Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Een montessorilokaal is zo ingericht, dat het de kinderen uitnodigt om actief aan het werk te gaan. We noemen dit 'de voorbereide omgeving'. De leerkracht begeleidt de kinderen hierbij. Naast de individuele lesjes geeft de leerkracht ook algemene lessen en groepslessen.
Kinderen kiezen hun eigen werk, maar aan het kiezen van werk en hoe ermee gewerkt wordt, zijn wel regels verbonden. We noemen dit: ’vrijheid in gebondenheid’. De leerkracht houdt bij welke vaardigheden het kind beheerst.
Een montessorilokaal is zo ingericht, dat het de kinderen uitnodigt om actief aan het werk te gaan. We noemen dit 'de voorbereide omgeving'. De leerkracht begeleidt de kinderen hierbij. Naast de individuele lesjes geeft de leerkracht ook algemene lessen en groepslessen.
Kinderen kiezen hun eigen werk, maar aan het kiezen van werk en hoe ermee gewerkt wordt, zijn wel regels verbonden. We noemen dit: ’vrijheid in gebondenheid’. De leerkracht houdt bij welke vaardigheden het kind beheerst.