Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is onderverdeeld in onderwijsteams. Ieder team bestaat uit een aantal leerkrachten die lesgeven in een leerjaar. Hoewel je als leerkracht voornamelijk verantwoordelijk bent voor één groep, geef je lessen in beide groepen binnen je leerjaar en werk je intensief samen met de collega's binnen jouw onderwijsteam. Sommige onderwijsteams worden aangevuld met leraarondersteuners en onderwijsassistenten.
De onderwijsteams worden ondersteund door twee intern begeleiders. Zij coördineren de extra ondersteuning aan en de begeleiding van al onze ongeveer 450 leerlingen. De intern begeleiders worden in praktische zin bijgestaan door twee remedial teachers, een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist en NT2 leerkrachten.
Samen zorgen zij voor een goed en verantwoord onderwijsaanbod, waarbij zij worden bijgestaan door verschillende leerkrachten met een specialisatie. Zo hebben we een taal-, lees- en rekenspecialist. Maar ook een specialist pedagogische visie, mediawijsheid en een specialist 21ste-eeuwse-vaardigheden.
Waar mogelijk en waar wenselijk wordt binnen een onderwijsteam gewerkt met groepsdoorbrekende niveaugroepen, leerlingen uit verschillende klassen zijn op niveau gegroepeerd voor bepaalde instructies of activiteiten.
De aansturing van het team en het onderwijsproces wordt gedaan door de directeur en de adjunct-directeuren.
In bovenstaand schema is een vrij duidelijke indeling gegeven van de hoeveelheid tijd die aan een vakonderdeel besteed wordt. De werkelijkheid is wel wat genuanceerder.
Voor kinderen is de wereld niet ingedeeld in vakken. In de werkelijke wereld lopen allerlei onderwerpen door elkaar en zitten in een activiteit allerlei 'kennisgebieden' verstopt. Zo heeft het bakken van een taart te maken met leesvaardigheid (het lezen van een recept), maar ook met rekenkundige kennis (het afwegen en meten van hoeveelheden).
Ook in het onderwijs op onze school proberen we steeds meer vakken met elkaar te verbinden en zodoende begrijpelijk en betekenisvol te laten zijn. Taalverzorging, oftewel spelling is niet een onderdeel dat je alleen tijdens de spellingles doet, maar ook als je een opstel schrijft of een presentatie voorbereidt.
Steunpunt Amstel & Meer helpt ouders en jongeren bij vragen over passend onderwijs.
Ouders en jongeren met vragen over passend onderwijs kunnen vanaf nu terecht bij Steunpunt Amstel & Meer. Dit nieuwe ouder- en jeugdsteunpunt heeft drie belangrijke taken op het gebied van passend onderwijs: informeren, steunen en signaleren. Ouders en jongeren vinden op de website het antwoord op vragen over passend onderwijs en kunnen contact opnemen met medewerkers voor advies. Ook heeft het steunpunt een signaleringsfunctie om de ondersteuning in de regio te blijven verbeteren. Steunpunt Amstel & Meer is er voor ouders en kinderen uit de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn. Het is een initiatief van de samenwerkingsverbanden Amstelronde, Passend Onderwijs Haarlemmermeer en SWVAM.Bekijk de website: www.amstelenmeer.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Brede School Rembrandt is een school die altijd in ontwikkeling is, zo ook op het gebied van ondersteuning. De school maakt zich hard om toekomstbestendig passend onderwijs te realiseren. Om dit te bereiken, wil de school zich richten op het bieden van een nóg inclusiever ondersteuningsaanbod binnen de klas, zodat kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen in hun eigen klas met hun eigen, vertrouwde leerkracht.
Brede School Rembrandt en KinderRijk geven samen vorm aan het onderwijs, ondersteuning en opvang aan kinderen van 0 - 12 jaar
- 17 groepen onderwijsvoorziening voor kinderen van 4 - 12 jaar
- een 5-tal groepen voor buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 - 12 jaar
- een grote afdeling met 5 groepen kinderdagverblijf voor baby's en peuters van 0- 4 jaar; waarvan 2 babygroepen (0-2 jaar), 1 verticale groep (0-4 jaar) en 2 peutergroepen (2-4 jaar).
- Daarnaast zijn er nog 2 peuteropvang groepen, waarvan 1 groep VVE biedt.
Ondanks het feit dat de school geen officiële VVE voorziening heeft, is de school met de opvangpartner een inhoudelijke samenwerking aangegaan op het gebied van taalonderwijs. Door de sterk veranderende populatie in Amstelveen, stromen er veel kinderen in van internationals. Dit geldt zowel voor de school als voor de opvang van het Kinderdagverblijf en de halve-dag-opvang. Deze kinderen beheersen wel hun moedertaal, maar nog niet de Nederlandse taal. Om hen zo goed mogelijk te ondersteunen bij het integreren in de Nederlandse maatschappij, zetten wij samen met Kinderijk het programma LOGO 3000 in. Zodoende ontstaat een doorgaande lijn op het gebied van taalonderwijs specifiek voor niet-Nederlands talige leerlingen.