Brede School Omnibus

Pandora 8 1183 KK Amstelveen

Schoolfoto van Brede School Omnibus

Het team

Toelichting van de school

Brede school Omnibus werkt samen aan goed onderwijs door onze Onderwijskundige Werkgroepen. Al ons handelen gaat ook op teamniveau op een Vreedzame manier. Wij hebben in het werkverdelingsplan onze afspraken vastgelegd. Onze schoolafspraken liggen vast in afsprakenkaarten of stroomschema’s. Het team is in samenstelling en leeftijd een afspiegeling van de maatschappij. Het team bestaat uit ervaren leerkrachten met een specialisatie, (startende) leerkrachten, studenten en stagiaires, onderwijsassistenten, leraarondersteuners en drie kwaliteitscoördinatoren, tevens intern begeleiders, en de directeur. Daarnaast werken we nauw samen met het sociaal team van de gemeente Amstelveen en partners op het gebied van onderwijs, sport en spel. Ook binnen ons team zijn de culturele en religieuze achtergronden divers. Wij zijn ons bewust van onze voorbeeldrol. Door nauw samen te werken en regelmatig met elkaar het onderwijsinhoudelijke gesprek te voeren, versterken we elkaar in onze professionaliteit.

 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De ambulante mensen nemen bij afwezigheid van een leerkracht de klas over. Zijn zij niet aanwezig, dan wordt de klas verdeeld over de andere klassen. De kleutergroepen en groep 3 worden nooit verdeeld. In elke klas ligt een noodpakket. Is dat ook geen optie, dan wordt een klas in uiterste gevallen naar huis gestuurd. Is de directeur niet aanwezig, dan neemt de vervanger van die dag de beslissing over verdelen of naar huis sturen. De directeur wordt dan altijd geïnformeerd.

Bij langdurige afwezigheid (bijv. zwangerschapsverlof) wordt gezocht naar een vervangende leerkracht. We streven ernaar dat bewegingsonderwijs altijd doorgaat. Directie staat in uiterste gevallen voor de klas.
 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school heeft een directeur die ondersteund wordt door de management assistent. De directeur werkt samen met het MT. Het MT bestaat uit drie kwaliteitszorgcoördinatoren, tevens leerkracht C. De leerkrachten werken samen in drie onderwijskundige werkgroepen aan doelen die vastgelegd zijn in het jaarplan:




  1. Kwaliteitszorg;

  2. Leesonderwijs;

  3. Vreedzaam.



De leerkrachten worden ondersteund door onderwijsassistenten of leraarondersteuners. Regelmatig huren wij externe zzp’ers in. Dit zijn altijd bevoegde leerkrachten.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs voor kleuters verschilt van het onderwijs van de groepen 3 t/m 8. Kleuters krijgen namelijk nog veel ruimte om te spelen. Het taalonderwijs dat we geven aan kleuters, doen we daarom ook door middel van het aanbieden van een rijke taal- en speelomgeving. Het onderwijs voor de andere vakken geven we op eenzelfde manier. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Hierboven ziet u hoe wij de onderwijstijd voor taal invullen voor de groepen 3 t/m 8. Volgens de inspectie hebben leerlingen per week ongeveer 8 uur nodig voor taalonderwijs per week. Op scholen met veel leerlingen met een taalachterstand zijn er meer uren nodig: 9 tot 10 uur per week.  Zoals u kan zien in de tabel, verschilt per groep hoeveel uur er wordt besteed aan een specifiek onderdeel voor taal.

Het onderwijs voor andere vakken wordt op eenzelfde manier verdeeld over verschillende onderwerpen. De tijd die hieraan besteed wordt, verschilt per leerjaar, net zoals voor het taalonderwijs. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Aanbod basisondersteuning
Voor alle scholen van samenwerkingsverband Amstelronde geldt:

  • De basiskwaliteit van het onderwijs is voldoende of goed volgens het toetsingskader van de Onderwijsinspectie;
  • We werken met een kwaliteitskader voor de basisondersteuning;
  • De scholen werken via een handelingsgerichte systematiek (HGW) en in de         ondersteuning wordt planmatig gewerkt;
  • De scholen hebben een aanbod voor leerlingen die langzamer of sneller leren dan         gemiddeld, een aanpak om gedragsproblemen te voorkomen en een aanbod voor       leerlingen met dyslexie of dyscalculie;
  • De scholen werken waar nodig in de ondersteuning samen met de ouders en andere       organisaties en specialisten, o.a. de onderwijsspecialisten van Amstelronde.

Dyslexie
Brede school Omnibus volgt het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Kinderen worden door verschillende meetmomenten gescreend. Bij vermoeden van dyslexie worden interventies ingezet op niveau 3. Na 2 lage V of E scores wordt het IHP-dyslexie opgestart (zie format uit het protocol). Bij 3 keer een lage V of E score op de DMT wordt vergoede diagnostiek en behandeling aangevraagd bij de gemeente.

Als het leren moeilijk wordt…
Als een leerling regelmatig individuele begeleiding nodig heeft, dan gaat de leerkracht met de ouders en de kwaliteitscoördinator onderzoeken welke extra ondersteuning mogelijk is.
Indien nodig wordt daarbij advies gevraagd aan de onderwijsspecialisten van Amstelronde en/of andere deskundigen. Dit wordt besproken in een zogenaamd ondersteuningsteam overleg (OT). Het OT kan bestaan uit de leerkracht, ib’er, directeur van de school, ouders en het kind, een Amstelronde specialist en externe deskundigen. Afhankelijk van de vraag kan bijvoorbeeld een orthopedagoog, maatschappelijk werker of een jeugdhulpverlener aanschuiven.

Indien een kind met een speciale ondersteuningsbehoefte wordt aangemeld op onze school, kijken wij per situatie in hoeverre wij in staat zijn dit kind passend onderwijs te bieden, binnen de begrenzingen die wij als school hebben. Met passend onderwijs hebben wij als school zorgplicht.

Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan een school zelf kan bieden. Dan spreken we van extra ondersteuning. Het gaat om alle vormen en combinaties van onderwijs en ondersteuning die de basisondersteuning van een school overstijgen. Deze extra ondersteuning kan binnen school plaatsvinden of extern worden aangeboden.

Groeidocument
Vanaf een eerste signaal dat de leerling mogelijk meer nodig heeft dan basisondersteuning, start de intern begeleider met het onderwijsteam met het Groeidocument. Ook de visie van de leerling en de ouders wordt vanaf dat moment meegenomen.

Het Groeidocument:
  • Is nodig voor bespreking in het ondersteuningsteam van de school;
  • Is het praatpapier en bevat gemaakte afspraken en verslagen;
  • Helpt bij monitoren: hoe gaat het, is er meer ondersteuning nodig of kan het ook met   minder?;
  • Het bevat een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP): (tussen)doelen,                uitstroomperspectief, onderwijsaanbod in relatie tot het groepsplan;
  • Is (daar waar van toepassing) nodig voor het verkrijgen van een                toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs;
  • Beschrijft de inhoud, omvang en duur van het arrangement.

Arrangement
De extra ondersteuning die een leerling krijgt, leggen we vast in een arrangement. Arrangementen kunnen variëren van licht en tijdelijk tot langdurig en structureel van aard. Het streven is om deze ondersteuning zo dicht mogelijk bij huis te organiseren. Het vinden van de meest geschikte plek voor deze ondersteuning, begint op de basisschool zelf. Zo’n arrangement bestaat bijvoorbeeld uit begeleiding van een deskundige, specifiek lesmateriaal of het aanpassen van de werkplek van de leerling.

Grenzen
Brede school Omnibus streeft ernaar de ondersteuning voor leerlingen, waaronder mogelijk ook leerlingen met een beperkte handicap, op een verantwoorde wijze gestalte te geven. Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarin de grenzen aan de ondersteuning worden bereikt.
Wij proberen het voor de leerlingen zo optimaal mogelijk te organiseren, echter:
  • er is binnen de school zelf geen constante aanwezige deskundigheid in de vorm van psychologische hulp, maatschappelijk werk, logopedie of fysiotherapie;
  • er moet sprake zijn van een goede samenwerking tussen ouders en school en het                opvolgen binnen hun mogelijkheden van elkaars adviezen;
  • het schoolteam heeft per kind beperkte mogelijkheden voor intensief overleg met   ouders en eventuele instanties, die bijdragen aan de ondersteuning;
  • de school kent zeer beperkte voorzieningen voor lichamelijke ondersteuning. De   kinderen moeten in beginsel op dit gebied zelfredzaam zijn.
Voor kinderen in de volgende categorieën heeft onze school geen adequaat aanbod en ziet de school geen mogelijkheden om dit te realiseren:
  • kinderen die op meerdere vakgebieden een achterstand hebben van meer dan 2 jaar;
  • kinderen die een zodanig moeilijk lerend niveau hebben, dat zij niet meer optimaal            binnen het groepsproces kunnen functioneren;
  • dove en blinde kinderen en meervoudig gehandicapte kinderen. Deze kinderen vragen een dermate specifieke ondersteuning en onze school is daar onvoldoende toe uitgerust;
  • kinderen met zware psychische/psychiatrische problematiek;
  • kinderen met zeer ernstige gedragsproblemen. Hiermee bedoelen wij kinderen die de grenzen van de school dermate overschrijden waarbij de veiligheid van kinderen en personeel in het geding is;
  • kinderen met ernstige meervoudige problematiek, bijvoorbeeld die naast ernstige            werkhoudingsproblemen ook problemen op sociaal-emotioneel gebied en/of problemen in de thuissituatie hebben, zodanig dat specifieke hulpverlening nodig is;
  • kinderen van ouders die niet mee willen werken en weigeren afspraken met school te               maken of na te komen.

Deskundigheid
Binnen het team van Brede school Omnibus hebben we drie intern begeleiders/kwaliteitszorgcoördinatoren, een NT2-specialist, een Engels docent (native speaker), leescoördinatoren, RT-specialisten, een muziekdocent en een vakdocent bewegingsonderwijs.
Wij werken samen met bureau Blijles. De inhoud en afstemming valt onder de regie van de leerkracht of de kwaliteitscoördinator, daardoor sluit de RT aan op wat in de klas gebeurt. De leerkracht neemt de bevindingen mee in de evaluaties en plannen van aanpak.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We blijven voortdurend streven naar kwaliteitsverbetering van ons onderwijs, om daarmee tegemoet te komen aan de verschillende leerbehoeften van elk kind. De borging hiervan vindt plaats in ons jaarplan. Dit is vertaald naar onderwijskundig beleid en geborgd in de vorm van kwaliteitskaarten of afsprakenkaarten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met Kinderdagverblijf en BSO van KinderRijk. Wij zijn twee aparte organisaties maar stemmen de vroeg-voorschoolse educatie met elkaar af, zodat er een doorgaande lijn is van peuter- naar kleuteronderwijs,.

Spelend leren staat bij ons centraal. De doelen worden gestructureerd en actief aangeboden vanaf groep 2. In groep 3 wordt gewerkt met Lijn 3 en Pluspunt. Ook hier is ruimte voor doelgericht spel.


Terug naar boven