PI-school Professor Waterink West

Jan de Louterstraat 21 1063 KX Amsterdam

  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink West
  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink West

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Competentiegericht Werken (CGW) is onze basismethodiek. Dit houdt in dat we zoveel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht en mogelijkheden van elk kind. Zo kan elk kind optimaal tot leren komen. We streven naar een klimaat waarin ieder kind zich veilig voelt en geaccepteerd wordt.

Omdat de klassen klein zijn kunnen we ons richten op de verschillende onderwijsbehoeften van de kinderen, die allemaal hun eigen hulpvraag hebben.

We bieden rust, structuur en regelmaat door:

  • positieve verwachtingen uit te spreken
  • het goede voorbeeld te geven
  • gedrag bespreekbaar te maken
  • duidelijk aan te leren welk gedrag we willen zien
  • ruimte te geven aan de eigen ontwikkeling van het kind
  • samenwerken en delen met andere kinderen te stimuleren
  • verantwoordelijkheid te geven daar waar dat kan

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respectvol - veilig
  • ontwikkeling
  • verantwoordelijkheid

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Mogelijke vervolgscholen voor kinderen zijn:

  • basisscholen
  • speciale basisscholen (sbo)
  • scholen voor kinderen met spraak- en taalproblematiek, voorheen cluster 2
  • zmlk-scholen, voor zeer moeilijk lerende kinderen
  • zmok-scholen, voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen
  • PI-scholen, voor kinderen met complexe problematiek

De doelen en het ontwikkelingsperspectief van een kind worden drie keer per jaar besproken en eventueel bijgesteld. Dit gebeurt aan de hand van observaties, het ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en e.e.a. wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Het OPP wordt altijd besproken en afgestemd met ouders en verzorgers.

Bij uitstroom geeft onze school advies over vervolgonderwijs en desgewenst de vervolgschool. Wij volgen de leerlingen nog twee jaar nadat zij bij ons zijn uitgeschreven, zodat we weten of de leerlingen goed op hun plek zitten. Onze leerlingen verlaten onze school ruim voor de overstap naar voortgezet onderwijs. Onderstaande tabel is dus niet van toepassing.

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven