Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De organisatie van ons onderwijs is in drie "bouwen" verdeeld. Wij kennen een onderbouw (groep 1/2), middenbouw (groep 3 t/m 5) en een bovenbouw (groep 6 t/m8). Daarnaast werken leerkrachten intensief samen in leerteams. Ons team bestaat uit teamleden die zeer betrokken zijn bij de ontwikkeling van de school. We kunnen binnen ons team bouwen op een enorme schat aan ervaring, specialismen en kennis. Zij bundelen hun krachten in bouw overstijgende leer-ontwikkelteams die aangestuurd worden door een leerteamleider. De leiding van de school is in handen van een directie. De leerkracht heeft de verantwoordelijkheid voor het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen in de groep. De Intern begeleider begeleidt de leerkrachten met betrekking tot de leerlingenzorg.
Door ons daltononderwijs en onze manier van werken zijn de aangegeven uren een gemiddelde. De leerlingen werken vanuit doelen waardoor het kan verschillen hoeveel onderwijstijd een kind voor een bepaald vak nodig heeft.
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Vanaf 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht. Schoolbesturen hebben daarmee de zorgplicht voor alle leerlingen vanuit de regio die bij een school van dit bestuur worden aangemeld. Ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze en de betreffende school biedt een plek of zoekt samen met ouders, het samenwerkingsverband (SWV de Eem) en indien nodig ons schoolbestuur (Stichting Meerkring) naar een passende plek voor het kind. Uitgangspunten hierbij zijn:
- Alle leerlingen krijgen zo "passend mogelijk" onderwijs, waarbij gekeken wordt naar onderwijsbehoeften van leerlingen.
- Leerlingen gaan naar een school voor regulier basisonderwijs, tenzij speciaal (basis-)onderwijs noodzakelijk is.
- Alle leerlingen verdienen een plek in het onderwijs.
Zorgplicht voor aangemelde leerlingen zien we als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het team vanuit kwalitatief goed onderwijs met aandacht voor onderwijsbehoeften en passend binnen de mogelijkheden van de groepsgrootte en groepsdynamiek, het team en de verdere schoolorganisatie eventueel in samenwerking met externe partners. Mocht het bieden van een passende plek niet mogelijk zijn, dan gaat school samen met ouders, het samenwerkingsverband en indien nodig het schoolbestuur op zoek naar een plek op een andere school binnen het samenwerkingsverband.
Om alle leerlingen een passende onderwijsplek te bieden werken scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. De Achtbaan en Stichting Meerkring werken binnen het Samenwerkingsverband PO de Eem. Het SWV de Eem ontvangt van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen de middelen voor extra ondersteuning en de organisatie en toewijzing daarvan. Uitgangspunt van het SWV de Eem is dat de verantwoordelijkheden voor de inzet van extra ondersteuning, en daarmee ook de inzet van de extra middelen, zo dicht mogelijk bij de leerling worden georganiseerd.
Wat betekent dit voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte op cognitief of sociaal gebied op de Achtbaan? Wij werken met gedreven en betrokken Dalton leerkrachten en ouders. De zorg hebben wij met elkaar goed neergezet. Er is een duidelijke doorgaande lijn. Ook ouders hebben hierin een belangrijke bijdrage. Ons onderwijs berust op de kernwaarden, samenwerken, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid,reflectie en doelmatigheid. Leerlingen leren middels kindgesprekken en portfolio trots te zijn op hun ontwikkeling die zij doormaken. Leerlingen die de Achtbaan verlaten zijn zelfbewuste, zelfstandige kinderen die goed kunnen samenwerken en zich verantwoordelijk voelen voor hun taak en hun omgeving.
Wij achten het van groot belang dat de schoolomgeving veilig is voor leerkrachten en leerlingen. Het ontwikkelen van een passende aanpak hangt af van: medewerking van ouders, de thuissituatie, progressie in de ontwikkeling van kinderen, eventuele diagnose, groepsgrootte, aantal zorgleerlingen, combinatiegroep, ondersteuning van vrijwilligers (hulpouders) m.b.t. lees-reken en begaafdheidsgroepen, mogelijkheden voor extra ondersteuning in de klas(arrangementen) en goede afstemming met ouders over reële verwachtingen.
De grenzen liggen bij fysiek, medische problematiek. Daarbij denken wij aan kinderen die niet zindelijk zijn en/of medische verzorging nodig hebben of zware gedragsproblemen hebben waarbij een individuele, specifieke aanpak nodig is. Wanneer een leerkracht binnen het HGW en de gepleegde lichte interventies niet meer in staat is om een leerling te ondersteunen wordt er een beroep gedaan op SWV de Eem. Samen met de onderwijsondersteuner wordt gekeken of er een zorgarrangement afgegeven kan worden of dat een andere onderwijssetting nodig is.
Ons actuele Schoolondersteuningsprofiel kunt u vinden op onze website.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie hiervoor ons actuele Schoolondersteuningsprofiel op onze website.
Onze school is geen VVE-school. Wij werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met Partou. Zij bieden ook voor- en vroegschoolse educatie (vve) aan. Dit programma bereidt peuters goed voor op de basisschool. VVE wordt verzorgd door pedagogisch medewerkers die zijn gespecialiseerd in het leerproces en de ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen zijn vanaf 2 jaar welkom op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.