De Globe

Evertsweertplantsoen 3 1069 RK Amsterdam

  • De wintertuin is de centrale ruimte van de school
  • Leerlingen in de bovenbouw kunnen een instrument bespelen in het Leerorkest.
  • Om de leerlingen zoveel mogelijk op maat onderwijs te bieden zet De Globe volop ICT in.
  • We zitten samen met voorschool Impuls, het Ouder- en
Kindteam en buitenschoolse
opvang ’t Zonnehoekje in
gebouw De Kikker.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school streven we naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. de cognitieve en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. We zijn supertrots op de goede resultaten van onze leerlingen van de afgelopen schooljaren!

Op de Globe gebruiken we het IEP-leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Dit ondersteunt ons bij het opbrengstgericht werken en het voeren van groepsbesprekingen. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Vervolgens bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dit ook geldt voor de individuele leerlingen. We verantwoorden ons over de opbrengsten door middel van:

  • Analyse tussentoetsen
  • Analyse eindtoetsen
  • Overzicht kengetallen doorstroming
  • Overzicht kengetallen adviezen VO 

U ziet hier de gemiddelde eindscore van de laatste jaren. Wij zijn trots op de resultaten van de kinderen en stimuleren alle leerlingen om het maximale uit hun mogelijkheden te halen.

Een eindtoets is een goed instrument om de voortgang van de kinderen te volgen en om input voor ons onderwijs aan (individuele) kinderen te verkrijgen. Het is nadrukkelijk niet bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Een gemiddelde score eindscore doet geen recht aan hoe kinderen individueel succeservaringen opdoen en groeien binnen hun mogelijkheden. Het gaat niet om kale cijfers, maar om de toegevoegde waarde van de school voor de individuele leerling. Op basis van het voor de eindtoets gegeven schooladvies stromen de kinderen uit naar een passende vorm van voorgezet onderwijs (VO).

Er zijn leerlingen die uitstromen op het niveau van praktijkonderwijs en leerlingen die naar het VWO gaan. De gevarieerde scores geven aan hoe belangrijk het is om binnen ons onderwijs te differentiëren om elk kind passend onderwijs te bieden

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In alle groepen houden wij dagelijks goed in de gaten welke vorderingen de leerlingen maken. Dit doen wij door dagelijkse observaties en door regelmatig methodetoetsen af te nemen wanneer een onderdeel is afgerond. Daarnaast worden er in alle groepen twee maal per jaar landelijk genormeerde LVS-toetsen afgenomen.

In de groepen 1 en 2 maken wij gebruik van observatielijsten. Vanaf groep 3 toetsen wij op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. Wij doen dit met IEP-toetsen. Deze landelijk genormeerde toetsen volgen de persoonlijke ontwikkeling van het kind. We vinden het belangrijk dat vooral de eigen ontwikkeling centraal staat. Natuurlijk kun je de ontwikkelingen ook vergelijken met de klas en de landelijke normen. De resultaten van de toetsen worden daarna besproken: met elkaar en met ouders. We willen zien welk aanbod goed is aangekomen en welk aanbod nog extra tijd vraagt.

Tevens volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Hierdoor kunnen wij de ontwikkeling van de kinderen heel goed volgen en zo nodig extra hulp geven. De gegevens worden genoteerd in het leerlingvolgsysteem. Deze gegevens en de ontwikkeling die kinderen daarin laten zien, bespreken we met de ouders en het kind in het vorderings- en ontwikkelgesprek. Ouders hebben altijd het recht de gegevens in het leerlingvolgsysteem te bekijken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kinderen krijgen eind groep 7 voor het eerst een voorlopig advies vanuit school. We bespreken dit uiteraard met de leerkracht, ouder en kind. Halverwege groep 8, meestal eind januari, ontvangt het kind van ons een definitief advies voor het voortgezet onderwijs (VO). 

Om tot een goed advies te komen wegen voor ons altijd veel aspecten mee. We kijken naar het kind in de klas: zijn/haar werkhouding, sociaal gedrag ten opzichte van anderen, enz. Ook de leerbaarheid op kortere termijn van kinderen, die terug te zien is op methodetoetsen, zijn van waarde. De resultaten op langere termijn, zichtbaar in het IEP-leerlingvolgsysteem, geeft ook een indicatie van het leervermogen van uw kind. Soms zijn onrustige momenten in de groep of persoonlijke omstandigheden reden om genuanceerd naar de resultaten te kijken. Daarom kijken we in het leerlingvolgsysteem altijd naar de grote lijn qua resultaten. 

Uiteindelijk is het schooladvies in januari hét advies waarmee je kunt aanmelden op de middelbare school. Mocht de eindtoets in april/mei beter uitpakken dan ons schooladvies, wordt het advies heroverwogen. In veel gevallen is dat aanleiding om een breder of hoger advies te geven. We doen dit omdat veel onderzoek laat zien dat dit de kansengelijkheid vergroot in het onderwijs!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Verbondenheid als veilige basis

Een onmisbare randvoorwaarde om tot leren en ontwikkeling te komen, is dat een kind zich veilig en verbonden voelt. Kinderen groeien, leren en ontwikkelen zich door interactie. Goede relaties hebben een positief effect op ons sociale en fysieke welzijn, en op onze cognitieve vaardigheden. Het onderwijs op de Globe begint daarom bij het ontwikkelen van wederzijds vertrouwen. Met pedagogisch tact weet het team op het goede moment het juiste te doen, óók in de ogen van de kinderen. Door bijvoorbeeld dagelijkse situaties zoals een ruzie bespreekbaar te maken en in te zetten als leermoment. De school is immers een samenleving in het klein. Wij hebben de taak om onze kinderen te helpen zich tot die(sociale) wereld te verhouden. We bieden de kinderen vanaf de eerste dag in groep 1 tot en met de laatste dag in groep 8 rust, structuur en duidelijkheid. Samen (met de kinderen)stellen we heldere normen en waarden. Hiermee zijn we voorspelbaar voor elkaar, hebben we duidelijke verwachtingen naar elkaar en kunnen we (leeftijdsadequate) verantwoordelijkheid bij elkaar stimuleren.

Welzijn en motivatie

Het is onze opdracht om het kind echt te zien, te zien zoals hij is (vooral wat hij kan, en niet wat hij niet kan). Hierdoor voelen kinderen dat ze bij de Globe horen en dat ze ertoe doen. Door het kind te zien, naar het kind te luisteren, kan de leerkracht gaandeweg de schoolcarrière het kind ook steeds meer ruimte en verantwoordelijkheid geven. Het kind wordt daarmee ook steeds meer eigenaar van zijn eigen ontdekkingsreis, waarbij hij met plezier ontdekt wie hij is en wat hij kan om zo steeds meer op een volwassen manier in de wereld te staan. Kinderen groeien hiermee steeds meer naar leerkrachtonafhankelijk leren. Deze aandacht voor eerdergenoemde relatie, en dus ook autonomie, dragen bij aan de intrinsieke motivatie en dus betrokkenheid van het kind. Hiermee leggen we de basis voorkinderen om optimaal en met plezier tot ontwikkeling te komen.

Grondhouding

Om duurzaam in ontwikkeling te blijven, streven we naar een oprechte en nieuwsgierige grondhouding. Dit doen we als team, we stimuleren elkaar, maar ook richting de kinderen. We zijn écht nieuwsgierig naar elkaar, óók als dat even spannend wordt. We vermijden de plek der moeite niet om erachter te komen wat een ander drijft. Door continu onze eigen overtuigingen en aannames even opzij te zetten, te luisteren naar een ander, te bevragen en te onderzoeken, helpen we onszelf én de ander verder. We stellen ons open ten opzichte van anderen en stellen onszelf de vraag: wat heb ik nodig? We stellen kinderen de vraag: wat heb jij van mij nodig? En als je het even niet weet, is dat ook oké.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen hoort erbij
  • School als mini-samenleving
  • Samen leren leven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie bezoekt tegenwoordig meer schoolbesturen in plaats van scholen zelf. Ons bestuur, stichting Westelijke Tuinsteden, is in januari 2019 bezocht en beoordeeld met een goed resultaat. Tijdens dat bezoek is een aantal scholen bezocht, echter niet De Globe. In 2023 laten we graag zien waar we staan als school en hoe trots we zijn op onze ontwikkelingen én resultaten.  

Terug naar boven