De Bloeiwijzer

Den Bloeyenden Wijngaerdt 2 1183 JM Amstelveen

Schoolfoto van De Bloeiwijzer

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verzuim maken wij geen aanspraak op het vervangingsfonds. De hierdoor vrijgekomen gelden worden ingezet om binnen onze professionele leergemeenschap een interne buffer te creëren van door ons opgeleid personeel, die al in de formatie zijn opgenomen. Bij het huidige geringe verzuim betekent dit dat we meer handen in de school hebben, waardoor het realiseren van adequate ondersteuning, de mogelijkheid tot professionalisering en het verdelen van werkdruk in praktijk kan worden gebracht.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is aangesloten bij samenwerkingsverband Amstelronde. Amstelronde heeft de missie om ‘goed onderwijs te bieden aan alle leerlingen waarbij (onderwijs)ondersteuning en begeleiding voor leerlingen en leerkrachten beschikbaar is en hulp zo snel mogelijk, in zo licht mogelijke vorm, zo dicht mogelijk bij huis en op de meest adequate wijze wordt gegeven’. Het doel daarbij is om talenten van kinderen zo goed mogelijk te ontwikkelen, ongeacht eventuele beperking of behoefte aan ondersteuning.

Om thuisnabij onderwijs te kunnen bieden, gaan de basisscholen onderling samenwerken en afspraken maken zodat kinderen niet onnodig ver van hun huis naar school hoeven te gaan. Onze SBO-school gaat intensief samenwerken met het reguliere basisonderwijs en daar onze expertise inzetten om de ‘brede basis’ te versterken waardoor een plaatsing op het SBO mogelijk kan worden voorkomen. Daarnaast gaan de wij intensief samenwerken met de SO scholen en zorgpartners, waardoor minder kinderen naar het speciaal onderwijs buiten de regio hoeven te gaan. Dit vraagt om verbreding van de expertise, door scholing van het personeel maar ook om de inzet van specialisten van binnen en buiten de organisaties. Deze ontwikkeling noemen we de ontwikkeling van SBO naar gespecialiseerd onderwijs (GO). We vergroten daarmee de mogelijkheid om binnen onze regio thuisnabij passend onderwijs te krijgen. Door de hiermee samenhangende verbrede toelating zien we de leerlingenpopulatie langzaam veranderen. Er is een toename van leerlingen van (zeer) moeilijk lerend niveau en er is sprake van meer en complexere gedragsproblematiek. Ook is er sprake van meer multi-problematische thuissituaties. Over het geheel genomen zijn wij te karakteriseren als een brede ondersteuningsschool met speciale onderwijszorg. Wij werken op dit moment en in de toekomst verder aan het uitbreiden en verankeren van deze brede ondersteuning. Ons doel is om alle leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en te onderwijzen. We proberen onze kennis over onze doelgroep steeds op peil te houden en zo goed mogelijk in te spelen op de ontwikkelingen. Wij zijn daarom ook constant in beweging.

Resultaat:

  • Met behulp van de kennis en ervaring van het SBO kunnen kinderen met een ondersteuningsbehoefte op de reguliere school geholpen worden.
  • Met behulp van het SO en de zorginstellingen kunnen kinderen met een extra ondersteunings- en zorgbehoefte op het SBO geholpen worden.
  • Met de inzet van extra expertise en middelen worden de SBO scholen gespecialiseerde onderwijsinstellingen, die een passend aanbod organiseren voor kinderen die nu nog zijn aangewezen zijn op speciaal onderwijs.

Op onze school zitten leerlingen met diverse leer- en/of gedragsproblemen, vanuit verschillende sociale milieus en etnische achtergronden en allen met een speciale onderwijsbehoefte. Vele factoren belemmeren vaak in samenhang het leerproces en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De oorzaken van de leer- en/of gedragsproblemen variëren dus van factoren die liggen binnen de leerling, binnen het gezin, en/of binnen de schoolomgeving.

Op dit moment bieden wij ondersteuning bij:

  • Algemene ontwikkelingsproblematiek;
  • Moeilijk of zeer moeilijk lerend niveau;
  • Rekenproblematiek;
  • Lees-/ spellingproblematiek;
  • Spraak-/ taalproblematiek;
  • NT2 problematiek;
  • Belemmeringen in het gedrag en leren mede als gevolg van psychiatrische stoornissen zoals een aandacht deficiëntie-/hyperactiviteit stoornis of een autismespectrumstoornis;
  • Matige psychische problemen als gevolg van een hechtingsstoornis, een angststoornis of depressiviteit;
  • Complexe, belaste thuissituatie.

Op dit moment kunnen wij nog niet voldoen aan de ondersteuning van:

  • Ernstige meervoudige psychiatrische problematiek;
  • Noodzakelijk medisch handelen waarvoor voorzieningen niet in huis zijn;
  • Slechtziende en blinde leerlingen;
  • Dove leerlingen;
  • Meervoudig gehandicapte leerlingen;
  • Grove motorische beperkingen;
  • Agressief en gewetenloos handelen van de leerlingen en/of de ouders, waarbij de veiligheid van de leerkracht en de leerlingen niet gegarandeerd is;
  • Leerlingen die structureel een één-op-één begeleiding nodig hebben en onvoldoende vaardigheden bezitten om in een klassensetting mee te draaien;
  • Langdurige zieken.

Specifieke kenmerken van extra ondersteuningsaanbod binnen ons onderwijs:

Hoeveelheid aandacht en tijd

  • In de kleutergroepen is er naast de leerkracht altijd een onderwijsassistent of een logopediste werkzaam. In de onderbouw, middenbouw en bovenbouw heeft de vaste leerkracht assistentie van onderwijsassistenten en/of stagiaires;
  • Binnen de kleutergroepen zitten gemiddeld 12 leerlingen; de overige groepen hebben gemiddeld 14 leerlingen;
  • Bij de groepsindeling wordt gekeken naar de didactische en de sociaal emotionele ontwikkeling, het aantal jaren gevolgde onderwijs, de groepssamenstelling en de kalenderleeftijd;
  • Voor iedere leerling wordt een Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Het leerstofaanbod per leergebied en de aanpak is in het OPP vastgesteld;
  • Er wordt in alle groepen en bij alle vakgebieden gewerkt volgens het EDI-model. Tijdens de verwerking wordt het GIP-model gehanteerd. Waar nodig vindt  pre-teaching, verlengde instructie, verdiepte instructie, kleine instructiegroepen en extra onderwijs buiten de groep, bijvoorbeeld ‘BOUW’ en ‘Rots en Water’ plaats;
  • De groepsleerkracht kan bij een begeleidingsvraag ondersteund worden door een IB-er, gedragsspecialist, autisme-specialist, (ortho)pedagoog, psycholoog, fysiotherapeut, logopediste en/of begeleider uit het Speciaal Onderwijs;
  • Specifieke onderwijszorg- of ondersteuningsbehoeften worden, enkele uren per week in of buiten de klas, verzorgd door de begeleider passend onderwijs of ambulant begeleider van Kentalis.

Onderwijsmaterialen

  • Het lesmateriaal differentieert op niveau, hoeveelheid en tempo, aansluitend op de lesmethoden;
  • Er is aanvullend remediërend en differentiërend materiaal, behorend bij gebruikte lesmethoden;
  • Er is materiaal voor zelfstandig werken;
  • Er zijn materialen beschikbaar die tegemoet komen aan specifieke didactische en pedagogische kenmerken en structuurbehoeften, zoals dagkaarten, beloningssystemen, picto’s, time-timers, zandlopers, wiebelkussens, Makkelijk Lezen Plein (MLP), luisterboeken, koptelefoons  en concentratieschermen;
  • Klassikaal wordt aan de sociale vaardigheden gewerkt  met ‘Leefstijl’, of in (sub)groepen met specifiek sociaal ontwikkelingsmateriaal.
  • Elke leerling heeft een eigen Chromebook tot zijn/haar beschikking.

Ruimtelijke omgeving

  • Er zijn binnen de klas plekken waar één op één of in (sub)groepje leerlingen aparte instructie kunnen krijgen en/of begeleid kunnen worden;
  • In elke klas is er voor kinderen een prikkelarme werkplek;
  • Het gebouw kent een gymlokaal, handvaardigheid- en technieklokaal, kooklokaal en ruimten voor fysiotherapie en logopedie;
  • School en schoolplein worden overzichtelijk gehouden;
  • Duidelijke klassen- en schoolregels dragen zorg voor overzichtelijkheid, structuur en voorspelbaarheid.

Expertise

  • De leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel hebben kennis op het gebied van speciale onderwijsbehoeften en kunnen ernaar handelen;
  • De leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel zijn geschoold in handelingsgericht werken en kunnen ernaar handelen;
  • De leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel hebben kennis van opbrengstgericht werken en kunnen ernaar handelen;
  • De leerkrachten hebben een SBO-kwalificatie of certificeringsopleiding gevolgd. Meerdere leerkrachten zijn Special Education Needs Master of hebben een diploma binnen de Pedagogische Wetenschappen;
  • Er is een leesspecialist, een techniekspecialist, een Rots & Water specialist en een vakleerkracht bewegingsonderwijs gespecialiseerd in Motorisch Remedial Teaching en Picto-gym;
  • De leerkrachten worden door middel van observaties, collegiale consultaties en overleggen ondersteund door interne begeleiders, psycholoog, fysiotherapeut en logopedist.

Samenwerking met andere instanties en ouders

  • Er is samenwerking en afstemming met professionals uit diverse zorginstellingen zoals Levvel, Bureau Jeugdzorg, Altra en MEE. Ook is er samenwerking met onder andere externe logopedisten, fysiotherapeuten, specialisten van de ABC-groep en naschoolse opvang;
  • Er is maandelijks enkele uren in of buiten de klas speciale onderwijszorg door en met overleg begeleider passend onderwijs;
  • Er is samenwerking en afstemming  met ouders; drie maal per jaar zijn er drieweggesprekken (ouder/leerling/leerkracht), leerkrachten gaan, soms samen met de psycholoog, op huisbezoek en tussendoor zijn er, indien nodig, contactmomenten tussen ouders en de diverse disciplines.

Uitstroomprofielen

  • De uitstroom van onze leerlingenpopulatie betreft de volgende scholen voor voortgezet onderwijs:  VWO/HAVO, VMBO-T, VMBO-K, VMBO-B, (VMBO-K/B wel of niet met LWOO) Praktijkonderwijs en VSO.

Ambities

Wij zullen:

  • De rol vervullen van speciale lesplaats: een school die ertoe doet en waar speciale onderwijsvragen worden beantwoord;
  • Tijdelijke plaatsingsplekken ontwikkelen (variërend van kort tot maximaal een paar jaar);
  • Overwegen om een voorziening van terugplaatsing, tijdelijke plaatsing of parttime onderwijsondersteuning in het basisonderwijs te worden;
  • Vanuit een bredere zorgstatus haar expertise op de gebieden: autisme, spraak / taal problematiek, gedragsproblemen en psychiatrische problemen uitdragen. Het kenniscentrum zal een belangrijk onderdeel van de school zijn. In deze focus zal het component ouderondersteuning vanuit de school een rol kunnen spelen ('één kind één plan');
  • Optimaal inspelen op (nieuwe) vragen en behoeftes die vanwege de veranderingen, als gevolg van de invoering van de wet passend onderwijs, vanuit het samenwerkingsverband naar voren komen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In ons DNA en MVO is toegelicht hoe wij ons expertisecentrum verder uit willen breiden.
Via de Bloeigroep zetten wij onze expertise in. Deze groep is er specifiek voor kinderen die meer nodig hebben dan wat de reguliere groep nu kan bieden. Door meer begeleiding op maat te gaan bieden, worden de betreffende leerlingen begeleiden gestuurd in hun gedrag. Dit is essentieel. Onze school wil graag voor alle kinderen een veilige plek zijn. We hebben daarom gekozen voor een Bloeigroep waar een paar kinderen, die daarvoor in aanmerking komen, een aantal dagdelen extra worden begeleid. Daar werken zij aan hun persoonlijke doelen, sociale vaardigheden, lezen en rekenen. Op deze manier komen zij minder snel in de problemen en helpt dit ook bij de veiligheid en welbevinden in de groep en school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds 2022 verzorgt Vesper BSO+ op de Bloeiwijzer de buitenschoolse opvang.

Vesper BSO+ is gespecialiseerd in de opvang voor kinderen met een extra zorgvraag. Bij Vesper komen kinderen om te spelen, bewegen, ontspannen en avonturen te beleven. De kinderen krijgen een duidelijk dagprogramma, dat inzichtelijk is gemaakt met pictogrammen. Zo wordt de dag voorspelbaar en weet het kind wat het kan verwachten. Dit zorgt voor de beste omgeving, veel ruimte voor plezier, spel en vriendschappen.

Vesper BSO+ werkt in kleine groepen en met gespecialiseerd personeel. De gespecialiseerde, pedagogisch medewerkers hebben een brede ervaring met kinderen die extra aandacht nodig hebben. Hierdoor kunnen zij de kinderen een veilige omgeving bieden, waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

De BSO+ hanteert de volgende openingstijden op schooldagen:
Maandag, dinsdag en donderdag: 15:00 – 18:30 uur.
Woensdag en vrijdag: van 12:30 – 18:30 uur.
Op studiedagen en in vakanties: 08:30 – 18:30 uur.

Ben je enthousiast geworden over Vesper BSO+ en meer informatie willen of je kind direct aanmelden?
Stuur dan een mailtje naar info@bijvesper.nl of meld je kind direct aan via www.bijvesper.nl. 

Terug naar boven