Roelof Venema School

Laan Rozenburg 17 1181 ER Amstelveen

Schoolfoto van Roelof Venema School

Het team

Toelichting van de school

De leerkracht doet ertoe! Naast een kwalitatief goed lesaanbod, wordt er in toenemende mate van leraren verwacht dat zij met elkaar het onderwijsaanbod up-to-date houden en een bijdrage leveren aan het onderwijsbeleid van de school. Leerkrachten zijn dan ook sleutelfiguren in het realiseren van kwalitatief goed onderwijs. Daarom investeren wij zoveel mogelijk in de professionaliteit van onze medewerkers.

Onze school kent een enthousiast, gemotiveerd team! Een team dat er altijd voor elkaar is; nooit te beroerd is om een stapje harder te lopen en zich onvoorwaardelijk inzet voor de leerlingen en de ontwikkeling van de school. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school heeft buiten de reguliere groepsformatie nog een aantal extra medewerkers, die op de school werken en bij uitval van een collega de mogelijkheid hebben om een groep over te nemen. Dit noemen we de flexibele schil aan medewerkers. Door het lerarentekort is deze flexibele schil helaas niet altijd zo goed 'gevuld' als we zouden wensen.

De lerarentekorten in het primair onderwijs raken niet meer alleen de grote steden en het ligt in de lijn der verwachting dat deze tekorten nog verder toenemen. Het is inmiddels ook duidelijk dat het lerarentekort geen geïsoleerd vraagstuk is, dat met een druk op de knop op te lossen is. Er zijn vooral structurele maatregelen nodig om het werken als professional in het onderwijs weer aantrekkelijk te maken. Dit is een vraagstuk dat niet door individuele scholen te beantwoorden is. 

Wel zullen wij als school ons voorbereiden op eventuele tekorten door het ontwikkelen van noodscenario's, die ingezet kunnen worden als de continuïteit en de kwaliteit van het onderwijs in het gedrang komen. Laten we hopen dat het niet zover zal komen en dat wij het komend schooljaar met het huidige team ons onderwijs structureel goed kunnen blijven bieden.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Roelof Venema School is organisatorisch onderverdeeld in 4 'bouwen', te weten de bouw 1-2; de bouw 3-4; de bouw 5-6 en de bouw 7-8.  Ieder 'bouw' team bestaat uit leerkrachten en is aangevuld met een extra leerkracht òf een leerkrachtondersteuner òf een onderwijsassistent. 

De leerlingen en leerkrachten in deze bouwen worden ondersteund door intern begeleiders, die alle extra ondersteuning en begeleiding aan de leerlingen organiseren en coördineren. Daarin worden zij bijgestaan door remedial teachers, de specialist Passend Onderwijs, de meer- en hoogbegaafdheidsspecialist en de NT2-specialisten. Bij de praktische uitvoering van deze extra ondersteuning zijn leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten betrokken. 

De organisatie van het onderwijs, de aansturing van het onderwijsteam en het up-to-date houden van de onderwijsinhoud vallen onder de verantwoordelijkheid van de directeur en de twee adjunct directeuren. De directeur draagt zorg voor het algemeen beleid binnen de school op het gebied van de onderwijsinhoud, financiën, personele zaken en de organisatie van de school. De twee adjunct directeuren sturen ieder een gedeelte van het team onderwijsinhoudelijk en organisatorisch aan. Er is een adjunct directeur voor de groepen 1-4 en een adjunct directeur voor de groepen 5 - 8.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Een belangrijk leermoment voor jonge kinderen is hun spel. Kleuters leren spelenderwijs vaardigheden en doen kennis op tijdens het spelen met ontwikkelingsmateriaal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het schema hierboven is een vrij 'strakke' indeling gegeven van de hoeveelheid tijd die aan een bepaald vakonderdeel wordt besteed. De werkelijkheid ligt natuurlijk wel wat genuanceerder. 

Voor kinderen is de wereld ook niet ingedeeld in vakken. In de werkelijkheid lopen onderwerpen door elkaar en kunnen in bepaalde activiteiten allerlei kennisgebieden verstopt zijn. Zo biedt het leesonderwijs, naast het vergroten van je leesvaardigheden, allerlei mogelijkheden om je kennis over de wereld te vergroten en biedt wereldoriëntatie, buiten het vergroten van je kennis op de wereld, op zich een prachtige ingang om de woordenschat van kinderen te vergroten. 

Ook binnen het onderwijs op de Roelof Venema zoeken we naar mogelijkheden om steeds meer vakken met elkaar in verbinding te brengen, waardoor de verschillende onderdelen ook begrijpelijker en betekenisvol worden en tijdwinst wordt geboekt, zodat er weer ruimte is voor andere onderwerpen of activiteiten. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Roelof Venema School is het basisaanbod binnen de groepen over het algemeen afgestemd op een bovengemiddeld niveau, omdat dit passend is bij de uitstroom van onze leerlingen. Op dit moment stroomt bijna 80% uit op HAVO of VWO niveau. In de praktijk betekent dit dat reguliere methodes waar nodig compact aangeboden worden, aangevuld met verrijkend materiaal. 

Op basis van leerresultaten vanuit het leerlingvolgsysteem en persoonskenmerken van leerlingen worden leerlingen ingedeeld in niveaugroepen. Deze zijn als volgt onderverdeeld:

  • Het basisaanbod. Dit is het onderwijsaanbod aan leerlingen die geen bijzondere onderwijsbehoeften hebben. Zij volgen het reguliere aanbod zoals dat dagelijks in de klas wordt aangeboden.
  • Het verrijkingsaanbod. Dit onderwijsaanbod is meer zelfsturend en zelfontdekkend voor leerlingen die minder instructie nodig hebben en meer uitdaging in hun onderwijs behoeven. Deze leerlingen volgen een compact onderwijsprogramma en werken vervolgens aan verdiepings- en verbredingsopdrachten. 
  • Het intensieve aanbod. Dit meer sturende onderwijsaanbod is voor leerlingen met (een risico op) didactische achterstanden en/of met een discrepantie tussen cognitieve capaciteiten en de onderwijsresultaten. De leerlingen volgen het reguliere aanbod vanuit de methode, aangevuld met verlengde instructie en indien nodig extra ondersteuning buiten de klas. 

Basisondersteuning buiten de klas

Wanneer blijkt dat het ondersteuningsaanbod binnen de klas ontoereikend is om de leerling tot ontwikkeling te laten komen, heeft de school verschillende mogelijkheden voor ondersteuning buiten de klas georganiseerd. Op basis van input van leerkrachten en/of analyses van toetsresultaten, wordt bepaald welke vorm van ondersteuning passend is. Als de ondersteuning buiten de klas wordt ingezet, wordt een handelingsplan voor dikwijls een half schooljaar opgesteld. Dit plan wordt halfjaarlijks geëvalueerd en op basis daarvan wordt de extra ondersteuning wel of niet verlengd. 

Het inschakelen van ondersteuning buiten de klas wordt gecoördineerd door de intern begeleiders en uitgevoerd door o.a. de specialist Passend Onderwijs, gespecialiseerde leerkrachten of onderwijsassistenten. 

Ondersteuning buiten de klas wordt meestal in kleine groepen aangeboden en is gericht op het wegwerken van hiaten of het aanleren van vaardigheden voor de basisvakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Deze ondersteuning kan in principe niet vaker dan 2 x per week voor de duur van 30-45 minuten worden geboden. 

Ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen.

De schoolpopulatie en de uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs op de Roelof laat zien dat veel leerlingen boven het landelijk gemiddelde scoren. In totaal gaat het in de verschillende groepen jaarlijks om 100-150 leerlingen.   Het visie op onze school is dat meer-en hoogbegaafde leerlingen zoveel mogelijk een aangepast programma binnen de eigen groep moeten krijgen, waarbij de basisstof wordt ingedikt en aangevuld wordt met verrijkingsstof. Hierbij kan gedacht worden aan pluswerkboeken (verbonden aan de gebruikte methodes) of Wiskunde zonder boek in groep 7/8. Om overzicht te houden voor zowel leerkracht als leerling wordt de weektaak ingezet als hulpmiddel.   Daarnaast worden de leerkrachten ondersteund door activiteiten die buiten de klas opgestart worden door de specialisten meer-en hoogbegaafdheid en vervolgens uitgewerkt in de klas.  Voorbeelden hiervan zijn: -Denken in getallen voor groep 3 t/m 7: verrijking voor zeer sterke rekenaars -Open Atelier voor groep 5 t/m 8: plusprojecten gebaseerd op de methode Blink Wereld -Verrekijjkers: uitdagende activiteiten voor groepen 3 en 4 die het creatief denken stimuleren - Acadin: een digitaal platform met allerlei prikkelende leeractivteiten over allerlei onderwerpen.  Indien een leerling intensievere begeleiding nodig heeft van de specialist meer-en hoogbegaafdheid, biedt de school de Creatieve Denkers aan vanaf groep 4.  In de groepen 1 / 2 wordt er vooral ingezet op het verrijken van de hoeken en het uitbreiden van de spelletjeskaart en weektaak met verrijkende activiteiten. Dit aanbod wordt vormgegeven en gecoördineerd door de specialist Passend Onderwijs en de intern begeleiders tezamen met de leerkrachten.  

Specialist Passend Onderwijs.

Binnen ons team hebben wij een specialist Passend Onderwijs, die met kinderen aan de slag gaat wanneer naast het verrijkingsaanbod extra vaardigheden nodig zijn op het gebied van plannen, organiseren etc., tegenwoordig aangeduid met de term 'executieve' functies.

Naast het werken met meer- en hoogbegaafde leerlingen, werkt deze specialist ook met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben omdat zij

  • op een eigen leerlijn werken,
  • extra vaardigheden nodig hebben op het gebied van gedrag,
  • naast het compacte en verrijkte aanbod nog specifieke ondersteuning nodig hebben.

Ook deze ondersteuning kan maximaal 2 x per week gedurende 45 minuten worden geboden en is over het algemeen kortdurend. 

NT2-specialist 

De populatie in Amstelveen is aan het veranderen. Het inwoneraantal zal de komende jaren doorstijgen. Daarnaast is er een andere ontwikkeling gaande, namelijk het groeiende internationale karakter van de stad. Er wonen op dit moment 138 nationaliteiten. Het aantal personen met een niet-Nederlandse nationaliteit is gestegen naar ruim 20.000, bijna 22% van de totale bevolking. Deze veranderingen zien we terug op onze school en het zal duidelijk zijn dat dit aanpassingen vraagt van ons aanbod en van de vaardigheden van onze medewerkers. Op de RVS hebben wij een NT2-specialist die op een drietal gebieden actief opereert

  • zij coördineert alle ondersteuning aan de leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal spreken. Samen met de onderwijsondersteuners en onderwijsassistenten geeft zij praktische invulling aan de uitvoering van dit specifieke onderwijs.
  • zij werkt met individuele leerlingen of met groepen leerlingen aan het versterken van de Nederlandse taal.
  • zij adviseert leerkrachten over wat de NT2-leerlingen nodig hebben in de klas.

Een tweede NT2-specialist is in opleiding.

Externe ondersteuning.

Wanneer een leerling onvoldoende profiteert van de (brede) basisondersteuning die wij binnen en buiten de groep bieden òf als de school handelingsverlegen is, is het noodzakelijk om externe expertise in te schakelen. Kernmerken van deze ondersteuning zijn:

  • de benodigde ondersteuning overstijgt het niveau van de basisondersteuning op het gebied van frequentie, tijdsduur of expertise. 
  • de benodigde ondersteuning wordt vastgelegd in een ontwikkelperspectiefplan (OPP)
  • de ondersteuning wordt periodiek geëvalueerd in een overleg met ouders, leerkracht, intern begeleider en eventueel met de externe specialist passend onderwijs van Samenwerkingsverband Amstelronde. 
  • De ondersteuning wordt gecoördineerd door de intern begeleider.

Bij het overgaan op externe ondersteuning, zijn er 2 routes mogelijk:

  1. de externe ondersteuning wordt georganiseerd door de intern begeleider  in nauw overleg met ouders en leerkracht.
  2. de extra ondersteuning wordt georganiseerd vanuit een ondersteuningsteam.

Ad 1. De extra hulp wordt georganiseerd door de intern begeleider wanneer de verwachting is dat de leerling zijn/haar hele schoolloopbaan specifieke extra ondersteuning nodig heeft, maar de school niet handelingsverlegen is. Het gaat hier bijvoorbeeld om leerlingen die een eigen leerlijn nodig hebben omdat de einddoelen van het basisonderwijs niet haalbaar zijn. In overleg met ouders worden doelen voor de leerling vastgelegd, wordt besproken hoe aan de doelen wordt gewerkt en wordt een ontwikkelperspectief (OPP) opgesteld.

Ad 2. In de meeste gevallen zal de route naar extra ondersteuning verlopen via een ondersteuningsteam (OT) Een ondersteuningsteam bestaat in ieder geval altijd uit de ouders/verzorgers van de leerling, de leerkracht, de intern begeleider en een onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband Amstelronde. Uiteraard kunnen andere betrokkenen rondom de leerling aansluiten. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Sommige leerlingen zijn gevoeliger voor prikkels dan andere leerlingen, zoals bijvoorbeeld kinderen met autisme, ADHD of hoogbegaafde leerlingen. Prikkelgevoelige leerlingen kunnen moeite hebben met geluid en/of drukte of gevoelig zijn voor aanraking en moeilijk stil kunnen zitten. Zij kunnen onverwacht boos, warrig of anders reageren, waar zijzelf als eerste, maar ook hun omgeving last van kunnen ondervinden

Zeker in de huidige tijd, waar klassen vaak overvol zitten, is het voor deze leerlingen niet altijd gemakkelijk om een hele dag in de klas aanwezig te zijn. Wij zouden deze leerlingen graag tegemoet willen komen, door hen een rustiger leeromgeving te bieden. De praktische uitvoering en de financiën geven helaas nog geen mogelijkheden.  

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen het gebouw van de Roelof Venema School zijn geen voorzieningen als kinderdagverblijf of peuteropvang voor kinderen in de leeftijd van 1 - 4 jaar. Wel heeft de school binnen het gebouw een voorziening voor naschoolse opvang. Drie groepen voor leerlingen van 4 - 7 jaar en twee groepen voor leerlingen van 8 - 12 jaar. 

Deze capaciteit blijkt in de praktijk niet voldoende en om die reden wordt ook samengewerkt met andere opvang organisaties in Amstelveen. 


Terug naar boven