Basisschool Sint Joris

Schimmelpenninckkade 2 3813 AD Amersfoort

  • Wij werken bewust in schrift voor een goede hersenkoppeling
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Joris
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Joris
  • Samen met ouders en leerlingen hebben we een groen schoolplein gerealiseerd waar kinderen fijn kunnen ontdekken en spelen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Analyse eindresultaten schooljaar 2020-2021

De schoolscore van schooljaar 2020-2021 ligt ruim boven het landelijk gemiddelde. In vergelijking met scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie is er op de verschillende opgaverubrieken taal, reken-wiskunde en studievaardigheden een bovengemiddeld resultaat behaald. We zijn trots op onze leerlingen en ons onderwijs dat ondanks twee keer een lockdown onze leerlingen met zoveel bagage hun toekomst in kunnen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school toetsen wij regelmatig in hoeverre de leerlingen de aangeboden lesstof beheersen. Aan de hand van de resultaten kijken wij welke onderdelen worden beheerst en aan welke onderdelen we nog een keer aandacht gaan besteden. Het hele jaar door maken de leerlingen toetsen die bij de methode horen van de betreffende vakken, de zogenaamde methode gebonden toetsen.

Daarnaast hebben we ook methode onafhankelijke toetsen, de zogenaamde Leerling in Beeld (LIB)toetsen. Elk jaar maken de leerlingen deze toetsen in de maanden januari (Middentoets) en juni (Eindtoets). De methode gebonden toetsen meten wat een leerling van de aangeboden leerstof heeft geleerd. De LIB-toetsen meten of een leerling ook kan toepassen wat het heeft geleerd ongeacht of de leerstof de voorafgaande periode aan de orde is geweest. Daarnaast biedt LIB de mogelijkheid om het resultaat te vergelijken met het resultaat van de gemiddelde Nederlandse leerling.

Deze tussenopbrengsten worden gebruikt om hun ontwikkeling door de jaren heen te volgen. Deze informatie gebruikt het team ook om het onderwijs op de Sint Joris te evalueren en waar nodig aan te passen. Bovendien worden de resultaten gebruikt voor de groepsbespreking met de intern begeleider. In groep 8 maken de leerlingen de Doorstroomtoets. In onze toets kalender is te zien welke didactische en pedagogische opbrengsten we volgen bij onze leerlingen en welke middelen en methoden daarvoor ingezet worden. Om de sociale-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen, wordt er gebruik gemaakt van een signaleringsinstrumen (groep 1/2) en Sociaal emotionele observatielijsten(groep 3 t/m 8). Alle resultaten worden geanalyseerd en verwerkt in Parnassys. De controle op de voortgang en de uitvoering van het beleid gebeurt o.a. door klassenbezoeken en door het stellen van vragen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De stappen om te komen tot een schooladvies zijn vastgelegd in onze kwaliteitskaart. Een samenvatting hiervan staat in onze schoolgids toegelicht.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen die nieuwsgierig zijn, een vertrouwd gevoel hebben en veiligheid ervaren, zijn in staat zich te ontwikkelen. Dat leerlingen met plezier naar school gaan is voor ons doel nummer één. Gezien en gehoord worden door de leerkracht is een voorwaarde.
Elkaar goed leren kennen en een vertrouwensband opbouwen is belangrijk voor de groepssfeer. Wij willen dat leerlingen weten dat ze ertoe doen en dat ze trots op zichzelf mogen zijn.
Een duidelijke basisstructuur hoort bij een veilige leeromgeving. Routines en afspraken vormen een herkenbare basis door de dag heen, maar daarnaast is er ook ruimte voor de vrijheid en autonomie van het kind.
Er is ruimte voor zelfontplooiing en eigen creativiteit

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • samen leren
  • samen ontwikkelen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In oktober 2023 is er door de inspectie een kwaliteitsonderzoek gedaan op onze school. Wij zijn als voldoende beoordeeld (het hoogst haalbare)Op het onderdeel kwaliteitscultuur hebben wij een goed gescoord. Het gehele onderzoek is te lezen in de bijlage.

In december 2020 is er een kwaliteitsonderzoek gedaan op onze school op het deelgebied van zicht op ontwikkeling. De inspecteur was positief over de Sint Joris, wij hebben goed zicht op de ontwikkeling en behoeften van onze leerlingen.

In het schooljaar 2022-2023 heeft de onderwijsinspectie vanuit het nieuwe toezichtskader een onderzoek gedaan bij ons bestuur.
De onderwijsinspectie was positief over onze stichting. Ook alle scholen zijn hierin meegenomen en kritisch bekeken.
Een uitgebreider verslag is te lezen op www.kpoa.nl

Terug naar boven