De Bloeiwijzer

Den Bloeyenden Wijngaerdt 2 1183 JM Amstelveen

Schoolfoto van De Bloeiwijzer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de plaatsing van uw kind krijgen wij de gegevens van de onderwijsspecialist en de verwijzende school. Op basis daarvan maken wij een inschatting van het pedagogisch/ didactisch niveau en de onderwijsbehoeften van uw kind. Deze gegevens zetten wij om in een ontwikkelingsperspectief.

Tweemaal per schooljaar wordt bij alle kinderen het niveau van presteren op technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling methode onafhankelijk getoetst. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van CITO Leerling in Beel. Zo kunnen wij goed zien en aangeven hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en of gestelde doelen behaald zijn. De vorderingen van uw kind worden zo van jaar tot jaar bijgehouden in een digitaal leerlingvolgsysteem.

Observatiegegevens met betrekking tot motivatie/werkhouding, taakgerichtheid en gedrag t.o.v. medeleerlingen en volwassenen worden ook van jaar tot jaar bijgehouden in een leerlingvolgsysteem m.b.t. sociaal emotionele ontwikkeling (Kindbegrip).

Op basis van de hierboven beschreven toetsgegevens, aangevuld met informatie verkregen uit methode afhankelijke toetsen (bv. rekentoets van WIG) maakt de groepsleerkracht een groepsoverzicht en een groepsplan voor de vakgebieden begrijpend en technisch lezen, spelling en rekenen-wiskunde. Hierin staan de geformuleerde doelen, het leerstofaanbod en hoe het aanbieden daarvan wordt georganiseerd (intensief-, basis of verdiepingsarrangement). Dit vormt de leidraad van ons onderwijsaanbod.

Het kan natuurlijk voorkomen dat een kind op bepaalde gebieden extra zorg/instructie nodig heeft. In dat geval wordt een zeer intensief arrangement opgesteld. Het groepsoverzicht en groepsplan worden twee keer per jaar besproken met de intern begeleider. Situaties en ontwikkelingen kunnen wijzigen en voornemens in de praktijk kunnen wel eens anders verlopen, daarom worden de groepsplannen tussentijds geëvalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het realiseren van passend onderwijs op De Bloeiwijzer en een gedegen schooladvies, is een goede afstemming van het onderwijs in het ontwikkelingsperspectief (OPP) m.b.t. specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen cruciaal. Het OPP is de basis van ons onderwijs. De (tussen)doelen zijn bekend, we werken met geplande vaardigheidsgroei. Werken vanuit een OPP levert een belangrijke bijdrage aan het vergroten van opbrengstgericht onderwijs, het doelgericht plannen van het onderwijs aan leerlingen en het maken van beredeneerde keuzes.

Door het inzichtelijk maken en bespreekbaar maken van de groei van leerlingen, zorgt het tussentijds advies voor een heldere verwachting ten aanzien van het voorlopig schooladvies en het definitieve schooladvies. Het OPP, en daarmee het verwachte uitstroomniveau, wordt tweemaal per jaar gedeeld en besproken met ouders/verzorgers en kinderen.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen die in het regulier basisonderwijs onvoldoende tot ontwikkeling komen, krijgen op onze school, op een veilige en pedagogisch verantwoorde wijze, een programma dat aan hun onderwijsbehoeften is aangepast. We proberen zo optimaal mogelijk de leer- én sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen te bevorderen. Deze ontwikkeling is erop gericht kinderen een goede basis te bieden voor verdere ontplooiingskansen en oplossingsgericht te leren, te werken en te leven, voor nu en in de toekomst. Op onze school zijn leerlingen aanwezig waarbij de sociale opbrengsten onder druk staan. Wij trachten ons onderwijs passend te maken, juist ook voor deze leerlingen. 

De Bloeiwijzer is in ontwikkeling van speciaal basisonderwijs (SBO) naar gespecialiseerd onderwijs (GO). Inherent aan deze ontwikkeling is verbrede toelating en daarmee een groeiende vraag naar verdieping en verbreding van mogelijkheden om te voorzien in de onderwijsbehoeften (zowel didactische- als pedagogische-) van de kinderen. We zien hierbij bijvoorbeeld dat het aantal aangemelde leerlingen met gedragsproblemen bij ons toeneemt. Dit betekent dat wij extra moeten inzetten op het realiseren van een veilige leeromgeving voor alle leerlingen en leerkrachten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vriendelijkheid
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven