OBS de Pioniers

Orion 11 1188 AM Amstelveen

  • Onze school heeft nu voor het derde jaar 'leren programmeren' op de agenda staan. Alle groepen doen mee, we leren 21e eeuwse vaardigheden.
  • Jeelo staat voor je eigen leeromgeving. Onze leerlingen leren de wereld als een geheel te zien. De leerling krijgt meer regie op het leren.
  • We zijn een gezonde school en hebben aandacht voor gezond leven gericht op sport, voeding en omgaan met elkaar.
  • We werken met alle leerlingen 'in the cloud'. We hebben hiervoor veel chromebooks in huis.
  • We zijn een gezonde school. We werken hiervoor samen met ouders én hebben hierdoor extra budget voor bijzondere clinics, zoals schermen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen met het IEP leerlingvolgsysteem. IEP is een alternatief voor de veelgebruikte CITO. De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen.

IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen. Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kindkenmerken als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht.

IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind. In de groepen 3-4-5 worden de scores uitgedrukt in percentages, in de groepen 6-7-8  gebeurt dit in referentieniveaus.

De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij)? We maken van de A-toetsen en van de B-toetsen altijd een trendanalyse. We bekijken dus niet één toets, maar we bekijken er drie op een rij en analyseren de trend.
Hoe doet een bepaald leerjaar het drie jaar op rij (bijvoorbeeld hoe scoort groep 6 de afgelopen drie jaar op begrijpend lezen)?
Op deze manier kijken geeft veel informatie.  We leggen de lat hoog, maar wel haalbaar en realistisch.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij zijn van mening dat we, naast de cognitieve resultaten, ook beoordeeld moeten worden op de andere resultaten die we met de kinderen bereikt hebben. De sociaal-emotionele ontwikkeling is daareen onderdeel van: het aanleren van de juiste leerhouding en het welbevinden zijn hierbij belangrijk. Dit is in verhouding moeilijker objectief te meten. We gebruiken hiervoor de “hart en handen-toetsen”van het IEP LVS (dit is het leerlingvolgsysteem dat bij onze eindtoets past). Kinderen worden tweemaal perjaar getoetst op de volgende vaardigheden:- sociaal emotionele vaardigheden- leeraanpak- creatief vermogen

Alle leerlingen van groep 8 nemen deel aan de doorstroom-toets. Wij kiezen voor de IEP doorstroom-toets.Kinderen schrijven in de werkboeken en hoeven niet met een antwoordformulier te werken. Tevens staande vragen en de tekst op dezelfde pagina, zodat kinderen niet heen en weer hoeven te bladeren. Het is de structuur van de IEP-toets die de school aanspreekt

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zien openbaar onderwijs als ontmoetingsonderwijs. De ontmoeting brengt waarden en normen met zich mee. De opvatting 'als je een ander kent, kun je hem of haar respecteren' is daarbij belangrijk. Kinderen leren in de ontmoeting met elkaar te communiceren, hun mening te geven en vragen te stellen.

Wij vertrouwen onze leerlingen en schatten hun mogelijkheden hoog en realistisch in. De leerkracht heeft hierbij oog voor het zelfvertrouwen van het kind. Het hebben van een goed zelfbeeld is daarbij uitgangspunt. Een kind kan vervolgens met begeleiding aan dit zelfbeeld werken (als dit wenselijk is).
Het nemen van verantwoordelijkheid is daarbij voor zowel de leerlingen als voor de teamleden belangrijk.
Eigenaarschap voor en door iedereen, samen aan de slag, gewoon met elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open houding (ontdekken)
  • Samen (relatie/verbinding)
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Pioniers heeft een basisarrangement van de Rijksinspectie. Dat betekent dat ze voldoen aan de eisen die de inspectie aan scholen stelt. Op de website van de inspectie is het rapport te lezen. Klik op 'de Pioniers'. (de Zwaluw verschijnt ook maar dit is een andere school)

In mei 2019 heeft er een verificatie-onderzoek plaatsgevonden op de volgende onderdelen:

- aanbod (hoe stemmen wij de leerstof af op onze leerlingen)

- samenwerking (hoe geven wij het Jeelo-onderwijs vorm in de school en in de buurt)

- kwaliteitszorg (hoe volgen wij alle leerlingen en hoe zorgen wij ervoor dat zij binnen hun vermogens blijven groeien)

- kwaliteitscultuur (hoe professioneel werkt het team aan constante verbetering van het onderwijs)

Voor alle bovenstaande indicatoren zijn wij met een dikke voldoende beoordeeld. Voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zijn!

Terug naar boven