Basisschool De Verrekijker

De Gyselaar 80 6436 AZ Amstenrade

  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker
  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker
  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker
  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Deze toets wordt ieder jaar in groep 8 afgenomen.

De kinderen van De Verrekijker maken de doorstroomtoets ROUTE 8. Dat is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van het kind meet. De toets wordt via internet afgenomen en de afname neemt ongeveer één dagdeel in beslag.

Na de afname van deze toets wordt het uitgebrachte advies voor het vervolgonderwijsniveau van iedere leerling bekeken. Bij een hoger resultaat van de doorstroomtoets wordt het advies heroverwogen. Bij een lager resultaat blijft het advies gelijk.

Naast de leerling resultaten ontvangt de school een overzicht van de individuele scores van iedere leerling in vergelijking met het landelijk gemiddelde. Daarnaast ontvangt de school een overzicht van het schoolgemiddelde en groepsresultaat. De resultaten worden vergeleken met alle scholen (landelijk gemiddelde) en met scholen met een vergelijkbare leerling populatie. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Het onderwijs is erop gericht om het leerrendement van alle leerlingen zo hoog mogelijk te laten zijn, rekening houdend met de individuele mogelijkheden van ieder kind. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten de leerlingen goed kennen. De leerlingen worden systematisch gevolgd.

Leerlingvolgsysteem LVS

Bij bijna alle vakken maken de kinderen vanaf groep 3 methode gebonden toetsen. Naast de methode gebonden toetsen gebruiken we het LVS van Cito, Leerling in Beeld (LIB). Het bestaat uit een aantal gestandaardiseerde toetsen. Dit betekent dat de resultaten op landelijk niveau vergelijkbaar zijn. Hiermee worden onderwijsresultaten geobjectiveerd. Vanaf groep 3 worden leerlingen getoetst op basisvaardigheden. De resultaten van deze toetsen worden in kaart gebracht in de schoolloopbaan van de kinderen over langere periodes. Ze geven een concreet beeld over de prestaties van alle individuele kinderen en groepen van leerlingen voor diverse vakken of deelgebieden. Omdat deze toetsen niet afhangen van de methoden meten zij objectief hoever kinderen zich ontwikkelen. De school analyseert jaarlijks de gegevens van het LVS teneinde het onderwijs te evalueren en op basis daarvan indien nodig maatregelen te treffen. Hierbij kan gedacht worden aan aanpassing van de onderwijstijd, de frequentie van de instructie en in oefening van de leerstof en het gebruik van andere methodieken. Mede op basis van deze uitslagen stelt de school vast of er voor leerlingen speciale maatregelen genomen moeten worden.

Ontwikkelingsperspectief

Het onderwijs is erop gericht om het leerrendement van alle leerlingen zo hoog mogelijk te laten zijn, rekening houdend met de individuele mogelijkheden van ieder kind. Als ondanks alle inspanningen blijkt dat een leerling het eindniveau van de basisschool waarschijnlijk niet bereikt, stelt de school voor deze leerling een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP beschrijft de school de doelen die een leerling kan behalen. Het biedt handvaten waarmee de leerkracht het onderwijs kan afstemmen op de onderwijsbehoefte van de leerling. Het laat ook zien naar welk type vervolgonderwijs school, leerling en ouders toewerken. Het opstellen van een OPP is verplicht voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband krijgen. Voor ondersteuning die binnen de basisondersteuning van de school valt, is het opstellen van een OPP niet verplicht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het opstellen van het advies voor het voortgezet onderwijs wordt zorgvuldig gekeken naar de totale ontwikkeling van het kind door de leerjaren heen. Wij gebruiken hiervoor de resultaten uit het LVS (LIB), methodegebonden toetsen, observaties binnen leer-ontwikkelgebieden en de gegevens van de leerkrachten. Daarnaast wordt ook gekeken naar leerling kenmerken zoals motivatie, concentratie, doorzettingsvermogen en huiswerkattitude.

Halverwege groep 7 ontvangen kinderen het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit is een voorzichtige indicatie en kan gaandeweg iets naar boven of naar beneden bijgesteld worden, afhankelijk van de doorgemaakte groei. Dit advies wordt gezamenlijkopgesteld door de leerkracht(en) en de interne begeleider. Op deze manier schetsen we voor ouders en leerlingen vroegtijdig een beeld van de mogelijkheden na de basisschool. Zij kunnen zich dan gericht oriënteren op het best passende brugklastype.

Het schooladvies in groep 8 wordt in het najaar opgesteld en vervolgens besproken met ouders en leerlingen. Het schooladvies is leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. De doorstoomtoets wordt in het voorjaar afgenomen en vomt een objectief tweede gegeven. Als een leerling op basis van de eindtoets een hoger advies krijgt dan het schooladvies, moeten scholen het schooladvies heroverwegen. Een heroverweging kan leiden tot een bijstelling van het advies (naar boven), ook als het om ‘half’ schoolniveau gaat. Bijvoorbeeld: een havo-advies kan een havo/vwo-advies worden, als dat het advies is op basis van de eindtoets. Met dit definitieve schooladvies kan een leerling naar een middelbare school van het hogere schooltype. Als het resultaat van de doorstroomttoets lager of gelijk is aan het schooladvies, kan het schooladvies niet naar beneden bijgesteld worden. Het schooladvies wordt dan automatisch een definitief advies. Voor het schooljaar 2020-2021 zijn er afspraken gemaakt tussen PO en VO over kansrijk adviseren, kansrijk plaatsen en kansrijk begeleiden.

Bij de advisering zijn de volgende niveaus mogelijk:

  • Praktijk onderwijs (PRO)
  • VMBO-Basis
  • VMBO-Kader
  • VMBO-Gemengd
  • VMBO-Theoretisch
  • HAVO
  • VWO
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen een sociaal veilige school zijn, waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. Daarom willen wij geen pestgedrag, agressie, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie op onze school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2020 heeft de inspectie de school bezocht in het kader van een thematisch onderzoek: didactische vaardigheden van de leerkrachten.

In juni 2021 vond een online inspectiebezoek plaats voor het thema gevolgen van Covid-19. Hoe heeft de school dit in kaart gebracht en welke maatregelen gaat de school nemen.

Beide inspectiebezoeken zijn leidend in het behouden van het basisarrangement.

Terug naar boven