Roelof Venema School

Laan Rozenburg 17 1181 ER Amstelveen

Schoolfoto van Roelof Venema School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het team van de Roelof Venema is ook dit jaar trots op de resultaten die de leerlingen van de groepen 8 bij de eindtoets van 2023 hebben behaald.

Bijna alle leerlingen (99,3%) hebben het niveau 1F (=fundamenteel niveau) behaald en daarnaast heeft 78,9% het 1S/2F (=streefniveau) behaald. Deze percentages liggen boven het het percentage dat gehaald moet worden in relatie tot de schoolweging van de Roelof Venema School. Tevens liggen 1F en 1S/2F boven het percentage van scholen in Nederland met een vergelijkbare schoolweging.

De school ziet ten opzichte van voorgaande twee jaren een daling in de resultaten van taal/lezen en taalverzorging. Een mogelijk oorzaak kan zijn dat de populatie van de school aan het veranderen is en er steeds meer leerlingen op de school zitten, die het Nederlands niet als moedertaal spreken. Dit heeft ondanks alle extra ondersteuning en inzet consequenties voor de lees- en taalvaardigheid van deze leerlingen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Om de ontwikkeling van een leerling te kunnen volgen, werkt de school met een leerlingvolgsysteem. De Roelof Venema gebruikt vanaf het schooljaar 2023-2024 het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld" (voorheen het Cito-leerlingvolgsysteem). 

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 - 8 toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem afgenomen met als doel de ontwikkeling van de leerlingen goed in kaart te brengen, maar ook vast te stellen of er bijgestuurd moet worden in het aanbod. Dit gebeurt in de maanden januari en juni en betreft de kernvakken, rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, en spelling. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de individuele groei van de leerlingen, maar ook op groepsniveau wordt gekeken of de ontwikkeling naar verwachting is. 

Algemene conclusie n.a.v. de resultaten 2022-2023

Voor het schooljaar 2022-2023 hebben we op basis van de midden- en eindresultaten de volgende algemene conclusies getrokken:

De resultaten van de Eindtoetsen van de gehele school liggen boven het landelijk gemiddelde en zijn passend bij de uitstroom en de schoolweging. Ondanks de toenemende differentiatie binnen de populatie, lukt het de school om de resultaten op pijl te houden. Na de midden toetsen zijn er een aantal activiteiten uitgezet om hier en daar bij te sturen. Deze interventies hebben het gewenste resultaat geboekt. 

Deze eindevaluatie geeft geen aanleiding om de koers aan te passen en dat betekent dat we doorgaan op de ingeslagen weg. 

Rapportage

In aansluiting op de twee momenten van toetsen, krijgen de leerlingen van de groepen 3 - 8 een schriftelijke rapportage mee naar huis, het rapport. In de daarop volgende week worden de zogenaamde 10-minuten gesprekken ingepland, waarbij u als ouders de gelegenheid krijgt om een toelichting op het rapport te krijgen. 

In dit rapport zijn overigens niet alleen de resultaten van de niet-methode-gebonden toetsen (Citotoetsen) terug te vinden. Niet-methode-gebonden toetsen geven een beeld van de algemene vaardigheid op de kernvakken, taal/lezen, spelling en rekenen.  Anders dan bij de methode gebonden toetsen, wordt bij een Citotoets het resultaat van de leerling afgezet tegen het Nederlandse gemiddelde op dit gebied. In het leerling rapport vindt u ook de resultaten van de zogenaamde methode-gebonden toetsen. Methode-gebonden toetsen worden het hele jaar door afgenomen om te controleren of de leerlingen de lesstof van het behandelde hoofdstuk hebben begrepen. Mochten zich hierin hiaten bevinden, zal de leerkracht het lesaanbod bijstellen en/of aanpassen. 

Als uit zowel de methode gebonden toetsen, als de Cito-score blijkt dat de leerling echt niet meekomt met de lesstof, heeft hij of zij extra ondersteuning nodig. We verwijzen u voor de extra ondersteuning in- en buiten de groep naar het ondersteuningsplan van de school.





Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies

Er verandert het één en ander met betrekking tot de eindtoets en het te geven schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool krijgen vanaf het schooljaar 2023-2024 in de 2e helft van januari hun voorlopig advies. In februari maken ze de doorstroomtoets. (hiervoor werd dat de eindtoets genoemd.)

In het kort komen de veranderingen op het volgende neer:

  • Leerlingen krijgen in de tweede helft van januari hun voorlopige advies. Voorheen werd dit aan het einde van groep 7 gegeven.
  • In de eerste twee weken van februari maken alle leerlingen de Doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de Doorstroomtoets.
  • Voor 24 maart ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies, waarna zij zich kunnen aanmelden op een school voor Voortgezet Onderwijs.
  • Indien het advies van de Eindtoets hoger is dan het voorlopige advies, geeft de school een hoger definitief schooladvies. Voorheen had de school alleen de verplichting om het advies te heroverwegen, maar kon er vanaf zien om het advies op te hogen. In deze nieuwe situatie kan de school gemotiveerd besluiten om het advies niet op te hogen, maar alleen als dit in het belang is van de leerling.

Het voorlopige schooladvies dat de leerlingen in groep 8 op de Roelof Venema krijgen voor het voortgezet onderwijs, is gebaseerd op de volgende onderdelen

  • De resultaten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6.
  • Het proces van leren gericht op de leerhouding en de leervaardigheden.
  • Observaties van de leerkrachten en intern begeleiders. 

Het voorlopige schooladvies wordt zorgvuldig opgesteld door de groepsleerkrachten van de groepen 7 en 8, de intern begeleider en minimaal 1 lid van de directie. Bij het opstellen van het schooladvies zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk. Het team van de school heeft uw zoon of dochter vaak acht jaar lang gevolgd en een leerlingendossier aangelegd. De leerkrachten hebben over het algemeen een goed en helder beeld of een leerling over motivatie beschikt, concentratievermogen heeft en een goede werkhouding heeft. 

Wij zijn ervan overtuigd dat wij als school een heel zorgvuldig en weloverwogen advies geven aan iedere leerling uit groep 8. Dat neemt niet weg dat er soms meningsverschillen zijn tussen de ouders en school. Wij staan zeker open voor een realistisch gesprek, omdat wij onze leerlingen zonder meer kansrijk willen adviseren.  

In de maanden januari, februari en maart vinden er op de scholen voor het voortgezet onderwijs informatie avonden plaats. De leerlingen worden door middel van folders en affiches op de hoogte gebracht en tegenwoordig kan men alle informatie over deze avonden vinden op de websites van de betreffende school. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op sociale opbrengsten

Wat verstaan we onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om in allerlei situaties op een positieve manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, zelfredzaamheid etc.

Sociale competenties dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school; het werkt positief op de leerprestaties en bij de ontwikkeling van burgerschap. 

De missie van de Roelof Venema School is om kinderen aan het einde van groep acht met zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en zelfkennis de volgende stap in hun school carrière te laten maken; de stap naar het voortgezet onderwijs. 

Ieder kind verdient een veilige school !

Kinderen hebben recht op een veilige schoolomgeving. Maar dat kan alleen gerealiseerd worden als wij samen als school, ouders en leerlingen alert blijven op pestsignalen en daar direct effectief op reageren. De leerkrachten maken ieder jaar in het begin van het schooljaar samen met de leerlingen afspraken over de omgang met elkaar. Deze afspraken komen wekelijks terug in de lessen van KiVa. Als ouders kunt u pesten helpen te voorkomen door meteen contact op te nemen als er iets aan de hand is. Onze school heeft een duidelijk pestprotocol en twee anti-pestcoördinatoren, waar u ook contact mee op kunt nemen. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfkennis
  • Begrip voor anderen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven