Wij gebruiken en handelen binnen de school volgens de gedragscode/het gedragsprotocol van 'Amstelwijs'. Zie voor de uitgebreide versie www.amstelwijs.nl
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. Als ouder/verzorger kunt u ontevreden zijn over zaken die de school betreffen. De ervaring leert dat klachten het beste opgelost worden wanneer u als ouder/verzorger direct contact opneemt met de leerkracht, IB-er of de directeur van de school. Mocht u er toch niet uitkomen of is de klacht dermate ernstig van aard dat u daar advies bij wilt hebben, kunt u de contactpersonen benaderen. Hij/zij luistert naar u en geeft u informatie over mogelijke vervolgstappen en advies. Met nadruk wordt gesteld dat een contactpersoon geen bemiddelaar is, maar een adviseur van de klager. Door de contactpersoon wordt naar de externe vertrouwenspersoon verwezen in geval van klachten. Aan iedere school van Amstelwijs zijn twee contactpersonen verbonden, een ouder en een leerkracht. De contactpersonen krijgen jaarlijks nascholing over het bijstaan bij klachten.
Aan onze school zijn twee contactpersonen verbonden, één als ouder en één als leerkracht:
Naam ouder: mevr. Melanie Visser-Kok, e-mail: [email protected], tel: 020-6416932
Naam leerkracht: mevr. Rosalie Bleiksloot, e-mail: [email protected], tel: 020-6416932
Bij klachten van ouders/verzorgers en leerlingen over een schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict is iemand in dienst van het bestuur verplicht tot het melden hiervan bij het bestuur. Het bestuur is vervolgens verplicht tot aangifte bij de officier van justitie, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.
Nadat gebleken is dat onderling overleg geen/onvoldoende oplossing biedt, kan ertoe over worden gegaan een formele klacht in te dienen bij Amstelwijs of de Klachtencommissie. De volledige klachtenregeling, waarin de procedure klachtbehandeling beschreven staat, ligt ter inzage op de school. Wanneer u een formele klacht volgens de klachtenregeling in wilt dienen, kunt u zich bij laten staan door een externe vertrouwenspersoon.
De externe vertrouwenspersoon van Amstelwijs is: mevrouw J. Welten, [email protected], 06-47430001. Zij is de onafhankelijke deskundige van buiten de school. De externe vertrouwenspersoon kan, naast het geven van advies, met instemming van de klager, nagaan of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. De externe vertrouwenspersoon begeleidt eventueel de klager indien deze overgaat tot het indienen van een officiële klacht. De externe vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van alle zaken die hij in die hoedanigheid verneemt. Deze plicht vervalt niet nadat betrokkene zijn taak van vertrouwenspersoon heeft beëindigd.
Formele klachten kunnen uitsluitend schriftelijk en ondertekend worden ingediend bij:
Amstelwijs
t.a.v. dhr. H. van Velzen
Kalkbranderij 2
1185 ZX Amstelveen
tel. 020-4262460
E-mail: [email protected]
of:
Landelijke Klachten Commissie Onderwijs
t.a.v. de secretaris onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Overige contactinformatie
Telefoon: 030 - 280 95 9
Email: [email protected]
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van pesten en ongewenste intimiteiten, kunt u ook contact opnemen met een vertrouwensinspecteur. De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900 – 111 3 111. De vertrouwensinspecteur is een aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen. De inspecteur helpt bij het zoeken naar oplossingen, bij het vinden van de juiste weg of bij het doen van aangifte.
Mocht u niet tevreden zijn of verder informatie willen dan kunt u terecht bij de landelijke klachtencommissie voor openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs, postbus 162 3440 WD Woerden tel: 0348-405245 www info-lgc-lkc.nl