Wat is de klachtenregeling?
Wat is de klachtenregeling van de school?
Voorwaarde voor een goede ontwikkeling is een veilige en prettige leeromgeving. Dit geldt zowel voor ouders, voor leerlingen en voor medewerkers binnen de SIMON scholen. Het kan voorkomen dat er een onprettige situatie zich voordoet op school. Wij streven ernaar dat dergelijke situaties onderling tussen ouders, leerlingen, personeel en/of schoolleiding opgelost kunnen worden. Dit helpt de schoolom het onderwijs te verbeteren en de veiligheid te blijven borgen. Komt u er samen niet uit of leidt het gesprek niet tot een bevredigende oplossing, dan kan de persoon zich wenden tot de directie. Deze kan dan samen zoeken naar een passende oplossing en de klacht wegnemen. Als dit niet tot het gewenste resultaat leidt, dan kan men overgaan tot een klacht bij het bestuur van SIMON. Indien dat vanwege de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid is, kan aan de hand van deze regeling een klacht worden ingediend bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
E-mail: [email protected] Website: www.onderwijsgeschillen.nl T: 030 - 280 95 90
Contactpersonen sociale veiligheid
Wij hebben twee contactpersonen sociale veiligheid. Zij zijn het aanspreekpunt voor klachten over de schoolsituatie: bijvoorbeeld over (cyber)pesten, intimidatie, roddels, discriminatie, agressie, of ongewenst gedrag van een collega, enzovoorts. De contactpersoon kan de klager het belang van ouders, kinderen en leerkrachten. Daarom vinden wij een goed contact en duidelijke afspraken tussen school en ouders heel belangrijk. Het contact moet open, rechtstreeks en eerlijk zijn. Als school organiseren wij een aantal momenten waarin we graag op een gelijkwaardige manier in dialoog gaan met de ouders. Dit gebeurt op de volgende manieren:
- Informatieavond: aan het begin van het schooljaar worden de ouders uitgenodigd om op school te komen. Tijdens deze avond worden de ouders geïnformeerd door de directeur over algemene zaken en het jaarplan. Daarna krijgen de ouders via de leerkracht te horen wat uw kind schooljaar krijgt aangeboden. Tijdens deze ontmoeting krijgt u uiteraard de gelegenheid om vragen te stellen.
- Kennismakingsgesprek: aan het begin van het schooljaar wordt u uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Het kennismakingsgesprek is een goed middel om zo snel mogelijk een goed beeld te krijgen van uw kind. In dit gesprek van tien minuten krijgt u de mogelijkheid om te vertellen over uw kind, wat volgens u belangrijk is om te weten.
- Rapportgesprek: twee keer per schooljaar worden de ouders uitgenodigd om met de leerkracht(en) te spreken over de leervorderingen van hun kind(eren). Daarnaast zetten we een aantal communicatiemiddelen in om met ouders te communiceren:
- Website: op onze website vindt u informatie over de school, zoals contactinformatie en de schoolgids. Daarnaast wordt u op de hoogte gehouden van actualiteiten en activiteiten op school.
- Nieuwsbrief: gedurende het schooljaar geven wij elke maand een 'nieuwsbrief' uit. In deze nieuwsbrief kunt u lezen over nieuws met betrekking tot personeel, organisatie en onderwijsontwikkelingen.
- Social media: naast Parro, de website en de nieuwsbrief maakt de school gebruik
Onafhankelijke contactpersoon
Bovengenoemde contactpersonen sociale veiligheid kunnen ook doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon die de melding of klacht verder in behandeling neemt. Ook kunnen medewerkers en ouders zelf contact opnemen met deze vertrouwenspersonen. Deze kan de klacht mogelijk via bemiddeling oplossen en advies of begeleiding bieden bij mogelijke vervolgstappen. Onze vertrouwenspersoon, mevrouw Alice Vlottes is bereikbaar via mail: [email protected] via de vertrouwenslijn van Bureau Bezemer & Schubad (088-144 02 00). Op www.bezemer-schubad.nlvindt u meer informatie en een contactformulier. van Facebook om via het informele domein met (nieuwe) partners onze activiteiten en relevant nieuws te delen.