Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Er is vrije werkkeuze door vrijheid van lesrooster, door het creëren van een ruime vrije werkperiode en door adequaat klassenmanagement, zodat kinderen ruim de gelegenheid krijgen eigen keuzes te maken in hun ontwikkeling en hun eigen ontwikkeling kunnen volgen. In die ruime vrije werkperiode heeft de leerkracht de gelegenheid de kinderen te observeren in hun ontwikkeling en individueel te begeleiden tijdens de rondgang.
Kinderen leren effectiever als zij zelf keuzes mogen maken en invloed hebben op het leerproces (autonomie), Bij opvoeden hoort het aangeven van grenzen voor de eigen keuzes die kinderen mogen maken en tegelijkertijd verwachten dat kinderen zich aan die grenzen houden. Dit geeft kinderen een gevoel van veiligheid. Een gevoel van eigenwaarde volgt uit het verwerven van de vaardigheid om dit te doen. Deze grenzen groeien met het kind mee en zijn afgestemd op de ontwikkeling(s)fase) van het kind en het vertrouwen dat het kind het aankan: vrijheid in gebondenheid
De school heeft als ambitie in te kunnen spelen op de individuele behoeften van elk kind. We verantwoorden dit middels het onderwijsplan. Dit is de vertaling vanuit het schoolplan naar de daadwerkelijke onderwijspraktijk. In dit plan wordt per bouw en per vakgebied omschreven welk basisaanbod richtinggevend is binnen de groep. Vanuit dit basisaanbod biedt de leerkracht voor ieder kind op niveau de lessen aan. Differentiatie en aanbod vinden in de groep plaats vanuit het individu. Het aanbod wordt, waar nodig, geclusterd in kleine groepen. Dit is efficiënter en verhoogt tegelijkertijd de interactie tussen de leerlingen. In het bouwplan worden concrete afspraken of eventuele interventies vastgelegd voor de komende periode. Op individueel niveau ambieert de OMS het werken met portfolio’s waarin de eerste stappen in worden gezet middels het werken met ‘trotsmappen’ (deel van de groepen). Het portfolio is één van de middelen waarmee er anders kan worden verantwoord. De reeds in gang gezette stappen naar een individugerichte organisatie doet meer recht aan de montessoriwerkwijze en het kunnen bevorderen van het eigenaarschap van leerlingen en leerkrachten in ons streven passend onderwijs te kunnen bieden. In het schooljaar 2020-2021 is ‘Anders Verantwoorden’, waar het portfolio onderdeel van uitmaakt, een van de speerpunten van de school. Op het gebied van onderwijs en de ondersteuning aan leerlingen biedt onze orthopedagoog ondersteuning aan individuele leerlingen binnen de groep t.a.v. de sociaal/emotionele ontwikkeling. T.a.v. de didactische ondersteuning zet de school onderwijsassistenten in. Waar nodig wordt deze begeleiding buiten de groep georganiseerd. De groepsleerkracht en de orthopedagoog werken hierin samen, ook met ouders, zodat de extra individuele zorg zo veel mogelijk geïntegreerd is en er gezamenlijk gewerkt wordt aan dezelfde doelen. De school streeft naar een nauwe samenwerking met alle betrokkenen middels de visie één kind, één plan. De interne begeleiding ontwikkelt zich tot coach van de coach (leerkracht) en heeft de supervisie over alle geboden ondersteuning.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.