Gerhardschool

Valentijnkade 62 1095 JL Amsterdam

  • Ons prachtige pand gefotografeerd van een afstand.
  • Op de Gerhardschool is er voor elke leerling een device, zodat uitwerkingen en opdrachten digitaal kunnen. Voor de allerkleinsten is er een ipad.
  • Vele ruimte voor spellen en bewegen, en sinds kort ook een groen schoolplein met veel mogelijkheden tot ontdekken.
  • Dagelijks checken de leerlingen in, hoe voelen we ons bij de start van de dag? Dit biedt rust voor de leerlingen en versterkt veiligheid en vertrouwen
  • Onze lessen worden volgens het expliciete directe lesmodel gegeven. Er is ruimte voor interactie en zelfstandigheid.

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Gerhardschool besteedt veel aandacht aan een brede ontwikkeling van de leerlingen. Enerzijds wordt onderwijs op maat geboden, rekening houdend met de mogelijkheden van de leerling. Anderzijds wordt gewerkt aan positieve gedragsverandering. Door het duidelijke, veilige en gestructureerde klimaat binnen de school komen leerlingen toe aan een hun cognitieve ontwikkeling. Hiertoe maakt de Gerhardschool gebruik van moderne lesmethodes en leermiddelen en van het op maat gemaakte GIP-ADI lesmodel. Veel van de leerlingen hebben een minder realistisch zelfbeeld en hebben moeite om hun gevoelens op een goede manier te uiten. In de groepen wordt systematisch aandacht besteed aan goed gedrag, omgangsregels en burgerschapsvorming. De leerlingen wordt geleerd om problemen op een juiste wijze op te lossen. De school komt tegemoet aan specifieke didactische en pedagogische behoeften van de leerlingen. Er wordt gewerkt in kleine klassen onder leiding van speciaal opgeleide leerkrachten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

De Gerhardschool hanteert een norm van 90% als gekeken wordt naar de plaatsbestendiging. De afgelopen jaren heeft de Gerhardschool deze norm behaald. 100% van de leerlingen die in 2016-2017 van school zijn gegaan bezoekt in 2017-2018 nog steeds hetzelfde type onderwijs. 100% van de leerlingen die in 2017-2018 van school zijn gegaan bezoekt in 2018-2019 nog steeds hetzelfde type onderwijs. Deze positieve resultaten worden (h)erkend door de Toelatings- en adviescommissie van het onderwijsschakelloket van het voortgezet onderwijs Amsterdam. We krijgen vaak positieve feedback op de mate van zelfstandigheid en de vaardigheden op het gebied van leren leren van oud-Gerhardschoolleerlingen. 

In vergelijking met voorgaande jaren is in 2018-2019 een lager percentage uitgestroomd naar VMBO-T of hoger. Het percentage leerlingen dat uitstroomt naar vmbo-b of hoger is vergroot. Het percentage uitstroom richting praktijkonderwijs of hoger is ongeveer gelijk gebleven. Als gekeken wordt naar de uitstroom in vergelijking met de schoolstandaard is te zien dat de doelen van de schoolstandaard voor de gevorderde standaard niet gehaald worden. In het schooljaar 2017-2018 was er een sterke groep schoolverlaters. De verwachting was ook toen dat het percentage leerlingen dat in 2018-2019 uitstroomt naar VMBO-T of hoger lager zou zijn. De doelen voor VMBO-B of hoger en praktijkonderwijs of hoger worden wel behaald. De Gerhardschool werkt cyclisch planmatig aan kwaliteitsverbetering. De Gerhardschool heeft ambitieuze streef- en einddoelen opgesteld voor de vijf kerndomeinen (technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling en rekenen), waarbij het gewenste structureel hogere niveau zichtbaar wordt in de doelen die gelden.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Gerhardschool heeft het predicaat Excellent school voor de jaren 2016-2018 toegewezen gekregen. Graag verwijzen wij u naar de bijlage met titel "Juryrapport-Excellent-Gerhardschool-so". 

In april 2019 heeft de inspectie de Gerhardschool beoordeeld met een 'goed'. Graag verwijzen wij u naar de bijlage met titel '20YC Definitief rapport KO-Goed AH Gerhardschool'.

In 2020 heeft de Gerhardschool wederom het predicaat Excellente school ontvangen, en wel voor de jaren 2020-2021-2022. Graag verwijzen wij u naar de bijlage met titel "JuryrapportexcellentescholenGerhardschool201920YC"

Terug naar boven