Goeman Borgesiusschool

Aalbersestraat 35 1067 EZ Amsterdam

Schoolfoto van Goeman Borgesiusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school heeft een uitgebreid programma om de vorderingen van leerlingen te volgen. Dit wordt gedaan aan de hand van twee soorten toetsen: methodegebonden en methode onafhankelijke toetsen (leerling in beeld). De eersten zijn toetsen die gerelateerd zijn aan de aangeboden leerstof na één blok/hoofdstuk. De leerling in beeld toetsen zijn methode onafhankelijk en meten of de leerlingen voldoen aan de landelijke norm. Alle toetsuitslagen zijn terug te vinden in ons elektronische leerlingvolgsysteem (LVS). De vorderingen van de leerlingen worden elk jaar meerdere keren door de leerkrachten besproken met de ouders.

De onderbouw werkt met de observatie/volgmethode in ParnasSys. Voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen is een goed observatie instrument voor leerkrachten onontbeerlijk. Het in beeld brengen van de ontwikkeling is de eerste stap naar het aanbod van passende activiteiten (beredeneerd aanbod). Daarnaast is het overdragen van gegevens aan een volgende groep (doorgaande lijn) een belangrijk aandachtspunt. Door te werken met dit leerlingvolgsysteem wordt de doorgaande lijn op een efficiënte, zinvolle en praktische manier vormgegeven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Kernprocedure: Van de basisschool naar de middelbare school.  

In deze wet staat duidelijk dat het basisschooladvies leidend is en dat op alle basisscholen in het voorjaar een doorstroomtoets wordt afgenomen. Dat is dit schooljaar gepland in februari 2024.                                                                                                                             

Het Basisschooladvies is bindend en om dit te onderbouwen worden gegevens uit het leerlingvolgsysteem overgedragen aan het voortgezet onderwijs. Het gaat om de volgende toetsen: spelling, werkwoord spelling, rekenen & wiskunde, begrijpend lezen en studievaardigheden. 

Loting wordt loting & matching. Een leerling schrijft zich niet in op een VO-school maar vult een voorkeurslijst in. Het is verstandig om op deze lijst zoveel mogelijk scholen in te vullen. De matching vindt pas plaats na de uitslag eindtoets basisonderwijs. De leerkracht van groep 8 adviseert de ouders over de vorm van voortgezet onderwijs die geschikt is voor het kind. De leerkracht maakt bij het tot stand komen van het advies gebruik van de volgende informatiebronnen: de resultaten van het leerlingvolgsysteem van de leerjaren 6, 7 en 8, de overhoringen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem en persoonlijke factoren zoals inzet, doorzettingsvermogen, werkhouding, en zelfstandigheid. Met behulp van deze gegevens vormt de leerkracht zich een beeld van de mogelijkheden van het kind en op basis daarvan spreekt de leerkracht de verwachting uit dat het kind de geadviseerde vorm van onderwijs met succes zal kunnen volgen en afmaken. 

Aanmelding. Alle  scholen organiseren open dagen en kennismakingsdagen. Het is heel belangrijkdat u deze dagen samen met uw kind bezoekt. Het advies voor het voortgezetonderwijs zal uit twee adviezen bestaan: kennis en vaardigheden (alle landelijkgecertificeerde toetsen (zoals CITO) en methode gebonden toetsen) en het sociaal emotionele welzijn (zelfstandigheid, motivatie, werkhouding). Alle kinderen van groep acht in Amsterdam moeten aan een landelijk gecertificeerde eindtoets deelnemen, behalve als het kind naar het Praktijkonderwijs gaat. Op onze school nemen we de CITO eindtoets af.  

De kinderen krijgen na het definitieve schooladvies (rond februari) twee formulieren mee die ingeleverd moeten worden op de school van de eerste keuze. Op één van de formulieren bevindt zich een lijst met voorkeursscholen. De ouders/kinderen kunnen hierop hun voorkeur opgeven. Op het tweede formulier staat het schooladvies. Aan het einde van het schooljaar worden alle leerlingen volgens het matchingssysteem geplaatst. Het kan zijn dat uw kind dan niet bij de eerste keus geplaatst kan worden. Daar wordt wel naar gestreefd. 

In Amsterdam hebben alle scholen met elkaar het volgende afgesproken: Scholen voor Voortgezet Onderwijs laten leerlingen toe wanneer deze een bepaald schooladvies en score op de eindtoets hebben. Scoort het kind lager dan het schooladvies dan moeten de VO scholen de leerlingen toch aannemen. Wanneer het kind een hogere score op de eindtoets heeft dan de basisschool verwacht had, kan het zo zijn dat de basisschool besluit om het niveau van de verwijzing te veranderen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wijze van omgaan met elkaar   

We hechten veel waarde aan een sterk pedagogisch klimaat en dat merk je terug in de school: de school straalt een gezellige en rustige sfeer uit. We hanteren duidelijke regels en afspraken binnen de school waar we de kinderen en elkaar aan houden. Ook binnen de groepen besteden we hier veel aandacht aan door de kinderen actief te betrekken bij het tot stand komen van regels en afspraken. Hierdoor wordt hun betrokkenheid vergroot. Daarnaast besteden we gerichte aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociaal gedrag middels de methode ‘de Vreedzame school’. In alle groepen wordt er wekelijks uit deze methode themalessen gegeven. Daardoor is er sprake van een doorgaande lijn. Op deze wijze bevorderen we een respectvolle omgang met elkaar en het welbevinden van de leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven