Aanname en toelating van leerlingen
Binnen KPOA geldt voor alle scholen hetzelfde aanname- en toelatingsbeleid. U kunt dit hier nalezen.
Kort samengevat zijn er 3 stappen in de inschrijfprocedure:
1. Aanmelding
De ouders van een kind zijn verantwoordelijk voor de opvoeding en ontwikkeling van het kind. Zij kiezen voor hun kind de naar hun mening meest passende school. De aanmeldcriteria die gelden zijn:
- Het kind is niet aangemeld op een andere school
- Indien een kind reeds op een school zit, voldoet aanmelding aan de criteria van het “convenant tussentijds overstappen”
- Ouders respecteren of onderschrijven de Katholieke grondslag van de school
- Er is plaatsruimte op de school
- Indien de school ‘vol’ is kan een kind wel op de wachtlijst worden geplaatst
- Ouders verklaren de gegevens over hun kind volledig en naar waarheid te hebben ingevuld
Aanmelden van een leerling kan vanaf de dag dat hij de leeftijd van drie jaar heeft bereikt tot 10 weken voor de datum waarop toelating wordt gevraagd. De Kinderhof beoordeelt of er fysiek plaats is voor toelating van de aangemelde leerling. Indien er fysiek ruimte is voor de leerling, dan hebben wij zorgplicht. Dat betekent dat wij verantwoordelijk voor zijn dat leerlingen zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs krijgen, dat recht doet aan hun onderwijsbehoefte. Als wij niet in staat is de leerling de extra benodigde ondersteuning te bieden dan is het onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het kind elders een passende onderwijsplek krijgt. De zorgplicht geldt niet als er op de school of in een groep geen plaatsruimte is. Het gaat hierbij om ‘fysiek vol’.
Vooraanmelding
Ouders van kinderen jonger dan drie jaar kunnen hun interesse voor de school wel kenbaar maken, in dat geval is er sprake van een ‘vooraanmelding’. De school mag dan echter nog geen toelatingsbeslissing nemen omdat op jongere leeftijd nog niet kan worden ingeschat of extra ondersteuning nodig is in het kader van passend onderwijs. Een vooraanmelding wordt niet automatisch een aanmelding, er moet nog een schriftelijke aanmelding worden gedaan. In principe ligt het initiatief hiervoor bij de ouders, maar een school kan ook vragen om de aanmelding definitief te maken.
2. Intake
Nadat ouders hun kind hebben aangemeld, nodigt de schoolleider of interne begeleider, de ouders uit voor een intakegesprek. Ouders vullen hiervoor, al dan niet samen met de school, het intakeformulier in. Op grond van alle relevante informatie beslist de schoolleiding of de school het kind kan toelaten en indien nodig de juiste onderwijsondersteuning kan bieden of op zoek gaat naar een andere, passende school. In het laatste geval geeft de schoolleider op basis van dit onderzoek een advies aan de ouders.
3. Toelating en inschrijving
Een kind wordt toegelaten als na aanmelding aan de criteria voor toelating is voldaan. De school is bijv. in staat om de extra ondersteuning die een kind nodig heeft te bieden of er is een toelaatbaarheidsverklaring afgegeven voor S(B)O. Indien aan alle aanmeld- en toelatingscriteria is voldaan beslist de schoolleider om een kind definitief in te schrijven. Dit gebeurt op basis van de datum, waarop de aanmelding ontvangen is. De ouders ontvangen een bewijs van inschrijving.
Een kind wordt tijdelijk ingeschreven indien de formele termijnen om de toelaatbaarheid te bepalen zijn overschreden. Kortom: er is nog geen passende school gevonden, binnen de termijn van tien weken. Het kind wordt dan tijdelijk geplaatst op de school, waar het kind aangemeld is en die de zorgplicht heeft.
Wanneer een kind de leeftijd van 4 jaar bereikt, mag hij/zij komen wennen op De Kinderhof. De groepsleerkracht maakt met de ouders een kennismakingsafspraak en plant twee wenmomenten in voor het kind. Op de vierde verjaardag mag het kind definitief naar school. Gelet op de grootte van de groepen en de afsluiting van het schooljaar is instroom in de weken voor de zomervakantie niet meer wenselijk. Vanaf 4 weken voor de zomervakantie stromen er geen kinderen meer in. Kinderen die in deze periode 4 jaar worden starten na de zomervakantie. Zij krijgen voor de zomervakantie de gelegenheid om tijdens de wenochtend een kijkje te nemen in hun nieuwe klas. Kinderen die in december 4 jaar worden stromen in na de kerstvakantie.
Afspraken bij tussentijdse wisseling van basisschool
De schoolbesturen in Amersfoort maken de volgende afspraak over de tussentijdse wisseling van basisschool door leerlingen:
Wanneer ouders/verzorgers contact opnemen met een school over de plaatsing van een leerling lopende het schooljaar, dan kan dit alleen per 1 augustus, tenzij:
- Als het welbevinden van de leerling onder druk staat volgens ouders/verzorgers en de huidige school dan kan er, in overleg, een tussentijdse overstap gemaakt worden: per 1 januari van dat schooljaar of zo spoedig mogelijk bij hoge noodzaak
- De cognitieve en/of sociaal emotionele ontwikkeling tot stilstand is gekomen.
- Verhuizing met een daaruit voorvloeiende onoverkomelijke reistijd, de start is dan de maandag na de eerstvolgende vakantie.
Achtergrond van deze afspraken is dat uit ervaring blijkt dat met een tussentijdse overgang vaak niet het belang van de leerling is gediend. Keuzevrijheid van ouders/verzorgers is geborgd in een overstap per 1 augustus.
Afspraken bij overdracht tussen basisscholen
Het is een wettelijke verplichting dat de directeur van de aanleverende school in overleg met het onderwijzend personeel een onderwijskundig rapport over de betreffende leerling opstelt voor de nieuwe school. Het is eveneens verplicht dat een afschrift daarvan naar de ouders/verzorgers gaat (Wet Primair Onderwijs, artikel 42). Met in achtneming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Bovenop deze verplichtingen spreken de schoolbesturen in Amersfoort in het belang van de doorgaande ontwikkeling van de leerling af dat:
- Ouders/verzorgers dienen minimaal 6 weken voor het einde van het schooljaar een verzoek tot overstap in bij de schoolleiding van de huidige school;
- Na dit contact wordt ouders/verzorgers gevraagd het verzoek tot overstap in te dienen bij de beoogde school;
- Na ontvangst van het verzoek van ouders/verzorgers door de beoogde school neemt de Intern Begeleider (IB’er) van de beoogde school contact op met de huidige school en de ouders/verzorgers.
- De IB’er van de beoogde school brengt samen met ouders/verzorgers de ontwikkel- en onderwijsbehoeften in kaart. Ouders/verzorgers zijn verantwoordelijk voor het delen van alle relevante schoolinformatie van hun kind.
- De IB’er van de beoogde school neemt contact op met de IB’er van de huidige school en zij brengen samen de ontwikkel- en onderwijsbehoeften in kaart.
- De IB’er en de schoolleiding van de beoogde school nemen op basis van de verzamelde informatie zo spoedig mogelijk, maar binnen maximaal 6 weken, een besluit. Overstap is wel of niet mogelijk. De afweging vindt plaats op de onderlinge relatie tussen: ontwikkel- en onderwijsbehoefte van de leerling, ontwikkel- en onderwijsbehoeften van de beoogde groep, groepsgrootte van de beoogde groep en niveau van basisondersteuning van de school.
- Schoolleiding van de beoogde school neemt contact op met de schoolleiding van de huidige school en zij gaan over het besluit in gesprek.
- Schoolleiding van de beoogde school neemt contact op met ouders/verzorgers, deelt het besluit mede en licht het besluit toe.
- De beoogde school maakt met ouders nadere afspraken over de start en vervolg op de school.
- Als de uitvoering van de zorgplicht in het geding komt, wordt de casus ingebracht in het bestuurlijk overleg.
- Directeuren en schoolleiding dragen deze spelregel uit.
- Bekostiging i.v.m. teldatum volgens gentlemans agreement en bestuurlijke afspraak waarbij de mogelijkheid blijft, bij zwaarwegende argumenten, hier van af te wijken na overleg.
Deze laatste afspraken gelden zowel bij tussentijdse wisseling, als bij wisseling aan het einde van het schooljaar.
Toelating leerlingen met specifieke leer- en of hulpvraag
Informatie over de ondersteuning die De Kinderhof biedt, kunt u vinden in het ondersteuningsprofiel van de school. Dit profiel vindt u hier op de website van de school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat vastgesteld welke extra ondersteuning wij kunnen bieden, aanvullend op de basisondersteuning die alle scholen in het samenwerkingsverband de Eem bieden.
Voor sommige kinderen is starten op school niet zo vanzelfsprekend. Bij deze kinderen spreken we dan van extra onderwijs-en/of ondersteuningsbehoeften. De (voor-) school schat dan in dat extra ondersteuning in het onderwijs nodig is. Hierover gaan ze in gesprek met u. De (voor-) school kan in afstemming met ouders, bij het samenwerkingsverband een ondersteuningsvraag indienen om te ondersteunen bij de vervolgstappen. De (voor-) school maakt dan een afspraak voor een gesprek (een Multi Disciplinair Overleg). Een MDO is een gesprek met de ouder waarbij verschillende deskundigen aan tafel zitten, om in gesprek te gaan over het kind, om de extra ondersteuningsbehoefte met elkaar in beeld te brengen. Het overleg kan plaatsvinden als jouw kind nog op de voorschoolse voorziening zit, voor of nadat het kind is aangemeld bij de basisschool. Het MDO bestaat uit: ouder(s) van het kind, eventueel de toekomstige leerkracht en intern begeleider van de school, de huidige begeleider(s) van het kind op de voorschoolse voorziening, de onderwijsondersteuner vanuit het samenwerkingsverband en een medewerker van het wijkteam/lokaal/sociaal team. Wie aanwezig zijn, is afhankelijk van de vraag van de voorschoolse voorziening en/of de school en de ouders/verzorgers. Het overleg kent dus een wisselende samenstelling.