<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS Corantijn heeft 10 groepen: twee onderbouwgroepen (1/2), twee groepen 3, één groep 4, één groep 5, twee groepen 6, één groep 7 en één groep 8. Elke bouw beschikt over een bouwcoördinator. Op OBS Corantijn verstaan wij onder een bouw; de onderbouw (1/2), de middenbouw (3, 4 en 5) en de bovenbouw (6,7 en 8).
De school beschikt over een intern begeleider die de zorg coördineert. Elke bouw heeft een onderwijsassistent. Daarnaast hebben we een vakleerkracht voor gymnastiek. Voor muziek en dans zijn er muziek- en dansdocenten van Aslan muziekcentrum. Als ondersteunend personeel zijn er werkzaam een administrateur en een conciërge. Tot slot beschikt de school over een OuderKindAdviseur. Dit alles onder leiding van de directeur. Het team kent een gemengde leeftijdsopbouw.
OuderKindTeam:
Heb je vragen over de opvoeding of het opgroeien van je kind? Of heb je zorgen over de situatie thuis of op school? In Amsterdam is aan iedere school een Ouder- en Kindteam verbonden. Hier kan je altijd terecht, bijvoorbeeld bij de OuderKindAdviseur. De professionals van het Ouder- en Kindteam zijn onafhankelijk van school, afspreken kan op school, in de wijk of thuis. Vragen kunnen gaan over je kind (bijvoorbeeld eten, slapen, pesten, druk of juist teruggetrokken), de gezinssituatie (denk aan ruzie, scheiding, verlies) of ouderproblematiek zoals verslaving. Loop eens binnen bij ouder- en kind adviseur Esmée Smith op dinsdagochtend of maak een afspraak. Samen kijk je dan wat er speelt en wat bij jullie past. Wil je gewoon informatie en advies? Gesprekken of begeleiding van de jeugdpsycholoog of misschien een training voor kind of ouder? Je kan zelf rechtstreeks contact opnemen met Esmee op 06-28953420 of [email protected]
Voor vragen over de ontwikkeling en gezondheid van je kind ben je welkom bij jeugdverpleegkundige Patricia Portair: 06-19297329, [email protected] of jeugdarts Jill Siaw 06 1292 4421 [email protected].
Leren door te spelen
In de onderbouw wordt gebruik gemaakt van Actief leren. De kenmerken van Actief leren zijn: (speel)werken, vooruitkijken, terugkijken en zelfstandigheid. Actief leren biedt veel structuur om dit allemaal mogelijk te maken. De activiteiten zijn lastig om in uren uit te drukken, omdat veel vakken en vaardigheden samen vallen en door de hele dag heen gebeuren.
Overige invulling van de onderwijstijd kan bestaan uit muziekonderwijs, kanjertraining, projecten, gastlessen, verkeerslessen, lessen kriebels in je buik, ICT en pauzes.
CorantijnAcademie
Wat is de CorantijnAcademie?
De CorantijnAcademie is een leerzaam en motiverend aanvullend onderwijstraject op het gebied van rekenen en lezen in combinatie met talentontwikkeling in de gebieden sport, techniek en kunst. Daarnaast is het een warme omgeving waar leerlingen worden gezien en gehoord. De lessen worden in kleine groepen (max. 5 leerlingen) gegeven door de coaches van de BijlesAcademie. De coaches worden zorgvuldig geselecteerd aan de hand van affiniteit met het onderwijs, hun studie aan de Pabo of achtergrond op pedagogisch gebied.
Drie dagen per week bieden wij gratis (bij-) lessen na schooltijd aan via onze CorantijnAcademie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
OBS Corantijn wil zo veel mogelijk verschillende disciplines op school voor behandeling hebben, zodat kinderen de juiste begeleiding of behandeling krijgen.
In de onderbouw werken wij op dezelfde manier als de voorschool volgens "Kaleidoscoop-methode" Actief leren: Wij werken tijdens het speel-werken in de vier verschillende thematische hoeken.