Johannes Calvijnschool

Waterdaal 3 3817 GV Amersfoort

  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool
  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool
  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool
  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

 Vanaf 2024 zullen we de doorstroomtoets van Route 8 afnemen, dit zal jaarlijks in februari zijn. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 tot en met groep 8 wordt ieder half jaar (januari en juni) een toets (Cito, Leerling in Beeld) afgenomen om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen door hun schoolloopbaan heen.  De leerlingen maken ook eens per jaar (oktober) een vragenlijst om hun sociaal emotionele ontwikkeling te volgen, hiervoor maken we eveneens gebruik van Cito, Leerling in Beeld).

De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en gebruikt om de doelen voor het volgende half jaar op te stellen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het geven van een schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs, werkt de Joh. Calvijnschool nauw samen met de ouders. In het oudergesprek van september/oktober wordt mondeling een voorlopig advies besproken tussen leerkracht en ouders. Het definitieve schooladvies wordt vastgesteld eind januari. 

Het advies is gebaseerd op de resultaten die een leerling behaald heeft voor de Cito LVS-toetsen, gemaakt in de leerjaren 3 tot en met 8 en het oordeel van de groepsleerkracht(en), waarbij aspecten als werkhouding (gedrag, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, ijver) en de sociaal-emotionele ontwikkeling een belangrijke rol spelen.

School en ouders gaan samen in gesprek over de vraag welk niveau het best past bij de leerling en formuleren een gezamenlijk gedragen advies voor het voortgezet onderwijs.

Na het maken van de doorstroomtoets (Route 8) in februari is het mogelijk om het schooladvies naar boven bij te stellen, indien van toepassing worden ouders uitgenodigd voor een gesprek na de uitslag en analyse van de eindtoets, dit zal in maart zijn. Ouders dienen hun kind in maart aan te melden bij de voortgezet onderwijs-school naar keuze!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elke leerling heeft zijn eigen gaven en talenten van God gekregen. Om deze te ontwikkelen willen wij in ons onderwijs al deze gaven en talenten aanspreken. De leerlingen mogen deze ontwikkelen en inzetten voor de mensen om hen heen en tot eer van God. We voeden onze leerlingen op tot zelfstandige en verantwoordelijke mensen, die zich verbonden weten met en zich verantwoordelijk tonen voor de mensen en met de wereld om hen heen.

Binnen de school geven we veel aandacht aan een positief pedagogisch klimaat waar kinderen binnen een veilige en uitdagende omgeving zich ontwikkelen, ook op sociaal-emotioneel gebied. 

De relatie leerkracht-leerling is van belang om tot leren op niveau te komen. Om daaraan te bouwen zijn één op één gesprekken met de leerlingen belangrijk. Tijdens deze gesprekken wordt het welbevinden van de leerling en zijn/haar (leer)doelen besproken.  De leerlingen leren zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun medeleerlingen, en groeien daarin.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • christelijk
  • veilig
  • talentontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Van de Inspectie hebben wij in april 2014 opnieuw het arrangement 'basistoezicht' ontvangen. Dat betekent dat de kwaliteit van onze school op de diverse onderzochte aspecten goed in orde is. Onze school valt daarmee in de groep scholen die vierjaarlijks een regulier inspectiebezoek ontvangen. Het bezoek dat wij ontvingen viel in de tweede pilotfase van de Inspectie. Dit betekent dat de school getoetst is op basis van het nieuwe voorlopig waarderingskader PO. Bij dit onderzoek dient de school voorafgaand ana het inspectiebezoek een zelfevaluatierapport te schrijven. De Inspectie legt deze zelfbeoordeling vervolgens naast haar bevindingen. In ons geval weken deze bevindingen nauwelijks af. De school kreeg op een 4-puntsschaal (onvoldoende-matig-voldoende-goed) op 5 domeinen een voldoende en op 5 domeinen een goed. Het volledige inspectierapport is hier inzichtelijk.

In 2021 heeft de inspectie een themabezoek gebracht, in 2022 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan Educatis, het bestuur waaronder de Johannes Calvijnschool valt. Een volgend bezoek verwachten wij in de komende 4 jaar. 

Terug naar boven