Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De organisatie van KBS De Triangel
Het team van De Triangel bestaat uit ruim 50 medewerkers. De schoolleiding bestaat uit een directeur en 3 adjunct-directeuren (van 3 leerteams: groepen 1-2-3 / groepen 4-5 / groepen 6-7-8).
In het team zitten behalve groepsleerkrachten ook vakleerkrachten voor gymnastiek en levensbeschouwing. Gespecialiseerde leerkrachten zijn aanwezig op het gebied van leer- en gedragsmoeilijkheden. Een secretaresse en 2 schoolassistentes ondersteunen het team.
Wij bieden het volgende:
- de groepen 3 t/m 8 zijn leerstofklassen;
- de groepen 1/2 zijn combinatieklassen ("kinderen op die leeftijd leren ongelooflijk veel van elkaar");
MAXIMALE GROEPSGROOTTE: 29 LEERLINGEN, LET OP: AFHANKELIJK VAN DE ZWAARTE VAN DE ZORG
- ADD klas, A different Day klas: voor meer- en hoogbegaafden;
- 3 ntern begeleiders (IB-er): voor ieder leerteam 1 IB-er;
- RT, remedial teaching: voor kinderen die extra instructie kunnen gebruiken op het gebied van taal, rekenen, spelling, en lezen.
Voor meer informatie over onze organisatiestructuur, ons zorgteam, onze onderwijs- en schoolassistenten, de medezeggenschapsraad, de oudercommissie, en de onderwijsgroep Amstelland verwijzen we naar onze website:
Observatie-instrument van FocusPO in groep 1/2
In de kleutergroepen gebruiken we het observatie- en registratiesysteem van FocusPO, ons onderwijsplansysteem. Door goed te kijken naar de kinderen, met een aantal vastgestelde ijkpunten, kan een leerkracht zien waar een kind ‘is’ in zijn of haar ontwikkeling. KIJK houdt er rekening mee dat jonge kinderen zich in hun eigen tempo en sprongsgewijs ontwikkelen.
Over van groep 2 naar groep 3
De ervaring leert dat de meeste kinderen gebaat zijn bij een kleuterperiode van minimaal twee jaar. Wanneer uw kind 4 jaar wordt en bij ons op school komt, start het in groep 1. Is dat vóór januari, dan gaat uw kind volgend schooljaar naar groep 2. In januari van het tweede schooljaar besluiten we in overleg met u wanneer uw kind naar groep 3 doorstroomt.Wordt uw kind tussen januari en het einde van het schooljaar 4 jaar dan start het in groep 1 en blijft het ná de zomervakantie in groep 1.
Schoolondersteuningsprofiel bij gewerkt: januari2016
Inleiding:
Op De Triangel geloven wij dat onderwijs eenkrachtig middel is om te sturen in de ontwikkeling van kinderen. In ons dagelijks handelen laten we ons inspireren door de volgende uitspraak: ‘KBS De Triangel, een leerzame en zorgzame school’. Deze uitspraak hebben we vertaald in 5 kernwaarden, de zogenaamde 5 K’s, die ons houvast geven in ons doen en laten:Kind, Katholiek, Klimaat, Kennis en Kansrijk handelen. De uitwerking van dezekernwaarden kunt u vinden in onze schoolgids.
Basisondersteuning:
Debasiszorg wordt verzorgd door de groepsleerkracht. Hij of zij is de eerstverantwoordelijke voor de kinderen in zijn of haar groep. Bij de leerlingenzorg wordt getracht passende zorgmaatregelen te bieden aan kinderen door de leerkracht in de groep en door de school als geheel. Handelingsgericht werken vormt bij ons het uitgangspunt om verschillen in niveaus van kinderen op de verschillende vakgebieden, in de groep vorm te geven. De groepsleerkracht realiseert eventueel m.b.v. de intern begeleiders (IB’er) de zorgmaatregelen, die aansluiten bij de onderwijsbehoefte van het kind. Leerkrachten moeten zo goed mogelijk toegerust zijn of worden om problemen te signaleren, te analyseren en te diagnosticeren en zorgleerlingen op basis hiervan extra hulp bieden, waarbij deze hulp zoveel mogelijk binnen het klassenmanagement gerealiseerd kan worden.
Extra ondersteuning:
Wanneer kinderen onvoldoende profiteren van de basisondersteuning wordt gekeken naarwat de specifieke onderwijsbehoefte van het betreffende kind is. In overleg met kind, ouders, leerkracht en intern begeleider wordt bepaald wat nodig is. Als de leerkracht en de intern begeleider er samen niet uitkomen, roepen ze de hulp in van het ondersteuningsteam. Het ondersteuningsteam kan bestaan uit de leerkracht, IB’er, (adjunct-) directeurvan de school, ouders en het kind, gedragsspecialist, begeleider passendonderwijs, Amstelrondespecialist en externe deskundigen. Afhankelijk van de vraag kan bijvoorbeeld een orthopedagoog, (school)maatschappelijk werker, schoolverpleegkundige of een jeugdhulpverlener aanschuiven. Mogelijkheden voor extra ondersteuning kunnen zijn: extra hulp buiten de klas in de vorm van remedial teaching, tijdelijke begeleiding van de leerling door de begeleiderpassend onderwijs, ondersteuning door een externe deskundige (op school ofbuiten school), aanbieden van ander/ extra werk en aansluiten bij aDD (aDifferent Day, voor kinderen die extra uitdaging behoeven).Wij hebben op school de mogelijkheden om kinderen te begeleiden met de volgende aandachtspunten: concentratieproblemen, leerproblemen, lees/taalproblemen,rekenproblemen, kinderen met AD(H)D, kinderen met een stoornis in hetautistisch spectrum, kinderen met motorische problemen, kinderen met medischeproblemen (waarbij noodzakelijk medisch handelen op of door school gegeven kanworden) en kinderen met een hoge intelligentie.
Grenzen van het onderwijs:
Zoals de naam passend onderwijs al aangeeft, zijn er ook grenzen aan onze mogelijkheden om kinderen passend onderwijs te bieden. Voor welke kinderen hebben wij geen aanbod: kinderen die blind zijn en zware slechtziende kinderen, kinderen met een te grote taalachterstand of te ernstige spraaktaalproblemen, dove kinderen, kinderen die zeer moeilijk lerend zijn, kinderen met extreem agressief gedrag, kinderen waar noodzakelijk medisch handelen nodig is en nietop of door school gegeven kan worden, kinderen die incontinent zijn en kinderen die structureel één-op- één begeleiding nodig hebben.
Ambitie:
In de aankomende jaren willen wij ons ontwikkelen tot smalle zorgschool. Een smalle zorgschool biedt adequaat onderwijs aan een specifieke categorie leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en/of de minder ernstige gevallen van andere categorieën leerlingen met speciale onderwijsbehoeften.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.