Basisschool De Verrekijker

De Gyselaar 80 6436 AZ Amstenrade

  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker
  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker
  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker
  • Schoolfoto van Basisschool De Verrekijker

Het team

Toelichting van de school

In de school zijn een aantal functies om het onderwijs vorm te geven:

Een directie die gevormd wordt door de directeur, een teamlid in managementopleiding en een interne begeleider. Naast de directie hebben vier teamleden een taak als unitcoördinator. Zij zijn het aanspreekpunt voor de unit, zorgen samen voor een doorgaande lijn in de school en hebben op geplande tijden overleg met de directie.

De vier coördinatoren zijn:

  • unit 1: Stéphanie Lebon
  • unit 2: Pim  Hendrix
  • unit 3: René Kals
  • unit 4: Noah Zuidinga

Op gezette tijden vindt overleg met de directie plaats met als doel de doorgaande lijn in school te bewaken.

Door parttime werk zijn in een aantal groepen twee leerkrachten aanwezig. Gezamenlijk hebben ze de verantwoording over een stamgroep. De leerkrachten zien alle kinderen binnen de unit, maar worden over de leerkrachten verdeeld om te coachen. Daarnaast wordt specialistisch personeel ingehuurd middels een vakleerkracht bewegingsonderwijs (Ecsplore).

De administratie wordt in de ochtenduren ingevuld door inhuur van personeel van Vidar.

De personele bezetting in de stamgroepen en units:

Unit 1
Stamgroep 1/2a Leerkracht Stéphanie Lebon. Werkdagen van maandag tot en met donderdag
Stamgroep 1/2b Leerkracht Eveline Damoiseaux. Werkdagen van maandag tot en met donderdag en een aantal vrijdagochtenden
Stamgroep 1/2c Leerkrachten Inge Spronck, maandag tot en met woensdag en een aantal vrijdagochtenden. Tamara Rooijakkers op donderdag.
Extra: Groep 2 vrijdagochtend Leerkracht Tamara Rooijakkers met ondersteuning van andere teamleden.

Unit 2
Stamgroep 3/4a Leerkracht Pim Hendrix op maandag en vrijdag, leerkracht Kelly Slabbers op dinsdag, woensdag en donderdag.
Stamgroep 3/4b Leerkracht Diana Salemink op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag Op woensdag leerkracht Tamara Rooijakkers.
Twee leerwerkpleinen onder begeleiding van onderwijsondersteuners:
Moni Debets, donderdag, vrijdag en maandag.
Ricky van den Kieboom, Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Unit 3
Stamgroep 5/6a Leerkracht Maud Possen, alle dagen van de week.
Stamgroep 5/6b Leerkracht René Kals, alle dagen van de week.
Stamgroep 5/6c Leerkracht Simone Alberts op maandag, donderdag en vrijdag, leerkracht Louise De Bie op dinsdag en woensdag.
Extra Lio student (leraar in opleiding) Amber Gebben.

Unit 4
Stamgroep 7/8a Leerkracht Noah Zuidinga, alle dagen van de week.
Stamgroep 7/8b Leerkracht Tim Creemers, alle dagen van de week.
Onderwijsondersteuner Sandra Zabeau, alle dagen van de week behalve woensdag.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Meer teamleden in een stamgroep/ unit

Door factoren als deeltijdarbeid, het onderwijsconcept, leraren in opleiding en coördinatoren is het fenomeen “meer leerkrachten voor een groep” een onomkeerbaar gegeven. Er is sprake van twee leerkrachten per stamgroep en meerderen in een unit. De directie van de school draagt mede zorg voor een goede communicatie tussen de leerkrachten en onderwijsondersteuners die samen het onderwijs in de units vormgeven.

Te weinig leerkrachten/vervangers in het onderwijs, hoe gaat De Verrekijker daarmee om?

We constateren steeds meer dat bij ziekte of andere afwezigheid er geen vervangers meer beschikbaar zijn. Dit is een structureel probleem voor alle scholen in Nederland. In veel gevallen lukt het ons om toch het onderwijs te organiseren voor uw kind(eren). Soms lukt dit ook niet en daarom willen wij u informeren over onze aanpak bij het niet kunnen vinden van een vervanger.

Aanpak

De scholen binnen INNOVO werken nauw samen om afwezigheid van leerkrachten en onderwijsondersteuners op te vangen. Als dit ondanks alle inspanningen niet lukt, zal de directeur tijdelijke maatregelen nemen. De kwaliteit en continuïteit van het onderwijs zijn hierbij het uitgangspunt. Op de website van Innovo vindt u informatie over de eventuele mogelijkheden die de school heeft om de afwezigheid op te vangen https://www.innovo.nl/lerarentekort/html

Mochten we onverhoopt toch de personele bezetting van De Verrekijker niet kunnen oplossen dan zullen we de eerste dag de kinderen intern binnen de unit opvangen. Indien noodzakelijk wordt via het Isy oudercommunicatie kanaal gecommuniceerd dat een dag later een groep thuisblijft. Daarbij wordt afgewisseld in de groepen.

Opleidschool/stagiaires

Het is onze maatschappelijke en pedagogische opdracht om een een stageplek te bieden voor toekomstig onderwijspersoneel en samen op te leiden. 

Sinds enkele jaren zijn wij opleidschool voor Pabo studenten. Dit kunnen zowel studenten van de voltijdopleiding als de deeltijdopleiding zijn. 

Ook Vista studenten kunnen stage lopen bij De Verrekijker. Het Vista college leidt op tot onderwijsassistent, maar binnen onze units doen zij ervaring op als toekomstige onderwijsondersteuner.

De studenten kunnen in alle units van onze school een stageplek krijgen en zijn op vaste dagen aanwezig.
De studenten stellen zich in de nieuwsbrief aan het begin van het schooljaar aan alle ouders voor. 

Oud leerlingen van onze school die een oriënterende stage willen volgen tijdens het voortgezet onderwijs kunnen hiervoor bij De Verrekijker terecht. Door deze oriëntatie van ongeveer 2 weken krijgen ze een beeld van de dagelijkse gang van zaken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Verrekijker werkt vanuit een onderwijsvisie gebaseerd op eigenaarschap. Dit is zichtbaar in de organisatievorm van unitonderwijs met stamgroepen en groepsdoorbroken werken

De ontwikkeling van eigenaarschap (waar vanaf groep 1 mee wordt gestart), groeit de gehele basisschoolperiode door. De organisatie wordt gevormd door vier units met stamgroepen, die op vaste momenten groepsdoorbroken werken. Hierbij wordt uitgegaan van instructies op niveau, oefenen en verwerking onder begeleiding binnen een unit. Deze vorm van onderwijs zorgt voor eigenaarschap, samenwerking, individuele ontwikkeling en reflectie.

Passend binnen de onderwijsvisie van onze school:   

In de groepen 1 en 2 krijgt het jonge kind speciale aandacht via ontwikkelings-en ervaringsgericht onderwijs. Er wordt in de kleutergroepen thematisch gewerkt met verschillende bronnen waaronder Kleuteruniversiteit. Er wordt doelgericht gewerkt aan de brede ontwikkeling van de kleuters; verwonderen en ontdekken in een rijke omgeving.  Alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod waarbij de kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen leren begrijpen.

Vanaf groep 3 krijgen de methodieken en de cursorische leergangen meer nadruk. Binnen het unitwerken worden methoden gebruikt die uitgaan van werken in drie niveaus/differentiatie gekoppeld aan activerende groepsinstructie. De leerkracht geeft instructie aan een groep leerlingen tegelijk, gevolgd door verlengde instructie en extra begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben. Elke unit heeft een eigen leer-werkplein in het schoolgebouw waar, na de instructie, onder begeleiding verder gewerkt wordt.   

Om het unitwerken goed vorm te kunnen geven, zijn in het team twee functies aanwezig: groepsleerkrachten en onderwijsondersteuners. De onderwijsondersteuner begeleidt op het leer-werkplein, kan instructie geven aan kleinere groepen, instructie geven aan individuele leerlingen of neemt andere onderwijsactiviteiten voor z’n rekening. De werkzaamheden van een onderwijsondersteuner vallen onder de verantwoordelijkheid van de leerkracht. Gezamenlijk geven ze vorm aan het onderwijs in de unit.  

Samenstelling stamgroepen en units in schooljaar 23-24

In het schooljaar 23-24 wordt gewerkt in vier units. Voor de samenstelling van de stamgroepen hanteren we waar mogelijk de volgende uitgangspunten:

  • Een evenredige verdeling van het aantal leerlingen over de stamgroepen binnen de vier units;
  • Een evenredige verdeling van het aantal leerlingen met specifieke zorgbehoeften;
  • Een evenredige verdeling van jongens/meisjes (voor zover dit van toepassing kan zijn)

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.

Meer informatie over verplichte onderwijstijd kunt u vinden op: https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school wil kinderen de ondersteuning bieden die nodig is. Ons zorgsysteem maakt maatwerk mogelijk. Diverse leerkrachten hebben een master op verschillende gebieden. Hun expertise wordt in collegiale consultaties ingezet. Indien nodig maken we daarnaast ook gebruik van externe, specialistische expertise. Ervaring leert dat kinderen zich ongeacht hun niveau competent voelen in school. Het School Ondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op de website van de school.


Grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden van de school.

Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte stellen extra eisen aan het gebouw, de omgeving en alle betrokkenen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke onderwijsbehoefte kan worden geplaatst op onze school. Elke aanmelding wordt expliciet beoordeeld. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal telkens een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school. Ook dient daarbij meegenomen te worden of externe-hulp ingeschakeld kan worden. De groepsgrootte van de betreffende groep kan tevens van invloed zijn.

Bij elke aanmelding wordt gekeken naar een reeks aspecten.

Wat vraagt het kind met betrekking tot:

  • Pedagogische aanpak;
  • Didactische aanpak;
  • Kennis en vaardigheden van de leerkracht en het team;
  • Organisatie binnen de school en binnen de klas;
  • Materiële aspecten (gebouw, meubilair);
  • De positie van de medeleerlingen;
  • De rol van de ouders;
  • De externe ondersteuning;

Specifieke ondersteuning op school:

  • Taal/ lezen (dyslexie)
  • Sociale veiligheid en gedrag
  • Rekenen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 22-23 is gestart met het oppakken van het aanbod van taal/lezen als ontwikkelingsgebied. Daaraan zijn twee trajecten verbonden:

  1. Hart voor taal, traject aanbod van taal in de groepen 1 tot en met 3
  2. Dbos (de bibliotheek op school). Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente Beekdaelen de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis. Hiervoor zal in het najaar een subsidietraject worden  uitgezet. Na toekenning van de subsidie zullen doelen en verwezenlijking ervan voor de korte en langere termijn worden opgesteld.

Dit traject wordt in schooljaar 23-24 voortgezet.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met peutercentrum De Klauterkabouter (Stichting Spelenderwijs). Een warme overdracht van peuter naar kleuter staat daarin centraal. Ook zijn er contacten met de kinderdagverblijven van o.a. Human Kind.

Vanaf schooljaar 22-23 biedt kinderopvang Flow de BSO (voor-en naschoolse opvang) in het schoolgebouw aan. Met hen is een samenwerking aangegaan voor het kindcentrum dat in Amstenrade gepland staat. De samenwerking zal te zijner tijd worden uitgebreid naar een totaal aanbod van kinderopvang.

Daarnaast kunnen ouders ook van andere voor-naschoolse opvang in de omgeving gebruik maken. Onder meer BSO De Sjoepkar in Merkelbeek en Human Kind in Oirsbeek.

Terug naar boven