DOK12

Laakboulevard 412 3825 KL Amersfoort

  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks analyseren en evalueren we de CITO eindtoetsuitslagen n.a.v. onze gestelde schoolambities. De conclusie hiervan nemen we wederom mee in onze schoolontwikkeling. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op DOK12 vinden we zicht op de ontwikkeling van het kind belangrijk. De ontwikkeling van kinderen volgen we planmatig, waardoor wij ook zicht houden op onze onderwijskwaliteit. Dit doen wij door middel van observaties, evaluaties van het dagelijks werk en meetmomenten van methodeafhankelijke en methodeonafhankelijke toetsen(CITO LOVS).

‘Ons handelen is doelgericht’ is uitgangspunt één van Handelingsgericht werken. Om onze jaarlijks gestelde doelen en ambities op onder andere de kernvakken te bereiken, analyseren en interpreteren leerkrachten gedurende het schooljaar op vaste momenten op school-, groeps-, en individueel niveau de data. Zo kunnen we ons handelen zo goed mogelijk afstemmen op de groep en de individuele kinderen. De vragen die we onszelf continu moeten stellen zijn: Doen we de goede dingen? Doen we de dingen goed? Hebben we de doelen gehaald?

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor een passende advisering naar vervolgonderwijs kijken we naar de ontwikkeling van het kind op DOK12. Daarbij telt de leerontwikkeling, de persoonsvorming, de taak- werkhouding, de ambities van het kind, stimulerende en belemmerende kindfactoren.

Vroegtijdig gaan we met kind en ouders in gesprek over het uitstroomperspectief. Daarbij zijn de leerkrachten van unit 7-8 en de intern begeleider betrokken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen van DOK12 ontwikkelen (onderstaande) fundamentele levensvaardigheden zodat ze zichzelf, vriendschappen en het werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven:
Besef hebben van jezelf
-Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
-Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
-Een gezond zelfvertrouwen

Besef hebben van de ander
-Empathie
-Perspectief nemen
-Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
-Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren  

Keuzes kunnen maken
-Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
-Bijdragen aan een positief klimaat in je school
-Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

Zelfmanagement
-Impulscontrole bij stressvolle situaties
-Omgaan met heftige emoties
-Doelgericht gedrag

Relaties kunnen hanteren
-Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
-Sociale druk weerstaan

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbondenheid
  • Vertrouwen
  • Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van het Onderwijs heeft op 4 april 2016 een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd, daarbij werd het basisarrangement vastgesteld. Het inspectiebezoek was een vervolg op een inspectiebezoek van 20 januari 2015. Uit beide onderzoeken zijn aanbevelingen naar voren gekomen die de school ter harte heeft genomen en inmiddels (grotendeels) heeft gerealiseerd. Deze aanbevelingen hadden onder andere betrekking op verdere verbetering van de evaluaties op schoolniveau en een versterking van het opbrengstgericht werken en zijn een belangrijke onderlegger geweest bij de schoolontwikkeling de afgelopen jaren.

Terug naar boven