Johannes Calvijnschool

Waterdaal 3 3817 GV Amersfoort

  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool
  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool
  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool
  • Schoolfoto van Johannes Calvijnschool

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit 17 collega's. Op onze school werkt een groot aantal leerkrachten parttime. Daarom hanteren we de beleidsafspraak dat er maximaal twee leerkrachten voor een groep staan. In de praktijk betekent dit dat veel leerkrachten in duo werken voor een klas. Zij maken hierover goede afspraken met betrekking tot organisatie en werkoverdracht. 

Naast de 11 leerkrachten bestaat het team uit 2 onderwijsassistenten, 2 intern begeleiders, een managementassistente en een directeur. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten worden zo veel als mogelijk vervangen. We maken daarbij gebruik van 2 invalleerkrachten. Ook wordt er soms een beroep gedaan op de andere teamleden. Is dit niet mogelijk dan geeft de onderwijsassistente les. Het kan voorkomen dat de leerlingen thuis moeten blijven. Ouders krijgen hierover bericht via Parro (of persoonlijk). We doen er alles aan om dit te voorkomen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het leerlingaantal van onze schoolligt rond de 100. Dit betekent dat wij meestal werken met 5 groepen, waaronder een aantal combinatiegroepen. We streven ernaar groep 3 (bij voldoende leerlingen) zoveel mogelijk enkel te houden. Doorgaans is de gemiddelde groepsgrootte bij ons lager dan landelijk gemiddeld is, met ruim 20 leerlingen per groep.

Binnen het leerstofjaarklassensysteem is het mogelijk dat individuele leerlingen op bepaalde vakgebieden onderwijs krijgen aangeboden op het niveau van een ander leerjaar (hoger of lager) dan dat van henzelf, zonder dat zij daarvoor de eigen groep verlaten.

De lessen bewegingsonderwijs worden in de bovenbouw verzorgd door vakleerkrachten met een speciale bevoegdheid of graad. Daarnaast scholen alle leerkrachten zich al een aantal jaar op het gebied van kennis en vaardigheden van de Engelse taal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Met betrekking tot  het onderwijs aan de kleuters is een indicatie van het aantal uur per vak(gebied) moeilijk aan te geven. Spel-, leer-, werk- en beweegactiviteiten lopen hier veelal door elkaar, omdat kleuters met name geintegreerd leren. Het is goed om te weten dat er ook in de kleutergroepen Engels wordt aangeboden, gemiddeld genomen een half uur per week.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Naast de aangegeven specialisten die op de school zelf werken, heeft de school specialisten op afroep beschikbaar. Deze specialisten bezoeken de school met regelmaat en bespreken leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op diverse specialistische gebieden. Te denken valt aan de orthopedagoog (gedragsspecialist), de orthodidact (leerstofspecialist), de logopedist (spraak/taaltherapeut), de dyslexiespecialist, etc.

In het Ondersteuningsprofiel staat beschreven welke specifieke ondersteuning de schoolkan bieden aan welke doelgroepen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

1. Met alle leerlingen van de school worden kindgesprekken gehouden rondom hun welbevinden, leerhouding en leerdoel. Collega's hebben een teambrede scholing gevolgd, die in schooljaar 2022-2023 uitgebreid wordt met executieve functies.

2. We verrijken de inhoud van de lessen, zodat ieder kind hierin uitgedaagd en aangesproken wordt. Collega's volgden hiervoor een teambrede scholing in cursusjaar 2020-2021. Dit is vervolgd in cursusjaar 2021-2022 en heeft onze blijvende aandacht.

3. We groeien verder in de begeleiding van leerling met Down. Met de komst van een leerling met het syndroom van Down volgen een of meerdere leerkrachten blijvend scholing over dit onderwerp. Daarnaast scholen een aantal leerkrachten zich op het programma dat deze leerling op onze school aangeboden krijgt. Ambitie is om deze ontwikkeling naar het volgende leerjaar door te zetten om zo als school te groeien in de begeleiding van leerlingen met Down.

4. We groeien verder in de begeleiding van leerlingen met specifieke zorgbehoeften, zoals bijvoorbeeld dyslexie, ASS, ADHD of hechtingsproblemen. Het is onze gedeelde ambitie om deze leerlingen zo lang mogelijk bij ons op school te houden met de nodige extra zorg en aanpassingen. Het omgaan met deze leerlingen vraagt om deskundigheid en bereidheid tot aanpassing van gedrag en condities bij leerkrachten. Hiervoor is nodig dat binnen het team blijvend inhoudelijke scholing plaats vindt van experts. Daarnaast het inzetten van praktische tools en vaardigheden om met deze kinderen om te gaan. Daarbij is effectieve samenwerking tussen alle betrokken partijen, waar mogelijk ook de externe zorg- en adviesverleners (AB) van groot belang.

5. In schooljaar 2022-2023 starten directeur en IB-ers met Handelingsgericht Integraal arrengeren om het ondersteuningsteam te versterken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In onze school is peuteropvang Bijdehandjes gevestigd. Zij zijn een zelfstandige organisatie voor christelijke kinderopvang. Momenteel draait er een groep op twee ochtenden per week. 

Daarnaast verzorgt Bijdehandjes op maandag-, dinsdag en donderdagmiddag na schooltijd BSO in ons schoolgebouw. 

Terug naar boven