten hebben naast hun lesgevende taken ook specialistische taken:
Vreedzame school : Renate Landsman, Julia Slagveld
Dyslexiespecialisten: Irma Groothuismink en Yvonne Strackx
Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Tim Hoogendorp
Mediawijsheid/ ICT: Jan Koomen
Cultuureducatie: Renate Landsman
In de kleutergroepen wordt het onderwijs zelf ontworpen door de leerkrachten aan de hand van de leerlijnen in het leerlingvolgsysteem (ParnasSys), gebaseerd op de SLO doelen.
Elke zes weken wordt een nieuw thema samengesteld passend bij de belevingswereld, met nieuwe doelen die passen bij de ontwikkeling van de leerlingen in de klas.
De kleuterbouw kent verschillende activiteiten: grote en kleine kringactiviteiten, bewegingsonderwijs en buitenspelen, muzikale en creatieve vorming en speelwerktijd. Het spelen gebeurt voornamelijk in hoeken.
Per schooljaar is er een leerstofplanning. De door de overheid geformuleerde kerndoelen geven aan wat de school de leerlingen aan leerinhouden moet aanbieden. De uitleg van de lesstof gebeurt volgens de dalton werkwijze deels klassikaal, deels in kleine groepjes en soms individueel. Per dag wordt aangegeven welke instructies er zijn. Kinderen maken soms zelf de keuze in het volgen van de instructie.
In de onderbouw en groep 3 wordt gewerkt met een planbord voor de weektaak. Vanaf groep 4 werken de leerlingen met een weektaakformulier. Een taak bevat lesstof die elk kind moet kunnen maken (basistaak) Daarnaast zijn er verscheidene keuzetaken voor de leerlingen.
Het werken met taken geeft de leerkracht de mogelijkheid om opdrachten aan het niveau van de kinderen aan te passen (differentiatie). De kinderen mogen binnen bepaalde marges (vrijheid in gebondenheid) zelf de volgorde van verwerking kiezen en hun eigen tempo volgen. Deze manier van werken bevordert de zelfstandigheid van de leerlingen, terwijl voordelen van de klassikale aanbieding ook blijven bestaan.
Openbare basisschool De Waterkant biedt onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. De school telt ongeveer 300 leerlingen, verdeeld over 12 groepen. De achtergrond van de leerlingen van De Waterkant is divers, zowel sociaal-economisch als qua culturele achtergrond. De school vindt het belangrijk dat iedereen mag zijn wie hij/zij is en vormt voor wat betreft de leerling populatie een realistische afspiegeling van de buurt.
Ons onderwijsconcept maakt het mogelijk om binnen de groep de leerlingen d.m.v. verlengde instructies leerling extra verdieping of verrijking te bieden, De school heeft diverse specifieke onderwijsmaterialen in huis voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Er is aandacht en materiaal voor zogeheten meerpresteerders.
De wet passend onderwijs is per 1 augustus 2014 ingevoerd en bracht een aantal veranderingen. Voor de meeste kinderen is er door de invoering van passend onderwijs in de dagelijkse praktijk niets veranderd. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, is met name de organisatie en de financiering veranderd. School ontvangt een som geld om die ondersteuning zelf te regelen. In samenspraak met het team heeft De Waterkant besloten een groot gedeelte van deze gelden in te zetten in de vorm van extra “ondersteunend” personeel. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben blijkt het zeer effectief af en toe in kleine groepjes of individueel geholpen te worden.
Vier dagen per week is er een onderwijsassistent voor de kleutergroepen. Zij ondersteunt in de groepen waardoor de leerkracht kan werken met specifieke groepjes leerlingen. In groep 3/4 is 3 dagen een onderwijsassistent en 5 dagdelen een r.t.-er voor lees en rekenondersteuning.Voor de groep 5 t/m 8 is er extra lees- en rekenondersteuning door een r.t- er 7 dagdelen per week.Voor meerbegaafden is er het Denklab en een mini- denklab.
Alle leerlingen op De Waterkant verdienen onze volledige zorg en aandacht. Wij als team hebben de taak om ons onderwijs zo in te richten dat elk kind zo goed mogelijk tot zijn recht komt, passend bij haar/zijn leermogelijkheden. We stellen alles in het werk om de begeleiding zo goed mogelijk uit te voeren. Er wordt bij het aanbieden van de zorg gewerkt volgens de uitgangspunten van het handelingsgericht werken. Dat betekent dat we werken vanuit de onderwijsbehoeften van de leerlingen, waarbij de positieve aspecten het uitgangspunt vormen.