Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Alle medewerkers van de OMS hebben in de afgelopen schooljaren het traject Pedagogisch tact doorlopen. Nieuwe medewerkers worden door geschoold. In verschillende trainingen van trajectdocenten van het NIVOZ is het belang van het juiste doen op het goede moment, in de ogen van de leerlingen, naar voren gekomen. Wij zien pedagogisch tact als een bijzonder moment van interactie, waarop een leerkracht het goede weet te doen op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling. Uiteraard heeft een leerkracht een andere verantwoordelijkheid dan een leerling, maar het succes maken ze samen.
De leerkracht kan de kinderen niet veranderen, maar kan wel anders naar de kinderen kijken, waardoor de kinderen anders gaan reageren. Op de vraag hoe en waar we pedagogische tact in uitvoering kunnen aantreffen is niet altijd een antwoord te formuleren. Toch kunnen kinderen vaak haarfijn aanvoelen of een leerkracht echt betrokken is, of doet alsof. Tact toont zichzelf als terughoudendheid, als een openheid naar de ervaringswereld van het kind, als een afstemming op subjectiviteit, als subtiele beïnvloeding, als situationeel vertrouwen en als de gave van de improvisatie.
Pedagogische Tact houdt de ruimte van het kind in stand, het beschermt wat kwetsbaar is, het voorkomt pijn, het maakt heel wat kapot is, het versterkt wat goed is, het onderstreept wat uniek is en het ondersteunt persoonlijke groei. Pedagogisch tact leunt op ons vermogen als leerkrachten om de behoeftes en de mogelijkheden van ieder kind te zien en te horen. We gebruiken onze ogen en oren goed om op een zorgende, open en ontvankelijke manier te zoeken naar de mogelijkheden van een kind en naar wat dit specifieke kind kan worden. Openheid en oordeelvrij acteren zijn hierbij van groot belang. Pedagogische tact vinden wij op de Osdorpse Montessori School van groot belang. Het is van belang dat we als school en thuis op één lijn zitten. Twee sporen kunnen immers leiden tot ontsporing. Dit betekent in de praktijk: • Jezelf wegcijferen om er te kunnen zijn voor het kind;
• Je openstellen voor de betekenis die iemand anders jou op dat moment laat zien;
• Het kind accepteren; ook op een negatief moment; • Actieve beschikbaarheid en openheid;
• Jezelf de vraag stellen: volgt het kind jou of volg jij het kind?
• Gelijkwaardige houding; • Respect voor de eigen ontwikkeling van het kind;
• De bril van het kind opzetten en het kind onvoorwaardelijk aanvaarden;
• Dat niemand wordt buitengesloten, tenzij deze persoon daar zelf voor kiest.