Basisschool Veerkracht

Slotermeerlaan 160 1063 JW Amsterdam

Sinds oktober 2019 is de school gevestigd in een prachtig nieuw gebouw aan de Slotermeerlaan.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van het leerlingvolgsysteem van cito volgen wij de leerlingen op de RTL -vakken(Rekenen, Taal en Lezen). Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen en geanalyseerd. Deze analyses worden met het hele team besproken.

Er worden doelen/ actiepunten voor de komende periode gesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het geven van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs kijken we naar de ontwikkeling van de kinderen van de afgelopen jaren. Hoe hebben ze zich ontwikkeld? Waar zijn ze goed in? Waar kunnen ze nog in groeien? Daarbij kijken we naar de schoolresultaten van de methodetoetsen, de halfjaarlijkse citotoetsen en het gemaakte werk in de klas. 

Ook wordt er gekeken naar de werkhouding, de betrokkenheid tijdens de lessen en hoe er omgegaan wordt met huiswerk.

Dit wordt allemaal meegenomen en zorgvuldig afgewogen bij het geven van een schooladvies, zodat de kinderen op de plek terecht komen waar zij zich verder kunnen ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed, warm en veilig pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor kinderen om zich goed te kunnen ontwikkelen en te kunnen leren. Openheid, zorg, respect, en naastenliefde zijn onmisbare elementen van zo’n pedagogisch klimaat. Aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling heeft een belangrijke plaats in onze school. Een goede samenwerking tussen ouders en school, ieder vanuit eigen deskundigheid, zorgt ervoor dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Voor leerkrachten betekent dit dat zij te allen tijde bereid zijn kritisch op hun eigen handelen te reflecteren en dat met ouders of binnen het team te bespreken.De persoon van de leerkracht neemt een centrale plaats in binnen de opvoedingsrelatie op school. We vinden het belangrijk dat de leerkracht laat merken dat hij/zij van de kinderen houdt, zodat ze zich gekend en geliefd weten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde
  • Kwaliteit
  • Samen en Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven