Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Zie bijlage schoolgids waarin de onderwijstijd vermeld staat.
Hierbij verwijzen wij graag naar het schoolondersteuningsplan dat is bijgevoegd als bijlage, daarin staat onder andere:
De Mr de Jonghschool is een school voor Speciaal Onderwijs. De school biedt onderwijs, zorg en opvoeding aan kinderen met ernstige gedragsproblemen en/of psychiatrische stoornissen. Gedragsproblemen (waaronder gedragsstoornissen) zijn onder te verdelen in externaliserend en internaliserend gedrag. Op de Mr de Jonghschool hebben wij vooral te maken met leerlingen die externaliserende problemen vertonen. Veel van onze leerlingen zijn door deskundigen gediagnosticeerd met erkende gedragsstoornissen die zijn opgenomen in het DSM. Het DSM is de internationale standaard waarin per stoornis de criteria staan aan de hand waarvan psychiaters hun diagnoses stellen. Op school komt elke stoornis in lichte en ernstige varianten voor. Het gaat dan om ADHD, ADD, stoornissen in het autistisch spectrum (PDD-NOS, Asperger), ODD, CD(in ontwikkeling), hechtingsstoornissen en angststoornissen. Ook faalangst komt bij deze leerlingen veel voor en leerstoornissen zoals dyslexie en spraak-/taalstoornissen. Op school vertaalt zich dit in ongehoorzaamheid, agressiviteit, pesten, vernielzucht en driftbuien, concentratiemoeilijkheden, druk gedrag en weinig sociale interactie of een verstoorde sociale interactie. In de klas uit zich dat bijvoorbeeld door kinderen die niet op hun stoel kunnen blijven zitten, snel afgeleid te zijn, steeds dingen door de klas heen roepen, niet luisteren naar de leerkracht, schoppen of slaan, geen contact zoeken met anderen of snel in paniek raken. Veelal is er ook sprake van een ongunstige thuissituatie. We denken hierbij aan: eenoudergezinnen, gezinnen waarbij sprake is van fysiek en geestelijk geweld, ouders met psychische of verstandelijke beperkingen, verslavingsproblematiek en armoede en NT2 problematiek.