Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Verrekijker werkt vanuit een onderwijsvisie gebaseerd op eigenaarschap. Dit is zichtbaar in de organisatievorm van unitonderwijs met stamgroepen en groepsdoorbroken werken
De ontwikkeling van eigenaarschap (waar vanaf groep 1 mee wordt gestart), groeit de gehele basisschoolperiode door. De organisatie wordt gevormd door vier units met stamgroepen, die op vaste momenten groepsdoorbroken werken. Hierbij wordt uitgegaan van instructies op niveau, oefenen en verwerking onder begeleiding binnen een unit. Deze vorm van onderwijs zorgt voor eigenaarschap, samenwerking, individuele ontwikkeling en reflectie.
Passend binnen de onderwijsvisie van onze school:
In de groepen 1 en 2 krijgt het jonge kind speciale aandacht via ontwikkelings-en ervaringsgericht onderwijs. Er wordt in de kleutergroepen thematisch gewerkt met verschillende bronnen waaronder Kleuteruniversiteit. Er wordt doelgericht gewerkt aan de brede ontwikkeling van de kleuters; verwonderen en ontdekken in een rijke omgeving. Alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod waarbij de kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen leren begrijpen.
Vanaf groep 3 krijgen de methodieken en de cursorische leergangen meer nadruk. Binnen het unitwerken worden methoden gebruikt die uitgaan van werken in drie niveaus/differentiatie gekoppeld aan activerende groepsinstructie. De leerkracht geeft instructie aan een groep leerlingen tegelijk, gevolgd door verlengde instructie en extra begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben. Elke unit heeft een eigen leer-werkplein in het schoolgebouw waar, na de instructie, onder begeleiding verder gewerkt wordt.
Om het unitwerken goed vorm te kunnen geven, zijn in het team twee functies aanwezig: groepsleerkrachten en onderwijsondersteuners. De onderwijsondersteuner begeleidt op het leer-werkplein, kan instructie geven aan kleinere groepen, instructie geven aan individuele leerlingen of neemt andere onderwijsactiviteiten voor z’n rekening. De werkzaamheden van een onderwijsondersteuner vallen onder de verantwoordelijkheid van de leerkracht. Gezamenlijk geven ze vorm aan het onderwijs in de unit.
Samenstelling stamgroepen en units in schooljaar 23-24
In het schooljaar 23-24 wordt gewerkt in vier units. Voor de samenstelling van de stamgroepen hanteren we waar mogelijk de volgende uitgangspunten:
- Een evenredige verdeling van het aantal leerlingen over de stamgroepen binnen de vier units;
- Een evenredige verdeling van het aantal leerlingen met specifieke zorgbehoeften;
- Een evenredige verdeling van jongens/meisjes (voor zover dit van toepassing kan zijn)
De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.
Meer informatie over verplichte onderwijstijd kunt u vinden op: https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
Onze school wil kinderen de ondersteuning bieden die nodig is. Ons zorgsysteem maakt maatwerk mogelijk. Diverse leerkrachten hebben een master op verschillende gebieden. Hun expertise wordt in collegiale consultaties ingezet. Indien nodig maken we daarnaast ook gebruik van externe, specialistische expertise. Ervaring leert dat kinderen zich ongeacht hun niveau competent voelen in school. Het School Ondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op de website van de school.
Grenzen aan de ondersteuningsmogelijkheden van de school.
Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte stellen extra eisen aan het gebouw, de omgeving en alle betrokkenen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke onderwijsbehoefte kan worden geplaatst op onze school. Elke aanmelding wordt expliciet beoordeeld. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal telkens een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school. Ook dient daarbij meegenomen te worden of externe-hulp ingeschakeld kan worden. De groepsgrootte van de betreffende groep kan tevens van invloed zijn.
Bij elke aanmelding wordt gekeken naar een reeks aspecten.
Wat vraagt het kind met betrekking tot:
- Pedagogische aanpak;
- Didactische aanpak;
- Kennis en vaardigheden van de leerkracht en het team;
- Organisatie binnen de school en binnen de klas;
- Materiële aspecten (gebouw, meubilair);
- De positie van de medeleerlingen;
- De rol van de ouders;
- De externe ondersteuning;
Specifieke ondersteuning op school:
- Taal/ lezen (dyslexie)
- Sociale veiligheid en gedrag
- Rekenen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 22-23 is gestart met het oppakken van het aanbod van taal/lezen als ontwikkelingsgebied. Daaraan zijn twee trajecten verbonden:
- Hart voor taal, traject aanbod van taal in de groepen 1 tot en met 3
- Dbos (de bibliotheek op school). Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente Beekdaelen de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis. Hiervoor zal in het najaar een subsidietraject worden uitgezet. Na toekenning van de subsidie zullen doelen en verwezenlijking ervan voor de korte en langere termijn worden opgesteld.
Dit traject wordt in schooljaar 23-24 voortgezet.
We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met peutercentrum De Klauterkabouter (Stichting Spelenderwijs). Een warme overdracht van peuter naar kleuter staat daarin centraal. Ook zijn er contacten met de kinderdagverblijven van o.a. Human Kind.
Vanaf schooljaar 22-23 biedt kinderopvang Flow de BSO (voor-en naschoolse opvang) in het schoolgebouw aan. Met hen is een samenwerking aangegaan voor het kindcentrum dat in Amstenrade gepland staat. De samenwerking zal te zijner tijd worden uitgebreid naar een totaal aanbod van kinderopvang.
Daarnaast kunnen ouders ook van andere voor-naschoolse opvang in de omgeving gebruik maken. Onder meer BSO De Sjoepkar in Merkelbeek en Human Kind in Oirsbeek.