Welke doelen staan in het schoolplan?
Onderwijsvernieuwing richt zich op het realiseren van een nieuw onderwijsaanbod en/of realiseren van bestaande onderwijsdoelen met een nieuwe onderwijsaanpak.
Focus in onze professionele leer- en veranderopgave
Alle ambities beschreven in ons schoolplan hebben we samen met ouders en externe partners op de volgende wijze geprioriteerd:
1 Burgerschap
2 Vakinhoudelijke en didactische bekwaamheid rekenen vergroten m.n. automatiseren
3 Versterken zicht op ontwikkeling (leerling in beeld)
4 Lerarentekort
5 Executief functioneren, leren, leren
6 Borgen aanpak begrijpend lezen
7 Borgen aanpak EDI
8 Borgen aanpak meer- en hoogbegaafdheid
9 Verhogen leesmotivatie
Burgerschap Vanuit het ministerie is de wens geformuleerd om het burgerschapsonderwijs volgens vastgestelde criteria vorm te geven. Op dit moment is dit verweven in verschillende vakken in ons onderwijs. Komend schooljaar zullen wij gaan onderzoeken hoe wij het burgerschapsonderwijs in een leerlijn vorm kunnen geven met daarbij ook inzichtelijk welke vorderingen leerlingen daarin maken. Aan het eind van het schooljaar 2023-2024 is dat plan klaar.
Rekenen/automatiseren In het schooljaar 2023-2024 zal de focus bij rekenen liggen op het automatiseren. Wij zullen onderzoeken welke extra acties er nodig zijn om het automatiseren te vergroten. De afspraken die we hierover maken leggen we vast in de kwaliteitskaart rekenen. Veel leerkrachten hebben de scholing “Met sprongen vooruit” gevolgd. Een aantal leerkrachten zal in de komende schooljaren het vervolg gaan volgen.
Versterken zicht op ontwikkeling Komend schooljaar zullen we als gehele stichting gaan werken met Leerling in Beeld. Met dit programma volgen wij de leerlingen op het gebied van cognitieve en sociaal emotionele resultaten. In het najaar van 2023 wordt de intern begeleider geschoold. Zij zal vervolgens het team scholen en begeleiden. Lerarentekort Op stichtingsniveau zetten we verschillende acties in om Skoss/KPOA als aantrekkelijke werkgever te promoten. Op schoolniveau zorgt het MT ervoor dat er een fijne en professionele werksfeer op de Sint Joris is. Ook de inzet van werkdruk verlagende middelen wordt hiervoor gebruikt. Daarnaast zijn we vertegenwoordigd op de banenmarkt, zoeken we positieve communicatie en bieden we geïnteresseerden ruimte om bijvoorbeeld eens mee te komen kijken. Ook door plek te bieden aan studenten zorgen we dat er goede collega’s voor de toekomst worden opgeleid.
Executief functioneren De verschillende vaardigheden die leerlingen nodig hebben om ook zelf eigenaar te kunnen zijn van het leerproces willen we nog beter en inzichtelijker ontwikkelen. Dit wordt ook wel omschreven als leren leren. Hiervoor gaan we in het schooljaar 2024-2025 een kwaliteitskaart opstellen.
Borgen aanpakken en kwaliteitskaarten in de afgelopen vier jaar zijn er grote stappen gezet in onze onderwijsaanpak. We hebben nieuwe methodes voor taal, spelling, technisch lezen, rekenen, de zaakvakken en sociaal-emotionele ontwikkeling ingevoerd. Daarnaast hebben wij ons geschoold op het EDI model voor instructie en het systeemdenken De komende jaren gaan wij al deze vernieuwingen borgen. De afspraken die zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten worden geëvalueerd en daar waar nodig aangepast. Voor vakken en/of aanpakken waar nog geen kwaliteitskaart is opgesteld zal er in het schooljaar 2023-2024 een kwaliteitskaart worden gemaakt. Het herzien zal jaarlijks gebeuren.
Leesmotivatie De afgelopen jaren hebben we scholing gevolgd voor technisch leesonderwijs. Daarnaast hebben we tutorlezen ingevoerd en de schoolbibliotheek vernieuwd. In het schooljaar 2023-2024 zal dit geborgd worden. Ook de schoolbibliotheek zal worden uitgebreid met nieuwe boeken. Leerlingen denken hierin mee. De taal-leesspecialist zal ons gedurende het schooljaar 2023-2024 (en erna) meenemen in lees bevorderende activiteiten. Om ook ouders te betrekken organiseren we in 2023 een ouderavond over lezen en leesmotivatie. Gebouw Om onze leerling populatie de komende jaren op peil te houden zullen we in januari 2024 een instroomgroep gaan starten. Omdat dit in ons kleine gebouw organisatorisch een uitdaging is, zal er een aanpassing aan het gebouw nodig zijn. Goed onderwijs in de huidige structuur is daarbij het uitgangspunt.