DOK12

Laakboulevard 412 3825 KL Amersfoort

  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12
  • Schoolfoto van DOK12

Het team

Toelichting van de school

Om kinderen een stevige basis en voldoende bagage mee te geven om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving hebben we op DOK12 leerkrachten nodig die een lerende en onderzoekende houding aannemen. Dit wordt van iedere leerkracht op DOK12 dagelijks verwacht binnen de eigen unit en binnen de school om zo het onderwijs continu te verbeteren. Om op de vak-en ontwikkelingsgebieden sociaal- emotioneel, taal/lezen, rekenen en de brede ontwikkeling schoolbreed het onderwijs verder te ontwikkelen hebben we op DOK12 kwaliteitsgroepen ingericht. Binnen een kwaliteitsgroep neemt de karttrekker het voortouw. We streven ernaar dat er op ieder vak- ontwikkelingsgebied een vakexpert is.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Continuïteit van het onderwijsleerproces heeft onze prioriteit. Wij doen in geval van ziekte of verlof van onderwijsgevend personeel alles wat in onze mogelijkheid ligt om een oplossing te vinden. Daarbij kunnen we bij langdurig verlof gebruik maken van de flexibele schil van de KPOA. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om via een invalpool personeel in te zetten. Het werken in units geeft ook de mogelijkheid om flexibel te organiseren. Wij kiezen er liever niet voor om de groep te verdelen over de andere units, omdat dit de rust binnen de units niet ten goede komt, maar in geval van nood doen wij dit wel.

In een enkel geval lukt het niet om de vervanging rond te krijgen, in dat geval vragen ouders om hun kind thuis te houden. Uiteraard is er een opvangmogelijkheid als thuis opvangen voor de ouders die dag niet te regelen is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van ons onderwijs
Het grootste deel van de dag zitten leerlingen in de eigen groep. Tijdens de kernconcepten werken twee groepen samen. Deze groepen samen noemen we een unit. We werken ook in units omdat:
-Het mogelijkheden geeft tot een flexibelere groepsindeling. Zo kunnen wij beter inspelen op verschillen tussen kinderen. 
-Kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten samen kunnen spelen, leren en werken. 
-Leerkrachten en onderwijsondersteuners werken samen en maken gebruik van elkaars expertise en kwaliteiten. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Er is een gedeelde verantwoordelijkheid voor een grotere groep kinderen.  

Dagindeling
In de ochtend staan de kernvakken centraal in de groepen. Er wordt gewerkt aan de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen. Kinderen krijgen instructies, oefenen met de lesstof en werken aan de (week)taken. In de middag wordt er in de unit gewerkt aan de leergebieden ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en ‘Kunstzinnige oriëntatie’. Dit doen we a.d.h.v. Kernconcepten. Dit is een integrale aanpak waarin wordt gewerkt aan kennis, inzicht en vaardigheden. 

De 12 van DOK12
Ons streven is dat kinderen zich breed ontwikkelen, zodat ze zelfstandig en zelfredzaam zijn in die maatschappij. Competenties die helpend zijn voor die brede ontwikkeling hebben wij verwoord in ‘De 12vanDOK12’. Hieronder leest u de twaalf verschillende competenties.
Ik heb kennis, ik ben verantwoordelijk, ik kan samenwerken, ik zet mijn talenten in, ik reflecteer, ik ben communicatief, ik ben ruimdenkend, ik heb zelfvertrouwen, ik ben empathisch, ik ben onderzoekend,  ik ben oplossingsgericht, ik neem initiatief.

Portfolio
Wij vinden het belangrijk dat kinderen verantwoordelijkheid leren nemen in het leerproces. Elk kind maakt zijn ‘eigen leren’ zichtbaar in zijn portfolio van leerjaar 1 t/m 8. Het portfolio is een persoonlijke map waarin een kind beschrijft wat hij/zij kan, waaruit dat blijkt en op welke manier je wil ontwikkelen. Dit alles is gekoppeld aan ‘De 12 van DOK12'. Het portfolio bevordert eigenaarschap, omdat de leerling hier zelf verantwoordelijk voor is. Het portfolio gaat de gehele schoolloopbaan mee en wordt tussendoor aangevuld.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op DOK12 leren jonge kinderen in een uitdagende en betekenisvolle leeromgeving waarbij spel centraal staat. Door doelgericht te spelen, te doen, te reflecteren, een voorbeeld te krijgen en te zijn ontwikkelen kinderen zich. Hierbij houden wij rekening met de ontwikkeling van ieder kind.     

Uitdagende en betekenisvolle leeromgeving
Op DOK12 werken we aan de hand van thema’s. We maken een thema concreet, tastbaar en betekenisvol door de wereld van buiten naar binnen te halen. Voor ouders en kinderen is het zichtbaar in de unit aan welk thema gewerkt wordt. De leeromgeving, de leerkracht en de kinderen zorgen er samen voor dat er rijk en uitdagend spel ontstaat.  

Doelgericht spelen en werken
De kinderen leren spelenderwijs. Zij spelen en leren in de klas, in de verschillende hoeken en in de omgeving. Door te spelen worden er verschillende vaardigheden ontwikkeld, zoals: ontdekken, onderzoeken, ervaren, verwonderen, nadoen en reflecteren. De kinderen gebruiken het planbord om vaardigheden, zoals (eigen) keuzes maken en plannen, te ontwikkelen. Daarnaast ontdekken ze dat niet alles kan op het moment dat zij dat zelf willen. De leerkrachten bieden in kleinere groepen verdiepende activiteiten aan. Ook zorgen zij voor een breed en passend aanbod bij de ontwikkeling van de kinderen.  

Reflecteren
We leren de kinderen om naar zichzelf te kijken. De leerkrachten stellen zich op als coach en geven het voorbeeld. Er zijn verschillende reflectiemomenten op de dag, zowel op individueel- als groepsniveau. Daarbij wordt gereflecteerd op inhoud en proces. Om kinderen mee te nemen in hun eigen leerproces, vinden er gedurende het schooljaar ontwikkelingsgesprekken plaats met kind, ouders en leerkracht. In dit gesprek wordt de ontwikkelingskaart ingevuld waarbij een persoonlijk doel wordt omschreven en geëvalueerd. In het portfolio laat het kind zien hoe hij/ zij aan het doel heeft gewerkt.  

Een voorbeeld krijgen en zijn
Leren doe je van en met elkaar in de unit. Op DOK12 vinden wij het belangrijk dat je fouten mag maken en vieren wij successen. Naast dat de leerkracht een voorbeeld voor de kinderen is, zijn de kinderen ook een voorbeeld voor elkaar. De kinderen leren elkaar te helpen, een maatje voor elkaar te zijn en dat zij afwisselend jongste of oudste kind van een groep zijn.   

De individuele ontwikkeling van ieder kind
Elk kind is anders. Het volgt zijn eigen ontwikkeling en heeft eigen onderwijsbehoeften. In ons aanbod houden wij rekening met deze verschillen door te differentiëren waar nodig en mogelijk. De leerkracht zorgt voor ontwikkelingskansen in de zone van de naaste ontwikkeling en volgt de ontwikkeling van elk kind door te observeren en te registreren.

 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen de kernconcepten realiseren we zo betekenisvol mogelijk onderwijs. Dat betekent dat we veel verbinding zoeken met reken- en taalactiviteiten (toepassen van kennis). Vakken als burgerschapsvorming, kunstzinnige en creatieve vorming vinden ook geïntegreerd binnen de kernconcepten plaats. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op DOK12 bieden we ondersteuning aan ieder kind. Ieder kind heeft zijn eigen basis- en ondersteuningsbehoeften om tot leren te komen. Doordat eigenaarschap binnen ons onderwijs belangrijk is betrekken we het kind bij zijn eigen leerproces. Dagelijks werken we volgens de zeven uitgangspunten van Handelingsgericht werken (HGW). 

1. Ons handelen is doelgericht.
2. Het gaat om wisselwerking en afstemming tussen kind, onderwijs en opvoeding.
3. Onderwijsbehoeften staan centraal.
4. Leerkrachten maken het verschil, ouders/verzorgers doen er evenzeer toe.
5. Positieve aspecten van leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers zijn van groot belang. 
6. De betrokkenen werken constructief samen.
7. De werkwijze is systematisch en transparant.

DOK12 valt ook onder Samenwerkingsverband de Eem (SWV De Eem). Binnen dit samenwerkingsverband dienen de scholen te voldoen aan de zes beloftes ten aanzien van de basisondersteuning. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geven we aan waar we staan ten aanzien van de basisondersteuning en wat onze ambities zijn. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

DOK12 is voortdurend in ontwikkeling en stemt de ondersteuningsbehoefte af op de behoefte van de leerlingen en staat open voor ontwikkelingen die passen bij de vraag van (toekomstige) leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken nauw samen met de speelleergroep van SKA Kindcentrum Paal 8. Wij hebben een intensieve samenwerking waarin we een doorgaande lijn creëren van peuter- naar kleuteronderwijs.

Terug naar boven