Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635147" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het van wezenlijk belang dat onze leerlingen zich veilig voelen. Pas dan komen ze toe aan het optimaal benutten van hun mogelijkheden. Een duidelijke en vooral voor leerlingen herkenbare structuur en een sfeer van vertrouwen zijn daarbij erg belangrijk.
Om dit veilige klimaat vorm te geven maakt de school gebruik van ‘Positive Behaviour Support (PBS)’ en de methode ‘Kanjertraining’. Door gebruik te maken van beide methode/methodieken wordt er zowel gewerkt aan heldere gedragsverwachtingen in de schoolsetting, als aan de vertaling van sociaal gedrag buiten de schoolsetting.
SBO Michaelschool heeft in januari 2014 het predicaat Excellente SBO School 2013 ontvangen.
De Michae¨lschool behaalt goede resultaten op alle leergebieden en heeft een opbrengstgerichte cultuur.De inrichting van het leerproces kenmerkt zich door een hoge professionaliteit, een duidelijke structuur en een doordachte didactische organisatie. Het verband tussen de inrichting van het onderwijsleerproces en de resultaten is duidelijk door een goed uitgewerkt systeem van kwaliteitszorg met analyses en interventies, dankzij de brede registratie van resultaten.Het eigen excellentieprofiel van de school komt naar voren in veel extra ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt vooral op sociaal-emotioneel gebied.