Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Vanzelfsprekend voldoen de PI-scholen aan de normen voor de besteding van onderwijstijd die er in Nederland gelden. Voor bepaalde kinderen moeten we van die normen afwijken. Soms komt dat doordat een kind onder schooltijd noodzakelijke behandeling krijgt. Soms ook is een kind nog niet in staat om het aanbod volledig te volgen. Er kan dan besloten worden om de schooltijd tijdelijk in te korten. De intentie is altijd om de onderwijstijd weer op te bouwen zodra dat kan.
Pedagogisch-didactische methodieken:
- Competentiegericht werken (CGW) en Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Activerende Directe Instructie (ADI)
- Teach Like a Champion
- Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
- Logo 3000 (taalstimulering bij kleuters)
- Met Sprongen Vooruit (rekenen)
- Cultuur, expressieve ontwikkeling, drama, muziek
PI-school Professor Waterink West heeft alleen onderbouwgroepen.
De inhoud van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school is verwerkt in onze schoolgids. U vindt de informatie uit het schoolondersteuningsprofiel in de volgende paragrafen:
- Algemene gegevens, kengetallen en ambitie van de school: 1.1 Algemene gegevens, 1.2 Missie en visie en 2.1 Organisatie van het onderwijs;
- Gegevens over de basisondersteuning op school, de ondersteuningsstructuur van de school en de rol van ouders: 2.1 Organisatie van het onderwijs (Invulling onderwijstijd), 2.2 Het team, 2.3 Aanbod voor het jonge kind, 2.4 Kwaliteitszorg en schoolplan, 3.2 Veiligheid op school, 4.1 Hoe ouders worden betrokken, 5.1 Vervolgonderwijs en 5.2 Sociale ontwikkeling;
- Gegevens over extra ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt: 3.1 Extra ondersteuning van leerlingen en 3.3 Samenwerkingspartners.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school gaat zich verder professionaliseren in het geven van traumasensitief onderwijs. Hierbij kijken we goed naar de betekenis van het gedrag en de emoties van een kind om het kind te helpen bij het aanleren van ander gedrag. Dit sluit goed aan bij Positive Behavior Support, waarbij we door consequente bekrachtiging van gewenst gedrag nieuwe vaardigheden aanleren. Ook onderzoeken we mogelijkheden om het didactisch aanbod (met name taal) uit te breiden en te verstevigen. SJSO wordt in de huidige vorm voortgezet; kinderen en gezinnen krijgen ondersteuning op maat waardoor het functioneren van het kind op school (en eventueel ook thuis) vergemakkelijkt en verbeterd wordt.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.