PI-school Professor Waterink Zuid

Amsteldijk 196 1079 LK Amsterdam

  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink Zuid
  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink Zuid
  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink Zuid
  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink Zuid
  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink Zuid

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij kleuters ligt de nadruk op ontdekkend leren en sociale vaardigheden. We werken steeds met verschillende thema's die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Spelend lesgeven waarin de leerlijnen zijn verweven is een belangrijk element in ons onderwijs. Onze werkwijze kenmerkt zich door:

  • duidelijke dagstructuur
  • positieve verwachtingen uit te spreken
  • het goede voorbeeld te geven
  • gedrag bespreekbaar te maken
  • duidelijk aan te leren welk gedrag we willen zien
  • ruimte te geven aan de eigen ontwikkeling van het kind
  • samenwerken en delen met andere kinderen te stimuleren
  • verantwoordelijkheid te geven daar waar dat kan

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respectvol - veilig
  • ontwikkeling
  • verantwoordelijkheid

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Mogelijke vervolgscholen voor kinderen zijn:

  • Basisscholen
  • Speciale basisscholen (SBO)
  • Scholen voor kinderen met spraak- en taalproblematiek (cluster 2)
  • ZMLK-scholen, voor zeer moeilijk lerende kinderen (cluster 3)
  • PI-scholen en ZMOK-scholen voor kinderen met complexe problematiek (cluster 4)

   

De doelen en het ontwikkelingsperspectief van een kind worden drie keer per jaar besproken en eventueel bijgesteld. Dit gebeurt aan de hand van observaties, het leerlingvolgsysteem en een en ander wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Het OPP wordt altijd besproken en afgestemd met ouders.

   

Wij geven onderwijs aan leerlingen in groep 1 tot en met groep 3. Bij uitstroom van een leerling geven we samen met het Samenwerkingsverband advies over het vervolgonderwijs.

   

Wij volgen de leerlingen nog twee jaar nadat zij bij ons zijn uitgeschreven, zodat we weten of de leerlingen goed op hun plek zitten.

  

Onze leerlingen verlaten onze school ruim voor de overstap naar voortgezet onderwijs. Onderstaande tabel is dus niet van toepassing.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven