PCBO De Wonderboom

Waterkers 1 3824 EH Amersfoort

  • Schoolfoto van PCBO De Wonderboom
  • Schoolfoto van PCBO De Wonderboom
  • Schoolfoto van PCBO De Wonderboom
  • Schoolfoto van PCBO De Wonderboom
  • Schoolfoto van PCBO De Wonderboom

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij gebruiken de centrale eindtoets van Cito als onafhankelijke toets om de eindopbrengsten op de kernvakken (rekenen, taal, spelling en lezen) te meten. We streven er naar dat onze leerlingen op de eindtoets presteren naar vermogen. 
Onder het tabblad 'plaats in het VO na drie jaar' is zichtbaar dat onze schooladviezen recht doen aan het potentieel van onze leerlingen.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school geven we onderwijs m.b.v. methoden. Deze methodes hebben toetsen en die worden aan het eind van blokken afgenomen en samen met de kinderen nabesproken.

Twee keer per jaar nemen wij bij de kinderen uit de groepen 3 t/m 8 de CITO toetsen af met het programma Leerling in Beeld. Deze toetsen worden geanalyseerd op kindniveau - groepsniveau en schoolniveau.

Tijdens gesprekken met kinderen en ouders worden de doelen met kinderen besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Donderdag 19 september heeft de inspectie onze school vereerd met een bezoek. Het vorige bezoek was alweer 4 jaar geleden, dus we waren weer aan de beurt. Een mooi moment om terug te horen hoe de inspectie aankijkt tegen de ontwikkelingen die we als school doormaken. Er is gekeken naar onze leerlingenzorg en dan vooral naar de groepsplannen. De dossiers werden bekeken en leerlingen waar zorg over is werden nog secuurder tegen het licht gehouden. Aan het eind van de dag kregen we al een korte terugkoppeling waarin ons werd teruggegeven dat we heel goed op weg zijn, dat de groepsplannen er prima uit zien, dat er mooie plannen klaar staan om het onderwijs nog beter te maken, dat onze tussenopbrengsten (Cito toetsen taal, rekenen en dergelijke) goed zijn, maar ook dat ze er van overtuigd zijn dat het potentieel aanwezig is om de opbrengsten nog verder omhoog te brengen. ‘Blijf ambitieus, stel hoge doelen en eisen. Het kan nog beter’. Natuurlijk kregen we ook tips mee: de doelen die we stellen mogen wel wat specifieker en beter geëvalueerd, de zorg die we bieden aan individuele kinderen staat niet scherp genoeg op papier. Er was vertrouwen, maar er waren ook kritische noten. Mooi om in minder dan 1 dag zo helder te krijgen waar onze sterke kanten liggen en waar we nog beter in mogen worden. Het inspectierapport van dit recente inspectiebezoek is nog niet beschikbaar op de site. Binnenkort komt die online.

Terug naar boven