Mr de Jonghschool

Terpstraat 36 1069 TV Amsterdam

  • Wij zetten Ipads in als ondersteuning, uitdaging en remediëring van het onderwijs.
  • De drie kernwaarden staan centraal in de school en komen in ons dagelijks onderwijs constant terug!
  • We besteden op school aandacht aan cultuureducatie. Beeldende vorming uitjes naar musea en een dansproject komen jaarlijks terug!
  • Bewegingsonderwijs en gym vinden we belangrijk en doet de kinderen ook zichtbaar goed!
  • Schoolfoto van Mr de Jonghschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verlof wordt altijd opgevangen door ambulant, goed gekwalificeerd personeel.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Zie bijlage schoolgids waarin de onderwijstijd vermeld staat.

Bron

Overige leerjaren

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Hierbij verwijzen wij graag naar het schoolondersteuningsplan dat is bijgevoegd als bijlage, daarin staat onder andere:

De Mr de Jonghschool  is een school voor Speciaal Onderwijs. De school biedt onderwijs, zorg en opvoeding aan kinderen met ernstige gedragsproblemen en/of psychiatrische stoornissen. Gedragsproblemen (waaronder gedragsstoornissen) zijn onder te verdelen in externaliserend en internaliserend gedrag. Op de Mr de Jonghschool hebben wij vooral te maken met leerlingen die externaliserende problemen vertonen. Veel van onze leerlingen zijn door deskundigen gediagnosticeerd met erkende gedragsstoornissen die zijn opgenomen in het DSM. Het DSM is de internationale standaard waarin per stoornis de criteria staan aan de hand waarvan psychiaters hun diagnoses stellen. Op school komt elke stoornis in lichte en ernstige varianten voor. Het gaat dan om ADHD, ADD, stoornissen in het autistisch spectrum (PDD-NOS, Asperger), ODD, CD(in ontwikkeling), hechtingsstoornissen en angststoornissen. Ook faalangst komt bij deze leerlingen veel voor en leerstoornissen zoals dyslexie en spraak-/taalstoornissen. Op school vertaalt zich dit in ongehoorzaamheid, agressiviteit, pesten, vernielzucht en driftbuien, concentratiemoeilijkheden, druk gedrag en weinig sociale interactie of een verstoorde sociale interactie. In de klas uit zich dat bijvoorbeeld door kinderen die niet op hun stoel kunnen blijven zitten, snel afgeleid te zijn, steeds dingen door de klas heen roepen, niet luisteren naar de leerkracht, schoppen of slaan, geen contact zoeken met anderen of snel in paniek raken. Veelal is er ook sprake van een ongunstige thuissituatie. We denken hierbij aan: eenoudergezinnen, gezinnen waarbij sprake is van fysiek en geestelijk geweld, ouders met psychische of verstandelijke beperkingen, verslavingsproblematiek en armoede en NT2 problematiek.


Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven