Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Aan de hand van de resultaten van de CITO midden- en eindtoetsen worden de groepsplannen geëvalueerd en bijgesteld. De doorgaande lijn naar het volgende leerjaar wordt bewaakt door een zorgvuldige overdracht, van o.a.behaalde resultaten, met de nieuwe leerkracht.
Het advies wat de kinderen krijgen in februari van het schooljaar is gebaseerd op de resultaten van de leerlingen vanaf groep 6. Tevens wordt gekeken naar kindkenmerken zoals motivatie.
In groep 7 (na de E-toetsen) wordt er een voorlopig advies gegeven. Dit voorlopig advies geeft de ouders en kinderen een indicatie op welk niveau het kind op dat moment acteert.
In groep 8 zetten we samen met de kinderen en de ouders de eerste stappen naar het voortgezet onderwijs. De school geeft ook de open dagen en voorlichtingen door op de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
Met de ouders en de leerling wordt er een adviesgesprek gevoerd. Dit past bij De Vuurvogel, want kinderen hebben wat in te brengen. We houden dit adviesgesprek voorafgaand aan de afname van de CITO eindtoets.
In april wordt de wettelijk vereiste eindtoets gehouden. Als het resultaat aanleiding vormt voor een gesprek, wordt deze in mei gepland. Het advies kan worden bijgesteld, alleen naar boven, nooit naar beneden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Vuurvogel streeft dagelijks naar een goede en veilige sfeer. Om te bereiken dat dit door alle leerlingen als zodanig ervaren wordt, heeft de Vuurvogel o.a. gekozen voor GroepsDynamisch Onderwijs. Dit sluit goed aan bij socialisering en eigen inbreng van kinderen hetgeen voor ons van groot belang is. Deze werkwijze richt zich op het werken met groepsprocessen waardoor alle kinderen beter met elkaar omgaan.
Drie belangrijke waarden zijn:
1. De effectieve conflicthantering: hoe lossen we een ruzie op?
2. De sociokring: Hoe gaan we prettig met elkaar om?
3. Het sociobord: hoe worden we een nog fijnere groep?
De onderwijskwaliteit op De Vuurvogel is van voldoende kwaliteit en daarom heeft de inspectie de school in 2019 wederom het basistoezicht toegekend.