Katholieke basisschool De Triangel

Zeelandiahoeve 5 -7 1187 KR Amstelveen

Schoolfoto van Katholieke basisschool De Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zien dat we zowel op 1f als 1s/2f boven het landelijk gemiddelde scoren. Ook constateren wij dat onze Cito-scores de afgelopen drie jaren stijgen. Bij lezen en rekenen zaten we onder het landelijke gemiddelde. Dat is positief bijgesteld; we zitten nu ruim boven dat landelijk gemiddelde. 

Als je naar onze leerlingpopulatie kijkt, zien we dat de Cito-eindscores goed daarbij passen. Onze gemiddelde uitstroom is Havo en daarbij hoort dan ook de genoemde hoge resultaten op 1f en 1s/2f niveau. 

Onze scores komen overeen met onze landelijk vastgestelde schoolweging. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Inspectiebezoek

De inspectie heeft onze school bezocht. De Triangel blijft in het regulier toezicht, de inspectie was tevredenen heeft enkele verbeterpunten voorgesteld op het gebied van leerling- en kwaliteitszorg. Hierop hebben we actie ondernomen.

Onderwijsresultaten 

De resultaten van de M-toetsen (januari 2015) zijn vergeleken met de landelijke norm, de inspectienorm en de schoolnorm (die hoger ligt dan beide anderenormen). Grotendeels hebben wij voldaan aan onze schoolnorm. Een aantal opvallende punten (‘zorgsignalen’) vroeg om een nadere analyse en een plan van aanpak. Deze systematische analyse werd uitgevoerd door de parallelgroepen, evenals het opstellen van een plan van aanpak. Over het algemeen zijn de resultaten op de E-toetsen gestegen t.o.v. de M-toetsen.Op geen enkele toets wordt gescoord onder het landelijk gemiddelde, met uitzondering van het onderdeel Woordenschat. Op dit onderdeel wordt met name in de groepen 3 en 4 soms onder het landelijk gemiddelde gescoord. Met behulp van de Sociale Competentie Vragenlijst (SCOL) zijn we nagegaan hoe het staat met de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De landelijke norm op de SCOL (die in november en mei is afgenomen) is ruimschoots behaald. De Triangel streeft naar minder dan 10% van de leerlingen die onder de norm scoren (een D- of E-score). Dat is behaald op schoolniveau. Bij de afname in mei is deze norm niet gehaald in 7 groepen en in de bovenbouw als totaal. De intern begeleiders hebben de uitslagen van de SCOL besproken tijdens de groepsbesprekingen en hebben met de leerkrachten afgesproken welke interventies wenselijk zijn. Met 17 leerlingen heeft de gedragsspecialist bemoeienis gehad.De specialist heeft bijvoorbeeld na een observatie adviezen gegeven aan deleerkracht, gesprekken gevoerd met de ouders en met de leerlingen.

Hier zijn wij druk mee bezig

Leerkrachten denken en handelen vanuit onderwijsbehoeften en sterke kanten van leerlingen.Groepsplannen worden opgesteld en geëvalueerd volgens de gemaakte afspraken. Klassenmanagement maakt het werken in 3 subgroepen mogelijk. Iedere leerkracht hanteert een dagregistratie die voldoet aan de gestelde criteria. De overdrachtvindt plaats onder andere m.b.v. het groepsoverzicht en het meest recente groepsplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tekst uit onze schoolgids, september 2023: 

We zijn trots op onze leerlingen en vinden het belangrijk dat ieder van hen na groep 8 naar een school gaat die het beste aansluit bij zijn of haar talenten. Aan de overstap naar het VO besteden we dan ook ruime aandacht. Dat gebeurt als volgt: Aan het einde van het schooljaar in groep 7 bespreken we met de ouders onze verwachting voor het vervolgonderwijs. Vooraf overleggen de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de adjunct-directeur van leerteam 3 over elk kind. Mochten we twijfelen - bijvoorbeeld bij sterk wisselende resultaten – dan bespreken we met de ouders de mogelijkheid van een schoolkeuzeonderzoek (SKO) in groep 8; Aan het begin van het volgende schooljaar ontvangen alle ouders van groep 8 een uitnodiging voor een algemene informatieavond over de overstap naar het VO. Daarnaast is er een individueel startgesprek aan het begin van het schooljaar. Met het kind en de ouders bespreken we welke mogelijke werkpunten er zijn voor de komende maanden, voor een goede start op de nieuwe school; Het definitieve schooladvies geeft De Triangel in januari, tijdens het rapportgesprek. Net als bij het gesprek in groep 7, komen leerkracht, intern begeleider en adjunct-directeur van leerteam 3 vooraf bij elkaar. Alle relevante aspecten voor een goed advies worden afgewogen. Het leerlingvolgsysteem en eventuele andere onderzoeken (zie paragraaf 3.4 en 3.5) helpen daarbij. Ook nemen we het karakter en de belangstelling van het kind mee in ons advies.  Het schooladvies van de basisschool is leidend voor de aanname op het voortgezet onderwijs. We streven ernaar het af te geven vóór de open dagen van de VO-scholen. Voortgezet en primair onderwijs hebben afspraken gemaakt over de overstap, inclusief tijdspad. Die afspraken vindt u hier; De overheid stelt een eindtoets in april verplicht. Meestal bevestigt de uitkomst het schooladvies. Een enkele keer wijkt het af. Als ons advies bijvoorbeeld ‘havo’ is en er komt ‘VWO’ uit, dan is dat reden voor heroverweging. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden zijn: de 6 K's

- Kind; alles wat wij doen. is er op gericht onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden op hun weg naar volwassenheid

- Katholiek; de Triangel is een katholieke school. De school geeft bewust inhoud aan katholieke tradities en cultuur

- Klimaat; wij creëren een sfeer waarin kinderen zich veilig, gewaardeerd en competent voelen

- Kennis; onze leerlingen hebben kennis nodig om zichzelf, anderen en de wereld te begrijpen

- Kansrijk handelen; we zijn voortdurend op zoek naar kansen en hebben vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen

- Kwaliteit; we zeggen wat we doen, doen wat we zeggen en staan voor kwalitatief goed onderwijs

We werken met de kanjertraining en de bijbehorende KanVas-vragenlijsten. De kinderen krijgen om de 2 weken een Kanjertraining, tijdens deze lessen wordt er ingegaan op het gedrag van jezelf en de ander. De kinderen leren door middel van verhalen, oefeningen en petten welke soorten gedrag er zijn en hoe er mee om te gaan. In alle klassen zijn de petten en posters zichtbaar aanwezig, zodat de kinderen er dagelijks aan herinnerd worden. Naast het volgen van de lessen, vullen de kinderen en leerkrachten 2x per jaar vragenlijsten in. In deze vragenlijsten staan met name welbevinden en veiligheid centraal. De kanjercoördinatoren maken hier een analyse van en gaan met de opvallende scores aan de slag. Op deze manier proberen wij tijdig in te springen op aandachtspunten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • We werken samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven